کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - وسواس فکری قبل از درس خواندن

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

وسواس فکری قبل از درس خواندن


من معتقدم برای یک شروع خوب می بایست منتظر یک روز خوب بود. اگر این روز شنبه باشد چه بهتر زیرا اولین روز هفته و متناسب با شروع برنامه هم باشد خیلی به من روحیه می دهد. به نظرم اگر روز خوبی برای شروع نداشته باشم کل آن روز، هفته یا شاید ماه تحت تاثیر این شروع بد قرار گیرد. آنطور که من فکر می کنم قسمت بزرگی از انگیزه به نحوه شروع کردن بستگی دارد. اگر یک دانش آموز یا یک کنکوری خوب شروع کند احتمالا خوب ادامه می دهد و سپس خوب هم به پایان می رساند. راز اصلی موفقیت در شروع خوب داشتن است. اصلا اصراری ندارم که با هر شرایطی شروع کنم، برای شروع باید کلی مقدمه چینی کرد و ده ها نکته را زیر نظر گرفت. این ها بخشی از تفکرات دانش آموزان یا داوطلبان کنکور است که به وسواس فکری قبل از درس خواندن دچار هستند. اگر از خواندن چند خط ابتدایی این متن دچار هیجان شدید و با خود گفتید بله دقیقا، آن گاه شما نیز احتمالا دچار وسواس فکری قبل از درس خواندن هستید. چرا گفتم احتمالا؟ زیرا یک احتمال دیگری هم وجود دارد و آن هم کمالگرایی باشد. اگر یک دانش آموز یا داوطلب کنکور دچار کمالگرایی نیز باشد دقیقا مانند فردی که دچار وسواس فکر قبل از شروع است، هر دو با هم منتظر یک روز خوب هستند. داستانی در علم مدیریت وجود دارد که خواندنش خالی از لطف نیست:
در یک آزمون مدیرتی، دو گروه ده نفری را تشکیل دادند از یک گروه خواستند که بدون در نظر گرفتن کیفیت فقط تا می توانند، کوزه هایی را بسازند که قابلیت نگه داری آب را داشته باشد و کمیت را افزایش دهند، ولی از گروه دوم خواستند که فقط به کیفیت بیاندیشد و کوزه هایی با کیفیت و مرغوب بسازد و اصلا تعداد این کوزه ها مهم نیست. بعد از یک هفته نتایج جالبی از دو گروه بدست آمد که به شرح زیر است:
1. گروه اول توانسته بود که هزار کوزه بسازد که این کوزه ها کیفیت خوبی را نیز کسب کرده بودند، زیرا در طول ساخت کوزه ها تجاربی برای اعضای گروه بدست می آمد که این تجارب موجب افزایش کیفیت نیز می شد.
2. گروه دوم فقط دو کوزه ساخته بود که کیفیت این دو کوزه از کیفیت کوزه های گروه اول به شدت کمتر بود. زیرا این گروه بدون اینکه کوزه ای بسازد فقط و فقط محاسبات را انجام می دادند و دایما در تجزیه و تحلیل غرق شده بودند.
بعد از این آزمون این نتیجه بدست که کسانی که عمل گرا هستند و قبل از اجرای عملی به حد کفایت فکر می کنند و سعی می کنند که نظام فکری خود را در طول عمل استوار کنند به شدت بیشرفت می کنند و به موفقیت می رسند. اگر بیش از اندازه به هدفتان فکر کنید این هدف مانند یک بادکنک که در آن می دمید بزرگ و بزرگ می شود تا در نهایت می ترکد و شما دیگر هدفی را نخواهید دید و لذا انگیزه هایتان پایمال می شود. وسواس گرفتن برای داشتن بهترین جزوه خلاصه، بهترن کتاب تست، شروع از روز اول هفته، شروع از صبح بسیار زود همگی نمونه های از وسواس های قبل از درس خواندن در زندگی یک دانش آموز یا داوطلب کنکور است. در نگاه اول تصور می کنید اگر دانش آموزی به دنبال بهترین جزوه درسی باشد نشانه عشق او به مطالعه و استفاده از کاملترین جزوه دنیاست اما وقتی روند تحصیلی این افراد را بررسی کنید متوجه افت تحصیلی در آن ها خواهید شد زیرا آنان زمان زیادی را صرف تهیه آن جزوه خواهند کرد و از آنجا که هر روز می توان یک نکته جدید در مورد همان فصل نوشت پس هرگز این جزوه کامل شدنی نیست و در نهایت او هرگز فرصت مرور، تست زنی و رفع اشکال را پیدا نکرده و در نتیجه او در بهترین شرایط فقط یک جزوه خوب دارد. جزوه خوبی که هرگز خوانده نشده است. اگر دانش آموز یا داوطلب کنکور، روی شروع های خودش وسواس بگیرید آنگاه زمان های زیادی را از دست می دهد. وسواس روی شروع چند نوع است. بسیاری از دانش آموزان، وسواس روی روزهای هفته دارند. این افراد به شدت علاقمند هستند تا برنامه ریزی خود را از روز شنبه شروع کنند و اگر روز شنبه، فرآیند مطالعه خوبی نداشته باشند کل آن روز را درس نمی خوانند و حتی برخی از آن ها معتقد هستند که اگر شنبه را خوب درس نخوانی پس کل هفته ات خراب می شود. این افراد معمولا روزهای آخر هفته زیادی را از دست می دهند و به طور مرتب در حال نوشتن برنامه جدید برای درس خواندن می باشند و هرگز نمی توانند یک برنامه درسی را تا انتها ادامه دهند. نوع دیگری از وسواس شروع مربوط به ساعت هاست. بسیاری از دانش آموزان کنکوری اگر یک ساعت دیرتر از زمان مقرر خود از خواب بیدار شوند کل آن روز را درس نمی خوانند و تفکرشان می گوید چون یک ساعت از برنامه عقب افتاده ای پس کل امروزت را لازم نیست بخوانی و معمولا تصمیم به نوشتن برنامه جدید می گیرند. این افراد همیشه نسبت به برنامه قبلی خود گله دارند و معتقد هستند می توان برنامه بهتری نوشت و اجرا کرد. چقدر زمان های مفیدی که به علت وابستگی به ساعت می توانستند استفاده کنند و از دست داده اند. این تفکر وسواس گونه روی نتیجه و عملکرد آن ها اثر می گذارد و امید را از این دانش آموزان و داوطلبان کنکور می گیرد. 

وسواس فکری باعث می شود تا همیشه به افکار منفی بپردازید

راه حل برای نجات فردی که وسواس قبل از شروع دارد چیست؟ اگر به داستان ابتدای متن رجوع کنید متوجه می شوید برای نجات از وسواس قبل از شروع کار به این فکر کنید که هیچ شروعی بهترین نخواهد شد. هر چقدر منتظر بمانید، هرچقدر شرایط و امکانات را فراهم کنید باز هم بهترین شروع رخ نخواهد داد زیرا شروع قدم اول است و قدم اول هرگز کاملترین قدم نخواهد شد. درست است که قدم اول مهم است اما اهمیتش در بهترین بودن نیست بلکه در شروع کردن است. بدترین شروع را می توان به بهترین نتیجه ختم کرد اما انتظار برای بهترین شروع هرگز به سمت هدف نخواهد رسید زیرا قدمی برداشته نشده که این فاصله کاهش یابد. تمرینی که خودم آن را انجام میدهم تا قبل از شروع دچار وسواس نشوم به شرح زیر است:
نام ماموریت: بهتر شدن نسبت به روز قبل
هدف: بررسی و تحلیل روز کاری برای برطرف شدن مشکلات و افزایش کیفیت برای روز کاری بعد
نحوه انجام ماموریت: امروزم را طبق برنامه درس می خوانم و در طول روز در برگه ای کوچک تمام اتفاقات مثبت و منفی و افکارم را یادداشت می کنم. در انتهای برنامه از خود می پرسم چه کارهایی را می توانم همین فردا اجرا کنم و کدام کارها را باید با صبر در طول روزهای آینده در برنامه ایجاد کنم؟ با این پرسش، نکات نوشته شده به دو دسته کوتاه برد و بلند برد تقسیم می شود و آن هایی که در کوتاه ترین زمان می توان تغییر داد را فردا در برنامه ام تغییر می دهم و آن هایی که بلند برد هستند را به طور آهسته و پیوسته و در یک بازه زمانی مشخص هفتگی یا ماهانه ایجاد می کنم. در طول تمام ماموریت می دانم که قرار نیست خیلی سریع به شرایط بهتر برسم بلکه قرار است تجربه هر روز برای ساختن فردای بهتر کمکم کند. می دانم بسیاری از تغییرات نیاز به زمان گذاری طولانی مدت دارد و برخی از آن ها را نیز از همین فردا می توانم در برنامه ایجاد کنم. پیشرفتم را در طول اجرای برنامه و با درس خواندن ایجاد می کنم و هرگز به دنبال بهترین شروع نیستم. ترجیح می دهم از بدترین شروع به هدفم برسم تا اینکه زمان های زیادی را برای یک شروع خوب که هیچگاه هم رخ نمی دهد از دست بدهم.
بگذارید این ماموریت را با یک مثال کنکوری بیشتر معرفی کنم، البته شرطش این است که از همین حالا تصمیم به اجرای آن داشته باشید. ما خیلی چیزها را می دانیم اما فرق ما با بقیه باید در این باشد که به دانسته های خود عمل کنیم. وقتی می دانید راهی درست است حتما از آن برای ساختن خود استفاده کنید و ساده از کنار مطالبی که یاد می گیرید نگذرید.
نام ماموریت: بهتر شدن روش درس خواندنم نسبت به روز قبل
هدف: بررسی و تحلیل روز مطالعاتی برای یافتن مشکلات درس خواندن و برطرف کردن آن ها
نحوه انجام ماموریت: امروز که در حال خواندن درس ریاضی بودم متوجه شدم که من مثال های زیادی را برای آموزش حل می کنم. درست است که حل مثال های زیاد خوب است اما قرار نیست همه مثال ها را الان حل کنم پس در برنامه روز بعد اگر در درس ریاضی یا سایر درس ها مثل فیزیک و مسایل شیمی خواستم فرمولی را یاد بگیریم حل مثال ها و تمرین ها به یک پنجم کاهش می دهم تا هم سرعت مطالعه ام بالا برود و هم یادگیری ام را در طول زمان ارتقا دهم. امروز در اجرای برنامه متوجه شدم که افکار حاشیه ای در وسط مطالعه دارم و هیچ وقت خاصی هم برای برطرف کردن آنها در نظر نگرفته ام. از فردا در برنامه ام ساعت 6 تا 6:20 عصر را برای برطرف کردن دغدغه های غیر درسی ام اختصاص می دهم تا این افکار در زمان خودش بررسی شود. امروز فهمیدم که عصرها خوابم می گیرد احساس می کنم جای خوابم نور زیادی دارد و روی کیفیت خوابم اثر گذاشته، امشب که بخواهم بخوابم از یک پرده برای کاهش نور استفاده می کنم تا فردا کیفیت بهتری در مطالعه داشته باشم. 
دقت کنید اگر شما بخواهید مانند قبل باشید هر یک از این اتفاقات می توانست روز یا هفته تان را تعطیل کند اما طبق این ماموریت فقط برنامه تان را اجرا می کنید و تصمیم می گیرد از فردا مشکلات را کمتر کنید. البته برخی از مشکلات مثل افکار مزاحم به زودی تبدیل به عادت نمی شود که دقیقا ساعت 6 و 20 دقیقه سراغ تان بیاید و مطمین باشید در چند روز اول باز هم افکار منفی را کل روز دارید اما آرام  آرام این عادت در برنامه روزانه یک داوطلب کنکور شکل می گیرد. پس قرار نیست همان فردا بهترین باشید بلکه فردا بهتر از دیروز باشید. این یک روش از میان صدها روش برطرف کردن وسواس فکری قبل از درس خواندن است.

Sara
جمعه 3 آبان 1398 01:40 ب.ظ
سلام استاد خسته نباشید...
ببخشید من یه سوال داشتم،
من برای یادگیری یه متن رو میخونم،و بعدش ک یاد گرفتم اون متن رو بدون نگاه به کتاب برای خودم میگم (مطابق روش PQRST)
سوالی ک فکر منو خیلی درگیر کرده و رو کیفیت مطالعه ی منم تاثیرگذاشته،اینه ک هنگام مطالعه با صدا و حرکت لب بخونم یا بدون صدا و بی حرکت لب ها ?...
خیلی هم تحقیق کردم اما هرجا ی چیز نوشته بود و یکی میگفت با صدا یکی بی صدا !
الان سوالی ک به طور مشخص دارم اینه ک من به چ شکل زیر مطالعه کنم !
الف)متن در را به شکل زیر بخوانم?
1.خواندن با صدای بلند و حرکت لب
2.خواندن با صدای اروم و حرکت لب(طوری ک کسی خوابه)
3.خواندن به صورت درونی و بدون حرکت لب و صدا
و ب)حال آن را به شکل زیر از حفظ بگویم ?
1.خواندن با صدای بلند و حرکت لب
2.خواندن با صدای اروم و حرکت لب(طوری ک کسی خوابه)
3.خواندن به صورت درونی و بدون حرکت لب و صدا
میخواستم بدونم انتخاب شما و بهترین گزینه کدوم از این حالت ها هست !
برا قسمت ب و الف سوال کدوم گزینه رو پیشنهاد میکنید ک غالب کارم باشه
خواهشا منو از این وسواس و گیر!ذهنی نجات بدین!....واقعا ممنونم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. مطلب فردا دقیقا به همین موضوع اختصاص دارد. فردا ساعت 12 و 30 ظهر مطلبی به طور مفصل در این خصوص روی سایت منتشر می شود. موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.