کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - هنگام درس خواندن موسیقی گوش دهیم یا نه؟

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

هنگام درس خواندن موسیقی گوش دهیم یا نه؟

بعضی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور در زمان درس خواندن به موسیقی و آهنگ گوش می دهند و حالا سوال اینجاست که گوش دادن به موسیقی در زمان مطالعه برای کنکور، اثر منفی دارد یا خیر؟
قبل از بررسی پاسخ این پرسش، ابتدا یک دسته بندی از دانش آموزان و داوطلبان کنکوری که در هنگام مطالعه به موسیقی گوش می دهند ارایه می دهم و راهنمای مختصری برای هر دسته بیان می کنم زیرا توضیحات جامع را در طول متن خواهم داد. در واقع دسته بندی زیر، خلاصه تمام صحبت هایی است که می خواهیم در این مطلب بررسی کنیم.
  • دانش آموزان و داوطلبانی که به گوش کردن موسیقی در زمان درس خواندن عادت کرده اند: در این متن خواهیم آموخت که نمی توان این عادت را برای همیشه تکرار کرد. زیرا هم محدودیت از نظر سلامتی برای تان دارد هم اینکه مکان های مطالعه همیشه این شرایط را ندارند که بتوانید آهنگ گوش کنید و درس بخوانید.
  • افرادی که برای فرار از سر و صدای خانه و محیط، مجبورند به موسیقی گوش بدهند: در انتهای این متن خواهم گفت که گوش کردن به موسیقی، راه حل فرار از سر و صدای خانه نیست یا حداقل برای مدت طولانی نمی شود این کار را انجام داد.
  • دانش آموزان و داوطلبانی که به این نتیجه رسیده اند، گوش دادن به آهنگ باعث بهتر شدن کیفیت مطالعه شان می شود: خواهیم آموخت که گوش دادن به موسیقی های با کلام و غیر تکراری باعث افت کیفیت مطالعه می شود و قسمتی از حافظه فعال را درگیر می کند ولی اگر موسیقی تکراری و غیر کلامی باشد یا صداهای پس زمینه طبیعت باشد می تواند باعث افزایش تمرکز شود ولی باز هم ما باید به دنبال راه کارهای دیگری برای تمرکز باشیم زیرا شنیدن موسیقی یک فعالیت محدود است.
  • اشخاصی که اگر محیط ساکت باشد، تمرکزشان را از دست می دهند و می گویند اگر صدایی شبیه آهنگ و موسیقی در فضا باشد، خیلی بهتر تمرکز می کنند چون سکوت آزارشان می دهد: برای این فرد، صداهای پس زمینه ای و طبیعیت پیشنهاد می شود ولی از آنجا که گوش دادن به موسیقی محدودیت دارد در نتیجه توصیه می کنم این افراد ضریب حساسیت خودشان را کاهش دهند. چون راه حل دایمی این است که ما حساسیت خود را از بین ببریم.
  • بعضی نیز به دلیل شرایط روحی که دارند، نیاز دارند آهنگ گوش بدهند تا به وسیله موسیقی بتوانند درس بخوانند: این دسته از افراد برای کوتاه مدت می توانند از موسیقی استفاده کنند اما به یاد داشته باشید که گوش دادن به موسیقی های غمگین و کلام دار هر بار شرایط روحی شما را بدتر می کند در نتیجه به فکر درمان دایمی تر یعنی گذر از بحران باشید.
  • برخی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور، برای افزایش سرعت مطالعه خود به آهنگ های با ریتم بالا گوش می دهند: در کوتاه مدت این ایده خیلی خوب کار می کند ولی راه حل علمی این است که من از خودم بپرسم چه چیزهایی باعث می شود که سرعت مطالعه ام کُند باشد و چه مشکلاتی در روند مطالعاتی ام وجود دارد که مرا از سرعت می اندازد؟ حالا اگر این موارد را رفع کنید به صورت دایمی و علمی، سرعت مطالعه خود را تنظیم می کنید.
  • تعدادی از دانش آموزان به این نتیجه رسیده اند که برای درس های حفظی اگر رتیم و آهنگ وجود داشته باشد خیلی راحت تر می توانند آن مطلب را حفظ کنند برای همین در زمان درس خواندن به آهنگ های ریتم دار گوش می دهند: در کوتاه مدت این روش جواب می دهد ولی برای بلند مدت باید مشکلاتی که باعث می شود سرعت حفظی کردن شما کمتر باشد را بررسی کرده و آن را حل کنید تا این مشکل را دقیق و ریشه ای حل کنید.
به هر دلیلی که در حین مطالعه به موسیقی گوش می دهید بایستی بدانید که با سه چالش اصلی رو به رو هستیم که لازم است این سه چالش را در طول متن پاسخ می دهم.
چالش اول: آیا موسیقی گوش کردن باعث افت کیفیت مطالعه می شود یا خیر؟  برای بررسی این پاسخ ها بایستی از مطالب علمی استفاده کنیم اما قبل از آنکه وارد مقالات علمی و معتبر شویم ابتدا تکلیف دسته بزرگی از تحقیقات را روشن کنیم:
عده ای از محققان تلاش می کنند که ثابت کنند موسیقی باعث بهتر شدن مطالعه می شود و برخی هم تلاش می کنند که ثابت کنند، موسیقی مفید نیست. بنابراین ماجرای «چای و قهوه» که در مطلب «با صدای بلند درس بخوانیم یا آرام؟ صدای بلند یا حرکت چشم؟» اشاره کردیم، در این جا تکرار شده است و هر کدام هم روی حرفشان ایستاده اند. در آن مطلب گفتیم که اینکه با صدای بلند درس بخوانید یا صدای آرام کاملا به خودتان بستگی دارد و تذکر دادم که به هیچکدام از مقالات توجه نکنید اما در این مطلب می خواهم در مورد موسیقی اینطور بگویم:
هر گونه تحقیقی که ثابت کند گوش دادن به موسیقی بدون توجه به نوع موسیقی باعث بهبود کیفیت مطالعه می شود، غلط است و با اطمینان آن را رد کنید. اما اگر مقاله ای اشاره کرد که گوش کردن به صداهای پس زمینه ای و یا موسیقی های تکراری و غیر کلامی باعث بهبود تمرکز یا کیفیت مطالعه فقط در مدت کوتاه گوش دادن به آن می شود مطمین باشید حرفش درست است البته اینکه چقدر باعث کیفیت می شود یا چقدر تمرکز را افزایش می دهد بحث دیگری است.
شاید بپرسید چطور چنین اطمینانی باید داشته باشیم؟ مطالعه مطالبی که در ادامه نوشته ام، دلایل را روشن می سازد:
مغز انسان مجموعه ای از ظرفیت های محدود و نامحدود است؛ یعنی در عین حالی که مغز ما ظرفیت های نامحدود دارد ولی با ظرفیت های محدود نیز رو به رو است. به طور مثال، حافظه بلند مدت انسان یک حافظه نامحدود است به طوری که شما خاطراتی را از دو سالگی خود نیز به یاد می آورید و همچنین تحقیقات نشان می دهد که انگلیسی زبانان تحصیل کرده قادرند 100 هزار واژه را درک معنایی کنند؛ اما در مقابلش، حافظه کوتاه مدت ما بسیار محدود است. 
جرج میلر (George A. Miller) در سال 1956 توانست ثابت کند که حافظه کوتاه ما حدود «هفت به علاوه یا منهای دو» جایگاه ذخیره سازی دارد. بنابراین بسیار محدود است. حالا شاید بپرسید ارتباط این موضوع، چه ربطی به گوش دادن موسیقی در حین مطالعه دارد؟ 
وقتی شما دارای ظرفیت های محدود هستید آنگاه قدرت تان در دریافت اطلاعات از محیط به صورت هوشیارانه کاهش می یابد. این موضوع را اولین بار دونالد برادبنت (Donald Broadbent) در دهه 1950 با یک آزمایش بسیار حرفه ای مورد بررسی قرار داد. او ظرفیت محدود و مشکلات آن را به این صورت با آزمایش معروفش، اثبات کرده است:
او از مردم می خواست که یک هدفون را به گوش شان بزنند ولی این هدفون یک ویژگی جالب داشت آن هم اینکه از یک گوشی، خبرهای صوتی از یک خبرگزاری و از گوشی دیگر، خبرهای صوتی از خبرگزاری دیگری پخش می شد. بعد از چند دقیقه، دونالد به مردم می گفت لطفا آنچه در این مدت فهمیدید را روی کاغذ بنویسید.
آنچه از نتایج بیرون آمد این است که مردم فقط می توانند یکی از اخبار شنیده شده را گزارش کنند. یعنی محدودیت های مغزی ما باعث می شود که ما نتوانیم همزمان از طریق دو درگاه، تجزیه و تحلیل انجام دهیم و به صورت خودکار مجبوریم، یکی را انتخاب و به آن گوش دهیم. 
البته این موضوع را بارها در زندگی خودتان هم تجربه کرده اید؛ مثلا وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید، دیگر صدای اطرافیان که با شما صحبت می کنند را به خوبی درک نمی کنید هرچند می دانید آن ها صحبت می کنند ولی تمرکز ندارید. حالا اگر در زمان تماشای تلویزیون به حرف های دیگران گوش بدهید آنگاه دیگر روی تلویزیون تمرکز ندارید و آن را به خوبی نمی توانید تحلیل کنید هرچند صدای تلویزیون را می شنوید.
بنابراین متخصصان علوم اعصاب به مفهوم بسیار مهمی رسیدند که به آن «چند تکلیفی» می گویند. برنارد بارس (Bernard baars) و نیکول گیج (Nicole Gage)  در کتاب بسیار معروف شان یعنی مبانی علوم شناختی چنین می گویند: «فناوری های شخصی برای فرد ممکن ساخته است که هم زمان بتوانند سعی در مطالعه، گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن با تلفن را داشته باشند. متاسفانه، هرچه تعداد کارهای مختلفی که یک فرد باید انجام دهید بیشتر باشد، کارآمدی او کمتر می شود.»
بنابراین تا به این جا آموختیم که به دلیل محدودیت های موجود در ظرفیت های مغزی مان، مجبور به تک کاری هستیم و هرچه تعداد کارهای متنوع در لحظه افزایش یابد، کیفیت کارمان کاهش می یابد. یعنی اطلاعات تا به اینجا به ما می گویند که گوش کردن به موسیقی در کنار درس خواندن باعث می شود تا شما دو کار را همزمان بخواهید انجام دهید پس کیفیت تان کاهش پیدا می کند. اما این پایان کار نیست زیرا در سال 1992 و 2005 دو مقاله علمی معتبر و قابل استناد منتشر شد که این قوانین را بر هم زد.
رایجمیکرز (Raaijmakers) و شیفرین (Schifrin) در سال 1992 و همچنین اِشنایدر (Schneider) و همکارش در سال 2005 یک موضوع را اثبات کردند. آن ها نشان دادند اگر قرار باشد دو کار را به طور همزمان انجام دهید اما در یکی از آن کارها خیلی مهارت داشته باشید یا برایتان تکراری باشد، آنگاه می توانید با کیفیت خوبی هر دو کار را همزمان انجام دهید.
بنابراین خیلی ها می گویند چرا خانم های خانه دار می توانند همزمان با اینکه آشپزی می کنند با تلفن هم حرف بزنند و حواس شان به هر دو کار هم باشد؟ پاسخش را این دانشمندان داده اند؛ زیرا خانم های خانه دار در کار آشپزی که یک کار تکراری است مهارت دارند پس نیازی نیست که روی آن توجه داشته باشند در نتیجه کار آشپزی را بدون هوشیاری انجام می دهند و تمرکزشان روی تلفن است.
رانندگان تاکسی هم همین خاصیت را دارند. آن ها آنقدر رانندگی کرده اند که رانندگی برایشان تکراری است در نتیجه وقتی با مسافران صحبت می کنند تمرکزشان روی صحبت است و رانندگی را به صورت ناهوشیارانه انجام می دهند. حالا از این تحقیقات چه نتیجه ای می توانیم برای گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه بگیریم؟
نتیجه این است که اگر موسیقی که گوش می دهید، تکراری باشد و بارها و بارها آن را شنیده باشید آنگاه مغزتان نیازی ندارد تا قسمتی از ظرفیت محدود حافظه کوتاه مدت را به آن ها اختصاص دهد و تمام ظرفیت را به مطالعه تان اختصاص می دهد زیرا موسیقی ها تکراری هستند و نیاز به هوشیاری ندارند.
پس جزء هر دسته ای که هستید و برای مطالعه تان نیاز دارید که در هنگام مطالعه و درس خواندن به آهنگ و موسیقی گوش کنید، لازم است که حتما حتما موسیقی تان تکراری باشد. آنقدر آن را شنیده باشید که مغزتان نیازی به تحلیل کردنش نداشته باشد و آن را به صورت ناهوشیارانه انجام دهد.
همچنین توصیه می شود که موسیقی به صورت بی کلام باشد زیرا موسیقی های با کلام، هرچقدر هم که تکراری باشند گاهی ممکن است باعث شود که توجه ما روی یک کلمه از آن متمرکز شود و آنگاه موسیقی را به صورت هوشیارانه گوش دهیم و از فضای مطالعه دور شویم.
از آنجا که صحبت از تکراری بودن موسیقی و بی کلام بودن آن کردیم توصیه من این است که از صداهای پس زمینه ای در هنگام مطالعه استفاده کنید. صداهای پس زمینه ای، به صداهای طبیعت گفته می شود یعنی همان صداهایی که از کودکی شنیده ایم و کاملا برایمان تکراری است.
صدای باد و باران و طوفان و صدای پرندگان طبیعت، نمونه هایی از این صداها در سایت www.noisli.com یکی از سایت هایی است که می توانید برای تولید صداهای طبیعت از آن استفاده کنید که روش کار با آن را در فیلم زیر آموزش داده ام.
[
]
چالش دوم: چه مدت زمانی در طول یک روز می توانیم به موسیقی گوش دهیم؟ اکثر کنکوری ها برای گوش دادن به موسیقی و آهنگ ها از هندزفری و هدفون استفاده می کنند که بیشتر پزشکان معتقدند گوش دادند به موسیقی برای مدت بیشتر از 50 دقیقه متوالی، با این وسایل برای شنوایی انسان ضرر دارد. 
در نتیجه توصیه من برای دانش آموزان و کنکوری ها این است که اگر مجبورید در زمان درس خواندن به موسیقی گوش کنید، سعی کنید بدون استفاده از هندزفری و هدفون باشد یعنی صدای گوشی موبایل یا کامپیوتر خود را به صورت عمومی پخش کنید و همچنین صدای آن را کم کنید طوری که فقط یک پس صدا باشد.
شاید بگویید که اینطوری باز هم صدای شلوغی خانه را می شنویم و تمرکزمان به هم می خورد و بود و نبود موسیقی فرقی ندارد. در پاسخ بایستی بگویم که اگر خانه تان شلوغ است و سر و صدا اذیت تان می کند آنگاه شما فقط 50 دقیقه در طول یک روز می توانید از هندزفری یا هدفون استفاده کنید و در نهایت راه حل مشکل شما برای از بین بردن سر و صدا، گوش دادن به موسیقی نیست.
پس راه حل برای کسانی که خانه شان شلوغ است چه می باشد؟ راه حل برای آن ها دو چیز است: 1. استفاده از کتاب خانه 2. استفاده از صداگیرها که برای این صدا گیرها هم دو پیشنهاد دارم: اول همان گوش گیر معمولی که در لوازم التحریر فروشی ها فروخته می شود و داخل گوش قرار می گیرد و صدا را تا حدودی کم می کند و پیشنهاد دومم استفاده از محافظ گوش صنعتی است که معمولا در تراشکاری ها و کارخانه استفاده می کنند تا در هنگام کار با دستگاه های پر سر و صدا آسیبی به گوش نرسد.
این صداگیرها تا حدود خیلی خیلی زیادی می توانند صدا را گرفته و در نهایت مطالعه تان با کیفیت تر خواهد شد. فقط فراموش نکنید که باز هم زمزمه ها را خواهید شنید و اینطور نیست که بگویید کاملا ایزوله می شوید و دیگر صدایی نخواهید شنید. اگر جزء افرادی هستید که زمزمه صداها، شما را اذیت می کند آنگاه باید بگویم که شما حساسیت روی صدا دارید که برای درمان حساسیت روی صدا، نیاز به مطلب جامع جداگانه ای هست که بعدا در موردش خواهم نوشت.
چالش سوم: عادت گوش کردن به موسیقی می تواند یک رفتار بلند مدت باشد یا خیر؟ مثلا من در تمام طول مدت تحصیلم حتی تا دوره تخصص هم باید به موسیقی گوش بدهم یا این رفتار فقط به صورت موقت است؟ باید به این موضوع دقت کنید که ما برای همیشه نمی توانیم با موسیقی درس بخوانیم. چون فرایند تحصیلی ما بسیار طولانی است. شاید برخی از مراحل زندگی تان را مجبور شوید در خوابگاه زندگی کنید یا به کتاب خانه ها بروید.
از طرفی پزشکان به ما می گویند هر روز بیشتر از 50 دقیقه به موسیقی از طریق هندزفری یا هدفون گوش ندهیم چون آسیب به شنوایی مان می زند. پس موسیقی گوش کردن، یک راه حل طولانی مدت نیست.
نتیجه گیری و خلاصه این مطلب به صورت زیر است:
1. گوش کردن به موسیقی یک راه حل دایمی و راه حل علمی برای حل مشکل تمرکز یا صدای محیط نیست.
2. گوش کردن به موسیقی تکراری و بی کلام یا صداهای طبیعت موجب بهبود تمرکز برای مدت کوتاه می شود و باز هم راه حل علمی برای حل مشکل تمرکز نمی باشد.  
3. گوش دادن به موسیقی های تازه و غیر تکراری و با کلام باعث افت کیفیت مطالعه و تمرکز در مطالعه می شود.
4. موسیقی در حین مطالعه را به عنوان یک راه حل موقت و کوتاه در نظر بگیرید و برای حل مشکلات مطالعه و تمرکز به فکر راه حل های قطعی و علمی باشید.

پنجشنبه 5 دی 1398 10:45 ب.ظ
سلام.من یه حالت روحی ک دارم اینه که شبا بعد از ساعت 9 دلم میگیره و دوس دارم گریه کنم ....چی کار کنم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. چرا ساعت 9؟ این سوال را از این جهت می پرسم که به شما بگویم مغز ما چیزی به اسم ساعت را درک نمی کند. احساسات انسان ساعت و دقیقه را درک نمی کنند. بنابراین وقتی در یک زمان خاصی یک حس ویژه ای به شما دست می دهد آنگاه شما شرطی شده اید.
شرطی شدن یعنی انجام یک کار در یک زمان مشخص و به صورت کاملا تکرار شونده بدون اینکه اتفاقی افتاده باشد. تنها راه درمان هم این است که به خودتان بگویید عمل و عکس العمل باید وجود داشته باشد. اگر عملی اتفاق افتاده است که عکس العمل آن گریه کردن است پس هیچ اشکالی ندارد که شما گریه کنید. اما اگر عملی رخ نداده پس دلیلی هم برای گریه کردن نیست. شما باید خودتان را با همین یک جمله به آگاهی برسانید تا از این شرایط شرطی شدن رها کنید. موفق ترین باشید.
پنجشنبه 16 آبان 1398 08:33 ب.ظ
سلام استاد. ممنون بابت پاسخگوییتان. نظام جدید رشته تجربی.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. برای درس ریاضی که حتما باید پایه قوی داشته باشید یعنی درس های دوره ابتدایی و متوسطه اول را بلد باشید که بتوانید به ریاضی دبیرستان پاسخ بدهید. حالا با این فرض که درس های ریاضی پایه را بلد هستید و به دنبال مباحث راحت تر برای کسب حدود 50 درصد ریاضی هستید توصیه من خواندن مباحث زیر برای ریاضی است زیرا این مباحث هم حدود 50 درصد ریاضی است هم مباحث پایه ای تر هستند طوری که برای درس های دیگر هم نیازتان می شود و هم اینکه این مباحث تا حدودی به هم ربط دارند.
معادله و نامعادله؛ قدر مطلق، تابع جزء صحیح، تابع نمایی و لگاریتم، مجموعه و بازه ها، تابع، مثلثات، آمار، حد و پیوستگی، مشتق، کاربرد مشتق. موفق ترین باشید.
علی
پنجشنبه 16 آبان 1398 10:19 ق.ظ
سلام و خسته نباشید آقای جدیدی به نظر شما تغییرات کتابهای درسی برای کنکور ۱۴۰۰ اونقدری هست که منابع کمک آموزشی که الان هست بخواد ویرایش بشه وچاپ جدیدش بهتر از منابع موجود باشند؟!یا این که با همین منابعی که شروع کردیم ادامه بدهیم و بعدا اصلاحیه هارو خودمون درست کنیم.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بنده هنوز تغییرات کتاب های کنکور 1400 را بررسی نکرده ام که بخواهم در این خصوص صحبت کنم ولی تغییرات برای کنکور 1399 کم بود و نیازی به تغییر منابع کمک آموزشی نبود. به هرحال، آموزش و پرورش لیست تغییرات را اعلام نمی کند و بنده خودم باید درس به درس بررسی کنم که این موضوع هم فعلا اولویت بنده نیست چون الان روی کنکور 99 هستیم ولی در نزدیکی های عید نوروز می توانید این سوال را بپرسید تا پاسخ به شما بدهم.
پنجشنبه 16 آبان 1398 08:32 ق.ظ
سلام استاد .وقت بخیر.برای رسیدن به درصد چهل و پنجاه در دروس ریاضی و فیزیک بهتر است چه مباحثی رادر هر درس بخوانیم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. ابتدا نظام آموزشی خود را برایم مشخص کنید تا پاسخ بدهم. موفق ترین باشید.
Fatemeh
یکشنبه 12 آبان 1398 02:04 ب.ظ
سلام. وقت بخیر.
شما مشاوره کنکور ارشد هم قبول میکنید؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خیر. موفق ترین باشید.
یکشنبه 12 آبان 1398 08:03 ق.ظ
سلام استاد . به نظرتان کسی که در درس ریاضی و فیزیک ضعیف است بهتر است همه مطالب را در حد سوالات کنکورهای گذشته مسلط شود یا مثلا چند فصل را انتخاب کرده و روی همان چند فصل تعداد بیشتری تست کار کند ؟اگر مورد دوم بهتر است لطفا بفرمائید در درس ریاضی و فیزیک چه فصولی را بهتر است انتخاب کرد تا به نتیجه بهتری رسید.چون زمان زیادی است که از درس فاصله داشتم مباحثی که باید به صورت پایه ای از قبل برای یک فصل بلد باشی تا بتوانی به آن وارد شوی را هم تسلط ندارم و نمیدانم برای هر فصل چه چیزهایی است . ممنون از شما
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. شما باید بر اساس رشته و دانشگاهی که می خواهید قبول شوید برنامه ریزی کنید. مثلا کسی که پزشکی می خواهد بایستی متناسب با درصدهای لازم برای این رشته، درس هایش را به تسلط برساند. حالا شما از خودتان بپرسید هدفم چیست؟ چه درصدهایی باید بزنم و حالا برای آن درصدها بهتر است چکار کنم؟ چون شما وقتی قبول می شوید که درصدهایتان را به درصدهای لازم برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان برسانید. موفق ترین باشید.
شنبه 11 آبان 1398 02:40 ب.ظ
سلام . به نظرتون راهی هس که به سروصدا عادت کنی ؟!!من خودم اذیت میشم تو خونه امکانشم نیس برم کتابخونه . از گوش گیر ها استفاده کردم مدتی سردرد میگیرم . البته مطمئن نیستم به خاطر اون باشه ولی وقتی استفاده هم نمیکنم باز سردردادم بهتر میشه . واسه همون خودم رو دلداری میدم که اگ تمرکزم رو ببرم بالا میتونم عادت کنم . چیکار کنیم برای افزایش تمرکز ؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. ارتباط سر درد با صداگیرها را متوجه نمی شوم. چون این صداگیرها هیچ کار خاصی نمی کنند جز اینکه ورودی صدا را کاهش می دهند در نتیجه ارتباطی بین سردرد و آن ها وجود ندارد و برای سر درد خود به فکر ویزیت توسط پزشک باشید تا مشکل مشخص شود.
اما در مورد اینکه چکار کنیم که حساسیت مان به صدای محیط کاهش پیدا کند بحث بسیار جامعی است که حتما باید در یک مطلب جداگانه در موردش بحث کنیم و چیزی نیست من در چند خط پاسخ دهم.
الان شما پیگیر ماجرای سر درد باشید و مشخص کنید چرا سردرد می گیرید تا بتوانید فعلا از صداگیر ها استفاده کنید. موفق ترین باشید.
شنبه 11 آبان 1398 01:43 ب.ظ
سلام آقای جدیدی ممنون از مطلب خوبتون
یه سوالی دارم که یه کم به درس بی‌ربطه
من مواقعی پیش میاد که ناگهانی حالم بد میشه و کلی افکار و خاطرات بد گذشته به ذهنم هجوم میارن، ناگهان انرژیم کم میشه و نمیتونم درس بخونم
قبلا زیاد اتفاق می‌افتاد اما تونستم کمتر بکنمش اما هنوز هم رخ میده
موقعی که این طور میشم فقط با موسیقی های خیلی خیلی تند و سنگین و پرخوری میتونم خودم رو آروم کنم‌.
چطور میتونم خودم رو کنترل کنم؟
یا این که باید به روانشناس مراجعه کنم
این رو هم بگم این مسئله رو الان ۷ ساله دارم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. پرونده هایی که در گذشته تان باز است را باید ببندید. یعنی شما برخی از مسایل تان در گذشته رخ داده که هنوز برایتان پرونده اش بسته نشده است و خود را آزار می دهید. راه حل قطعی برای شما این است که این پرونده های باز را حل و فصل کنید. به کمک مشاور یا هر روانشناسی که به او علاقمند هستید می توانید اینکار را کنید. فقط پیش هر عزیزی رفتید به او بگویید که فقط و فقط پرونده های باز گذشته شما را حل و فصل کند و دنبال چیز دیگری نباشد. تا شما در کمترین زمان عادی شوید. موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.