کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - با صدای بلند درس بخوانیم یا آرام؟ صدای بلند یا حرکت چشم؟

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

با صدای بلند درس بخوانیم یا آرام؟ صدای بلند یا حرکت چشم؟

وقتی می خواهیم برای کنکور مطالعه کنیم، با صدای بلند درس بخوانیم یا آرام و همراه با حرکات چشم؟ موضوعی که دغدغه برخی از  کنکوری هاست و  نگران این هستند که کدام حالت بهتر است. من این سوال را به صورت زیر دست بندی می کنم. کدام یک از حالت های زیر برای مطالعه بهتر است؟
  • خواندن با صدای بلند و حرکت لب 
  • خواندن با صدای آرام 
  • خواندن به صورت درونی و بدون حرکت لب و  بی صدا
ابتدا بهتر است به این پرسش پاسخ دهم که چرا اصلا چنین چیزی مهم می شود؟ موضوع از وقتی شروع شد که عده ای مدعی شدند بایستی از روش های تندخوانی استفاده کنیم تا سریع تر یک کتاب را بخوانیم. تندخوان ها معتقد بودند که حرکت لب و با صدای بلند مطالعه کردن باعث کاهش سرعت خواندن می شود و به جای آن بهتر است که با حرکت چشم، مطالعه صورت بگیرد تا سرعت مطالعه به 1000 کلمه در دقیقه برسد.
از سوی مقابل، عده ای مخالف این هستند که با حرکت چشم برای کنکور درس بخوانید زیرا می گویند اگر با صدای بلند درس بخوانید خیلی بهتر و کامل تر یاد خواهید گرفت. آن ها دلایلی می آورند که بلند بلند درس خواندن باعث تقویت حافظه و یا دقیق تر شدن مطالعه و افزایش تمرکز می شود. 
برخی دیگر هم برای اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب، حد وسط را رعایت می کنند و می گویند با صدای آرام درس بخوانید. این دسته می خواهند هم نظر تندخوان ها را قبول کنند هم نظر مخالفان تندخوانی را. ولی آنچه بی پاسخ مانده، این است که بالاخره کدام روش برای مطالعه بهترین بازده یادگیری را دارد؟
قبل از اینکه وارد پاسخ اصلی شویم می خواهم یک مثال غیر کنکوری در مورد «چای و قهوه» بزنم که خیلی از موضوعات را روشن می کند. در جهان بین شرکت های تولید کنند چای و شرکت های تولید کننده قهوه همیشه یک جنگ نانوشته وجود داشته است. اگر دقت کرده باشید هر چند مدت یک بار می خوانیم که خوردن چای باعث بروز فلان بیماری می شود و چند وقت دیگر، خبری مشابه در مورد قهوه، در روزنامه ها چاپ می شود.
آنقدر که خبر در مورد مضر بودن چای و قهوه شنیده ایم که به نظر می رسد هر دو این مواد سَم هستند و ما روزانه در حال وارد کردن کلی سَم به بدن خود هستیم. اما واقعیت چیست؟ آنچه واقعیت دارد این است که این شرکت ها به محققان پول می دهند که سال ها تحقیق کنند و بتوانند یک ایراد از محصول رقیب بگیرند و آن را در بوق و کرنا کنند تا شاید باعث کم رنگ شدن علاقه مردم به آن محصول شوند و گرایش به محصول خودشان زیاد شود.
ماجرای «تندخوانی» و «تند نخواندن» هم چیزی شبیه به همین «چای و قهوه» است. هرکدام دلایلی محکم برای روش خود و دلایلی محکم تر برای رد روش مقابل دارند تا ثابت کنند بهتر است چیزی که آن ها می گویند را اجرا کنید و به نفع شماست. اما من به عنوان یک کنکوری بین آن ها گیر کرده ام. بهترین روش کدام است؟
پاسخ روشن من این است که در مورد بلند درس خواندن یا آرام درس خواندن به این موضوع توجه کنید: «من با کدام روش، بهتر و بهینه تر یاد می گیرم؟ همان روش برای من بهترین حالت است».
اگر دقت کرده باشید من از کلمه بهینه تر استفاده کردم نه از کلمه سریع تر. زیرا در کنکور سریع بودن در مطالعه ممکن است باعث کم دقتی و بدخوانی شود. به همین جهت ما باید در سال کنکور به صورت بهینه درس بخوانیم. بهینه درس خواندن هم به این معناست که با سرعتی درس بخوانیم که به خوبی متوجه مطالب شویم و نه آنقدر کندخوان باشیم که وسواس مطالعاتی پیدا کنیم نه آنقدر سریع بخوانیم که حتی درک عمومی از چیزی که خوانده ایم را پیدا نکنیم.
بنابراین هدف تان این باشد که بهتر و بهینه تر یاد بگیرید، حالا اگر صدای بلند باعث می شود این هدف محقق شود پس حتما با صدای بلند درس بخوانید و اگر بی صدا درس خواندن این هدف را برایتان ایجاد می کند پس برایتان بهتر است که با صدای آرام درس بخوانید. 
حالا شاید بپرسید چرا پاسخ من به این سوال، کاملا به شرایط شما بستگی دارد و چرا من موافق یکی از روش ها نیستم؟ پاسخ این پرسش به نحوه تحقیق و پژوهش بر می گردد. بررسی مقالاتی که ثابت می کنند با صدای بلند درس خواندن بهتر است و بررسی مقالاتی که ثابت می کنند با صدای آرام درس خواندن بهتر است به صورتی است که هر کدام از محققان سعی کرده اند با در نظر گرفتن برخی از پارامترها فقط طوری وانمود کنند که آنچه خودشان می گویند درست است.
در واقع محققان این حوزه، بی طرف نیستند به طور مثال شخص A قصد ندارد که تحقیقی در مورد مقایسه دو روش ارایه دهد بلکه قصد دارد فرضیه خودش مثلا بهتر بودن صدای بلند را هر طور شده ثابت کند. در این صورت او می تواند با کمی دستکاری پرسشنامه و همچنین تغییراتی جزئی در روش خود یا استفاده از افرادی که روی یک درس تسلط یا علاقه دارند باعث ایجاد خروجی غیر واقعی شود.
همین مورد هم برای شخص B که می خواهد ثابت کند صدای آرام بهتر است، دقیقا تکرار می شود و او نیز به روش خودش سعی در ارایه اطلاعات مهندسی شده دارد تا بگوید فرضیه او درست است. این را از من به یادگار داشته باشید، هرکجا بین دو گروه از محققان اختلاف افتاد و عده ای گفتند شخص A درست می گوید و عده ای گفتند  شخص B درست می گوید مطمین باشید هر دو شخص اشتباه می گویند حداقل تا زمانی که تحقیقی بیرون بیاید که هر دو گروه را متقاعد کند.
چرا این را می گویم؟ بخاطر اینکه در علم نمی شود دو حرف موازی در مورد یک موضوع زد.  در حالیکه الان دو حرف موازی در مورد یک موضوع می زنند و هر کدام هم مدعی است حرف خودش درست است. 
نکته دیگری که لازم می دانم  در مورد این مقالات بیان کنم این است که هیچ گاه این مقالات نگفته اند که 100 در 100 افرادی که ما بررسی کرده ایم، نشان داده است که بلند درس خواندن بهتر است یا مثلا همه افرادی که تست کردیم نشان داده اند که ارام درس خواندن بهتر است. بلکه همیشه درصدی از افراد بوده اند که نتایج همان آزمایش های دستکاری شده هم باز روی آن ها نتیجه مخالف با خواسته پژوهشگر داشته است.
بنابراین سوال مهم است که پس تکلیف آن چند درصدی که با نتایج آزمایش جور در نیامده اند، چیست؟ همین جاست که روشن می شود در مورد بلند درس خواندن یا آرام درس خواندن، فقط و فقط یک قانون وجود دارد: تو با کدام روش بهتر و بهینه تر یاد می گیری؟ همان بهترین روش برای توست.
در نتیجه، هر چند مدت یک بار منتظر مقالاتی باشید که ثابت کنند بلند درس خواندن بهتر است و چند وقت بعدش خواهید شنید مقاله ای ثابت کرده آرام درس خواندن درست تر است. این جنگ «چای و قهوه» فکر می کنم همچنان ادامه دار باشد تا زمانی که مردم به این نتیجه برسند که آنچه باعث بهتر و بهینه یاد گرفتن شان می شود برایشان بهتر است.

پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399 04:37 ب.ظ
سلام
ممنون از مقاله فوق العادتان
من مشکلی که دارم اینه که خیلی سریع از درس خواندن خسته میشوم و ذهنم خیلی منحرف میشه
لطفا من را راهنمایی کنید
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. به نظر می رسد شرطی شده باشید. به طور مثال اگر 40 دقیقه درس بخوانید کلی فکر مانند «تمرکز نداری»، «از الان به بعد دیگر چیزی یاد نمی گیری»، «یه کمی اسراحت کن تا بتوانی به سوالات پاسخ دهی» و... در شما ایجاد می شود و زمینه را برای احساس خستگی فراهم می کند به طوری که تصمیم می گیرید بلند شوید.
البته اگر خیلی پیشرفته باشد، آنگاه خود این افکار را هم متوجه نمی شوید و به صورت یک باور این را می پذیرید که نمی توانم زمان زیادی را درس بخوانم. همین که به این باور برسید آنگاه مغز به خواسته خودش می رسد. خب برای رفع این مشکل چه باید کرد؟
لازم است ابهت و بتی که مغز ساخته را بشکنید و مغزی که شما را شرطی کرده را اسیر خود کرده و او شرطی شود که دیگر با این نوع فشار نمی تواند مانع درس خواندن شما شود. به این صورت که سر زمانی که احساس خستگی می کنید باز هم به خواندن خود ادامه دهید.
وقتی چندین بار به خواندن خود ادامه دهید آنگاه مغز شرطی می شود و به زور همراهی می کند تا بتوانید مطالعه کنید. وقتی می گویم به زور پس منتظر افکاری مثل خسته ای، نمی فهمی، یاد نمی گیری، تمرکز نداری، عمرا بتونی بیشتر بخوانی و سایر افکار درونی از این جنس باشید و بدون دغدغه از کیفیت درس، به مطالعه ادامه دهید تا سدی که مغز برای تان ساخته را بشکنید. موفق ترین باشید.
پنجشنبه 5 دی 1398 08:08 ب.ظ
ممنون . روشی هست به نام عکس برداری ذهنی ! راستش این روش حتی عجیب تر از روش تندخوانیه . شما چیزی درموردش میدونین ؟!
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. من فرمول را برای تان توضیح می دهم: فرمول کلی این است که هر روشی که به شما معرفی شد بلافاصله یک صفحه زیست را جلویتان بگذارید و از خودتان بپرسید آیا با آن روش می شود به درک، تحلیل، تعمیم و ترکیب جملات این صفحه پرداخت؟
اگر روش مورد نظر این 4 کار را برای شما بتواند انجام دهد قطعا از آن استفاده کنید ولی اگر فانتزی است و بیشتر از آن که باعث پیشرفت تحصیلی شما شود فقط اسم های زیبایی دارد سریع و فورا آن را کنار بگذارید. موفق ترین باشید.
پنجشنبه 5 دی 1398 02:26 ب.ظ
سلام . مثال خوبی بود . ولی هنوز ابهاماتی درباره ی تند خوانی باقی می مونه . شما میگید روش بهینه تر. روش بهینه تر فارغ از عادت های مطالعاتی هر فرد اون روشی نیست که بازدهی ما بیشتر باشه ؟ یعنی حجم بیشتر با درک بالا تر در کمترین زمان . این همون ادعایی هست که تند خوان ها دارند . یعنی خواندن 1000 کلمه در دقیقه با درک بالای 90 . خب آدم با خودش فکر میکنه اگه یه همچین چیزی صحت داشته باشه می ارزه که عادت هاش رو تغییر بده . درسته شرایط هر کس فرق میکنه ولی این شرایطی که واسه خودمون ساختیم به نظرم فقط یک سری روش ها است که بهشون عادت کردیم و فکر میکنیم اینطوری بهینه تره و بهتره یاد میگیریم . میشه شفاف ترش کنین . من نمیدونم واقعا ارزش اینو داره که روی این تند خوانی وقت بزارم یا نه .
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی. دقت کنید که تندخوانی در هیچ کجای جهان برای دروس دبیرستان و دانشگاه استفاده نمی شود و تندخوانی برای خواندن ایمیل ها، نامه های اداری، رمان، روزنامه و مجله و... به کار می آید. شما در هنگام مطالعه قرار است تحلیل کنید و جملات را به عبارت های قبل و بعد ربط دهید. قرار نیست روزنامه بخوانید که به دنبال یک درک کلی از محتوا باشید.
به طور مثال در درس زیست شما اگر 1000 کلمه در دقیقه بخوانید چه خواهید فهمید به جز اینکه کلیت این صفحه چه بوده است در حالیکه ما در درس زیست بایستی جملات را به درستی درک کرده و حتی آن ها را با جملات قبلی و جملاتی از درس های دیگر زیست مرتبط کنیم.
به طور مثال در زیست شناسی می خوانیم: «واکنش های شیمیایی در صورتی سرعت مناسب می گیرند که انرژی اولیه کافی برای انجام آن وجود داشته باشد. این انرژی را انرژی فعال سازی گویند. انجام واکنش ها در بدن موجود زنده نیز که با عنوان کلی سوخت و ساز مطرح می شوند همین طور هستند. این واکنش ها با حضور آنزیم انجام می شوند.»
خب شما اگر با تند خوانی این جمله را بخوانید این را درک می کنید: واکنش های بدن باید با سرعت مناسب انجام بشوند.
اما نکات همین پارگراف چیه؟
1. انرژی فعال سازی که از درس شیمی باید بلد باشیم یک عبارت ترکیبی بین زیست و شیمی است و به معنای مقدار انرژی لازم برای آغاز واکنش است.
2. تمام واکنش های بدن، نیاز به روشی برای تامین انرژی فعال سازی شان دارند.
3. واکنش های بدن باید با سرعت مناسب انجام بگیرند پس تامین انرژی فعال سازی با کمترین زمان باید صورت بگیرد.
4. آنزیم ها، باعث می شوند که انرژی فعال سازی در کمترین زمان تامین شود.
تازه سوال پیش می آید که آنزیم ها چطوری این کار را می کنند؟ که در ادامه همین پاراگراف در مورد نقش آنزیم ها توضیح می دهد. این پارگراف، فقط یک پارگراف ساده درس زیست بود که تقریبا کم نکته ترین آن بود که من مثال زدم تا به این جمله تاکید کنم که شما قرار نیست یک مشت جمله را سرعت برق و باد بخوانید و رد شوید. شما قرار است تحلیل کنید، ارتباط برقرار کرده و درک نمایید تا بتوانید تست های کنکوری را که ترکیبی مفهومی هستند را پاسخ دهید.
بنابراین ما کاری نداریم تندخوان ها به چیزی ادعا می کنند، ما به این کار داریم که آیا روشی که معرفی می شود، قابل استفاده در کنکور هست؟ هر منبعی به شما بدهند که هدفتان فقط دریافت یک مفهوم کلی بدون ریز شدن در جزییات باشد، از تندخوانی می توانید استفاده کنید مثل خواندن مجله و روزنامه و ایمیل و...
ولی هرکجا قرار است تحلیل، ترکیب، تفهیم و تعمیم انجام دهید، مسلم است که درک عمومی از جملات کافی نیست و نیاز است هر جمله تجزیه تحلیل شود. باز هم تاکید می کنم آن کسانی که در جهان تندخوانی را معرفی کردند، الان مسابقات رمان خوانی برگزار می کنند تا بگویند هدف ما استفاده از تندخوانی در تجربه های مسابقه ای و لذت بخش است و نه اینکه کار علمی خود را با سرعتی خواندن هدر بدهید.
البته دقت کنید قرار نیست وسواس مطالعاتی پیدا کنیم و قرار نیست لاک پشتی درس بخوانیم. قرار است طوری درس بخوانیم که ضمن درک محتوا، بتوانیم تعمیم، ارتباط و تحلیل هم ارایه دهیم و جلو برویم.
در ضمن بهترین پیشنهاد به شما این است که یک بار تندخوانی را تجربه کنید. چون روش های تندخوانی چیزهای پیچیده ای نیست. یک بار تجربه کنید خواهید دانست که در درس های کنکور جواب نمی دهد ولی برای خواندن روزنامه و کتاب داستان بسیار بسیار عالی است. موفق ترین باشید.
جمعه 10 آبان 1398 03:11 ب.ظ
سلام من دیپلم تجربی نظام قدیم دارم با معدل ۱۱/۹۲قصد دارم دوباره کنکور شرکت کنم با هدف پزشکی و رشته های پیراپزشکی اما به علت پایه ضعیف و سربازی پیش روم برنامه ام برای کنکور ۱۴۰۲میباشد خیلی به رشته های تجربی علاقه دارم به نظر شما این تصمیم را اجرایی کنم و وارد این راه بشوم؟کنکور تا ۱۴۰۲ برگزار میشود؟ ترمیم معدل را تصمیم دارم در ۱۴۰۱ وبعد از سربازی انجام بدهم دروس کدام نظام را باید امتحان بدهم و ایا در کنکور ۱۴۰۲ این ترمیم معدل تاثیر دارد؟ یا با این معدل بیخیال کنکور بششم بهتر چون ریسکش بالاس؟ ممنون میشم پاسخ بدید
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی.
1. از هیچ کسی نپرسید که با زندگی خودتان چه باید کنید بلکه از نیازهای انسانی خودتان باید بپرسید که چه راهی باید بروید تا نیازهای خود را پاسخ دهید. وقتی از دیگران می پرسید با زندگی تان چه باید کنید آنگاه دیگران بر اساس قوت و ضعف خودشان پاسخ می دهند نه بر اساس نیازهای شما.
2. در مورد حذف کنکور بارها صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حذف کنکور نهایت نهایت فقط حذف یک نام است و بلافاصله آزمون دیگری در قد و قواره های کنکور ظاهر خواهد شد پس چه کنکور حذف شود چه کنکور حذف نشود فرقی به حال کسانی که رشته های پرطرفدار را می خواهد ندارد.
3. در مورد ترمیم معدل به مدرسه بزرگسالان شهرتان مراجعه کنید تا به طور کامل راهنمایی شوید.
4. در مورد نحوه تاثیر معدل در کنکور 1402 هیچ قانونی نداریم ولی قطعا نمرات ترمیم شده در هر کنکوری قابل استفاده هستند.
5. بیخیال کنکور شدن یا نشدن را بر اساس نیازهای انسانی تان باید تصمیم بگیرید نه بر اساس معدل. من یک انسانم اگر نیازهایم به من بگوید باید بروی پشت قله اورست یک گیاه را بچینی بیاوری باید این کار بکنم چون نیاز دارم. حالا شما اگر غیر از این مدل زندگی می کنید سخت در اشتباه هستید.
از دیگران نپرسید چه باید کنید بلکه ببینید چه از زندگی می خواهید. موفق ترین باشید.
عباس
جمعه 10 آبان 1398 03:02 ب.ظ
استاد ارجمند با سلام و عرض ادب و احترام و با آرزوی بهترین هابرای جنابعالی در همین ابتدا وظیفه خودم می دونم از زحمات بیکران و بی شائبه جنابعالی با تمام و جود قدردانی کنم دو سوال از محضرتان داشتم خواهشمندم منت سر حقیر گذاشته و بنده رو راهنمایی فرمایید بنده در حال حاضر جوانی 26 ساله هستم و به دلیل مشکلات زندگی و خانواده وارد دانشگاه نشدم می خواهم شروع به مطالعه کنم از آنجایی سال ها از درس دور بوده ام همه چیز را فراموش کرده ام و بهتر است بگویم پایه ام صفر است سوال اول : با توجه به اینکه سال ها از در س دور بوده ام و پایه ام هم ضعیف و صفر است مطمئن ان طی یک سال مطالعه و تغییر روحی و عادات میسر نخواهد بود و به دو الی سه سال زمان نیاز دارم قبولی در رشته پزشکی در سن 29یا 30 سالگی دیر نیست ؟ سوال دوم : فردی برای تسلط کامل به دروس با شرایط من چقدر زمان نیاز دارد؟ لطفا راهنمایی فرمایید
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. شما به بنده لطف دارید و از محبت شما ممنونم.

1. وقتی قانون برای شما محدودیت سنی نمی گذارد پس یعنی مشکلی وجود ندارد. در نتیجه وقتی قانون شما را محدود نمی کنید چرا شما خودتان را محدود کنید؟
2. در مورد اینکه چقدر نیاز هست شما به تسلط برسید هیچ فرمولی وجود ندارد که این زمان را تعیین کند. شاید بگویید بر اساس تجربه بگویم. خیر نمی گویم چرا؟ چون تجربه یعنی کار کردن با یک انسان و هر انسانی با انسان دیگر زمین تا آسمان فرق دارد.
در حوزه انسانی، هیچگونه نسبت دادن تجربه ها به دیگری معنا ندارد. شما یک انسان هستید یک هدف دارید و اگر این موضوع هدفتان است پس بایستی آنقدر تلاش کنید که سوادتان به رشته برسد و قبول شوید. هیچ فرمولی نیست که من شرایط شما را در آن قرار دهم و به من بگوید چقدر طول می کشد شما مسلط شوید و لطفا کاری نداشته باشید بقیه چقدر طول کشیده به تسلط برسند زیرا بقیه، بقیه هستند و شما، شما هستید. موفق ترین باشید.
Atene
جمعه 10 آبان 1398 12:26 ب.ظ
سلام روز بخیر
استاد چند تا سوال داشتم ازتون ولی قبلش میخوام راجع به وضعیتم توضیح بدم
بعد از سه سال تقریبا از اواخر شهریور ماه شروع کردم به درس خوندن برای کنکور پیش رو
و تا اذر ماه کلا تمام میکنم به عنوان دور اول
ولی مرور تست هام رو دارم علاوه ی خلاصه کردن مباحث
سرعت یادگیریم خیلی خوبه و از این بابت راحتم خداروشکر ولی موضوع دوتا چیزه
یکی تایم مرور کردنم بستگی به فصلی که دارم میخونم متغیر هست
مثلا فصلی مثل قلب رو توی 3 ساعت مرور میکنم ولی کلیه رو توی 45 دقیقه و بقیه فصل ها که از نظر حجم متوسط هستن توی 90 دقیقه
گاهی فکر میکنم این زمان زیاده و باید کمتر باشه از طرفی میگم به مرور درست میشه و گاها میبینم که مثلافلان فصل رو 5 دقیقه یا ده دقیقه کمتر از دفعه قبل خوندم،بنظر شما این حالت طبیعی هست و همین طوری ادامه بدم؟ و چون نکات تست ها هم هربار به متن کتاب اضافه میشه تایم بیشتری ازم میگیره و یوقتایی پیش میاد که توی اون تایم نمیرسم کل فصل رو مرور کنم و ناقص میمونه
و موضوع دوم این هست که سرعتم توی محاسبات پایینه طوری که مسئله ای از شیمی رو که بلدم جواب بدم قسمت شیمیش رو تند انجام میدم و سعی میکنم اضافه نویسی نکنم و از الان خودمو به اینکار عادت بدم اما به محاسبات ریاضی که میرسم گیر میکنم و به سختی به جواب اخر میرسم
با خودم گفتم اول اروم و اموزشی کل سوال رو برای خودم حل میکنم تا به یه درک و یه دید از بالا به مسائل برسم به مرور و دستمم راه میوفته برای محاسبات اما به اون درک از شیمی دارم میرسم ولی محاسباتم پیشرفت چندانی نداشته و این کارمو کند میکنه،بنظر شما چکاری باید انجام بدم برای این دوتا موضوع؟
تشکر
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. به طور کلی روند شما کاملا درست است و این که آرام آرام زمان مرورهایتان در حال کمتر شدن است کاملا طبیعی است چون شما دارید مسلط و مسلط تر می شود. پس به طور کلی شما در مسیر درستی هستید و همه چیزتان طبیعی در حال پیشرفت است و این عالی است.
فقط مرور فصل قلب در 3 ساعت یک مرور طولانی به نظر می رسد که بایستی آن را کاهش بدهید. به نظر من این موضوع بیشتر ذهنی است شاید از این فصل ترس دارید یا کسی باعث شده فکر کنید خیلی سنگین است یا شایدم علاقه شدیدی به آن دارید. خلاصه اینکه تنها چیز غیر طبیعی در نوشته های شما همین 3 ساعت طول کشیدن است. موفق ترین باشید.
جمعه 10 آبان 1398 12:20 ب.ظ
سلام آیا ممکن است رشته های پزشکی و پرستاری در سالهای بعد براساس شرط معدل بشود مثل دانشگاه فرهنگیان؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بنده در مورد آینده اطلاعی ندارم و به عنوان یک مشاور موظف هستم در مورد قوانین موجود صحبت کنم. موفق ترین باشید.
پنجشنبه 9 آبان 1398 11:04 ب.ظ
سلام آقای جدیدی من به شدت اضطراب اجتماعی دارم و همیشه ذهنم درگیر میکنه و زندگی مختل کرده از طرفی بهانه شده برا ی ذهنم که از درس خواندن فراری باشم.به نظر شما چه کاری را باید انجام دهم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. مطلب زیر را بخوانید و در همان جا اگر بازهم مشکلی بود سوال کنید تا رفع کنیم. موفق ترین باشید.
kolbeyemoshavere.mihanblog.com/post/1281
پنجشنبه 9 آبان 1398 06:03 ب.ظ
سلام من فوق دیپلم کامپیوتر دارم و باید به سربازی بروم سن ۲۱ در حین سربازی میشود درس خواند برای کنکور تجربی و کسی که دیپلم و کاردانی کامپیوتر داشته باشد می تواند در کنکور تجربی موفق شود بعد از سربازی ۲۳ ساله میشوم و یک سال دگیر هم باید درس بخوانم آیا در ۲۴ سالگی دیر نیست اگر بتوانم پرستاری قبول شوم وارد این رشته شوم از نظر شرایط سنی و استخدام پرستار و اینکه در این سن میشود درپرستاری موفق شد نظر شما چیست ؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی.
1. اینکه در حین سربازی می شود درس خواند یا نمی شود کاملا بستگی به یگان خدمتی شما و نحوه خدمت سربازی تان دارد. مثلا کسی که هر 24 ساعت 12 ساعت نگهبانی داشته باشد مسلم است که درس خواندن برایش سخت می شود اما وقتی کسی در ساعت اداری خدمت کند چرا که نه؟ حتما می تواند درس بخواند. پس بستگی به یگان خدمتی تان دارد.
2. اگر شما دیپلم نظام قدیم داشته باشید می بایست طبق آخرین قوانین یا مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک فوق دیپلم بگیرید ولی الان نظام آموزشی تغییر کرده است و شما می بایست با مراجعه به مدرسه بزرگسالان بپرسید که چه کاری باید انجام دهید تا بتوانید در کنکور ثبت نام کنید.
3. در مورد استخدام پرستاری چون قوانین به کارگزینی بیمارستان ها مربوط می شود و آن ها قوانین را می چینند پس باید به یکی از دانشگاه ها علوم پزشکی مراجعه کرده و بپرسید شرایط سنی را به چه صورتی لحاظ می کنند. موفق ترین باشید.
دوشنبه 6 آبان 1398 11:41 ب.ظ
سلام آقای جدیدی
ببخشید یه سایتی هست موزیک های ملو و خیلی آرومی داره، میتونید معرفی کنید
قبلا در جواب کسی که با سر و صدای تعمیر خونه مشکل داشت گفته بودید اما الان پرسش مربوطه رو پیدا نمی‌کنم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی سایت www.noisli.com رو می توانید بررسی کنید موفق ترین باشید
شنبه 4 آبان 1398 05:13 ب.ظ
مطلب عالی،روشنگرانه و جامعی بود!
واقعا ممنون.....
پس با توجه به چیزی گ گفتین،و تشبیهتون با قهوه و چایی،..
این یعنی این ک چه خوندن درونی،وچه خوندن با صدا و حرکت لب ها،هردو، درست هستند
و هیچ کدوم برتری،یا ضعفی نسبت به دیگری نداره ،و فقط مهم ما هستیم که بین دو مولفه ی درست کدوم رو انتخاب میکنیم؟
درست مثل این ک قهوه رو انتخاب کنیم یا چایی؟
________
فقط در مورد از حفظ خواندن هم این قضیه جریان داره ؟
یعنی وقتی ما متنی رو خوندیم/ و بعدش از حفظ اون متن برای خودمون میگیم و بازگویی میکنیم..
در اینجا هم این ک به صورت درونی بگیم یا با صدای بلند ،مثل انتخاب قهوه و چایی هست ؟و بازهم مهم ما هستیم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بله در آن حالت هم باز شما هستید که تعیین می کنید کدام بهینه است و اصلا برتری داشتن روشی به روش دیگر کاملا به شما بستگی دارد. دقیقا مثل این است که یکی بگوید من شب ها بهتر یاد می گیرم و بلافاصله دوستش می گوید من صبح زود بهتر یاد می گیرم.
بنابراین ما هیچوقت در این موضوعات نمی توانیم رو به سوی مقالات بیاوریم زیرا آن ها حتی اگر روش تحقیق درستی هم داشته باشند بازهم عده ای هستند که خلاف آن تحقیق را ثابت می کنند.
در نتیجه من تعیین می کنم با صدا خواندن بهتر است یا بی صدا خواندن. چطوری تعیین می کنم بر اساس بهره وری خودم در یادگیری.
نکته مهم: نتایج این مقالات با فرض اینکه حتی از روش تحقیق اصولی هم رفته باشند و واقعا بی طرفانه هم تحقیق کرده باشند بازهم به صورت 100 در 100 نیست. مثلا در مقاله اش به این نتیجه رسیده که 70 درصد مردم اگر با صدای بلند بخوانند فلان جور می شود یا مثلا 70 درصد مردم اگر با صدای آهسته بخوانند اینطوری می شود.
بنابراین سوال مهم این است که آن 30 درصد چرا مطابق با نتیجه نبوده اند؟ در سوال مهمتر این است که از کجا معلوم من جزء آن 30 درصد نباشم؟ در نتیجه مطمین باشید این موضوعات تحقیق پذیر نیستند و صرفا بازی و سرگرمی و به اصطلاح علمی تر مقالات زرد هستند که هیچ تاثیری ندارد.
پس یادتان باشد فقط و فقط بهره وری شما تعیین می کند که کدام روش را انجام دهید. موفق ترین باشید.
شنبه 4 آبان 1398 01:27 ب.ظ
سلام آقای جدیدی ممنون از مقاله روشنگرتون
من یه سوال مشابه بپرسم.
من بعضی اوقات با موزیک ( مخصوصا موزیک با رتیم تند درس میخونم ) و باعث عدم تمرکزم هم نمیشه.
میتونید نظرتون رو درباره ی درس خوندن با موزیک بفرمایید.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم. در این خصوص نیاز هست که متن دیگری بنویسم ان شالله هفته بعد در این مورد خواهم نوشت چون نیاز هست شما در مورد موازی کاری و ظرفیت های محدود و نامحدود مغز اطلاعاتی داشته باشید تا متوجه علم مربوطه شوید و با دلیل بدانید چه باید کنید.
ولی به عنوان یک پاسخ کوتاه اگر بخواهم بگویم اینطور می شود که گوش دادن به موسیقی بی کلام تکراری، تاثیر منفی در یادگیری ندارد. البته موسیقی با کلام تکراری هم مشکل زیادی ایجاد نمی کند ولی بهتر است بی کلام و تکراری باشد.
دقت کردید چقدر روی کلمه تکراری بودن تاکید کردم؟ حالا علت چیست نیاز است تا مغز شناسی کنیم و این را ان شالله در مطلب هفته بعد انجام خواهیم داد.
در ضمن گوش دادن به آهنگی خاطراتی برای شما زنده کند قطعا تاثیر منفی خواهد داشت. از سوی دیگر استفاده مداوم و زیاد از هندزفری برای شنوایی شما مضر است. برای همین توصیه کلی من این است که از صداگیرها استفاده کنید اگر نیاز دارید که محیط آرام باشد و در صورتی که خیلی خیلی واجب شد که حتما موسیقی گوش دهید سعی کنید موسیقی تکراری بی کلام و به مدت محدود باشد. موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.