کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - شیمی کنکور98: تحلیل و بررسی شیمی نظام جدید در کنکور تجربی

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

شیمی کنکور98: تحلیل و بررسی شیمی نظام جدید در کنکور تجربی

شیمی کنکور نظام جدید تجربی سال 1398 در این مطلب مورد بررسی تست به تست قرار می گیرد. ملاک تعیین سختی و آسانی تست ها در این تحلیل، تسلط دانش آموزان و کنکوری ها نیست بلکه معیار این است که در سال های گذشته از آن مبحث تست سخت تر یا وقت گیرتری هم آمده است یا نه؟ 
بنابراین وقتی در این تحلیل گفته می شود یک تست آسان است یعنی تست های وقت گیرتر و سخت تر از آن مبحث در کنکورهای قبلی آمده است و برعکس. تست های شیمی از تست شماره 236 شروع و به تست شماره 270 ختم می شود و آخرین درس دفترچه کنکور می باشد که در ادامه به تحلیل تست به تست شیمی نظام جدید تجربی در کنکور 98 می پردازم.  شما می توانید دفترچه کنکور نظام جدید را از روی سایت سنجش دانلود کنید. «برای دانلود سوالات کنکور تخصصی نظام جدید اینجا کلیک کنید»
تست شماره 236 کنکور، در مورد خواص عنصر در جدول تناوبی بود که یکی از عنصرهای واسطه را مشخص کرده بود و در مورد خواص آن عنصر، 4 گزینه را داده بود. این تست جزء تست های آسان شیمی امسال بود چون در سال های گذشته وقتی جدول تناوبی را می دادند در آن چند عنصر را مشخص کردند و سپس به طرح 4 گزینه در مورد ارتباط آن 4 عنصر می پرداختند که نیاز به تحلیل بیشتر و تسلط کامل روی جدول تناوبی، برقرار پیوند و نوع ترکیب داشت.
توصیه می کنم گروه های اول و دوم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و هجدهم را حفظ باشید همچنین تمام عنصرهای 4 تناوب اول یعنی عنصرهای شماره 1 تا شماره 36 را از نظر محل قرار گیری در جدول به طور کامل حفظ باشید. همچنین عنصرهای واسطه ای که اسم شان در کتاب درسی آمده است را در جدول تناوبی به خوبی از نظر گروه و دوره بشناسید. مثلا عنصر تیتانیم در کتاب درسی در موردش کلی مطلب وجود دارد و در همین کنکور هم از جایگاه این عنصر سوال شد.
آن هایی که در جزوه خلاصه شیمی شان، اطلاعات کامل عنصرهای معرفی شده کتاب درسی را به صورت یکجا دارند خیلی راحت از پس این تست بر می آیید بنابراین یکی از وظایف شما در خلاصه کردن ها این است که مثلا کل اطلاعاتی که در مورد مس وجود دارد را یک جا بنویسید و چنین جزوه ای موفقیت شما را تامین می کند.
تست شماره 237 در مورد ویژگی های نور و طیف نشری خطی هیدروژن می باشد که این موضوع را یادآور می شوم که اطلاعات مربوط به طیف نشری و نور در کتاب ها خیلی پخش شده و بازهم کسی که جزوه ترکیبی داشته باشد خیلی راحت می تواند اطلاعات را یکجا داشته باشد و به خوبی از پس این تست برآید. بنابراین متوجه می شویم که داشتن جزوه خلاصه ترکیبی چقدر به سرعت عمل در تست های شیمی  نظام جدید سال 98 داخل کشور تجربی کمک می کند.
تست 238 یک تست مدرسه ای است که در مورد روند تناوبی شعاع اتمی و دلیل آن پرسیده است که بسیار تست ساده ای حساب می شود و حتی کسانی که کتاب درسی را برای گرفتن نمره قبولی مدرسه خوانده باشند به راحتی می توانستند این سوال را پاسخ دهند. 
تست شماره 239 در مورد ایزوتوپ های هیدروژن است و طراح کنکور از دام تستی در این سوال استفاده کرده بود تا مطمین شود کسی به این سوال پاسخ می دهد که مواظب کلمات کتاب باشد. دام تستی این تست «ایزوتوپ طبیعی هیدروژن» بود زیرا هیدروژن در کتاب شیمی نظام جدید دارای 7 ایزوتوپ هست ولی همه آن ها طبیعی نیستند و طراح می خواست بداند آیا شما قادر هستید تشخیص دهید چند تا از آن ها طبیعی هستند و بعد به مجهول سوال پاسخ دهید یا خیر؟ این تست برای کسانی که با دقت درس خوانده باشد یک تست سطح پایین می باشد.
تست شماره 240 کنکور یک مسئله جدید در شیمی حساب می شود و قبلا به این صورت در کنکور سوال نیامده است زیرا مبحث تبدیل جرم به انرژی برای اولین بار در کتاب های نظام جدید مطرح شده است. چند نکته در مورد این تست وجود دارد که به آن اشاره می کنم:
1. در این تست، مقدار سرعت نور داده نشده است و در نتیجه شما باید سرعت نور در خلاء را حفظ باشید. برای اینکه سرعت تان بالاتر هم برود لطفا توان دوم سرعت نور را هم حفظ باشید تا در فرمول E=mc2 بازهم سرعت عمل در جایگذاری پیدا کنید.
2. در این تست اگر حواس تان نبود که گاز هیدروژن (H2) با هیدروژنی که در واکنش نوشته فرق دارد زیرا گاز هیدروژن همان اتصال دو هیدروژن است در حالیکه در واکنش نوشته شده در این تست، هیدروژن تک عضوی است پس باید در محاسبات خود عدد 2 را ضرب می کردید و اکثرا این تست را به همین دلیل از دست دادند.
3. این تست از نظر مسئله ای، یک تست جایگذاری و مدرسه ای حساب می شود اما این تست نشان می دهد که تمرین های کتاب درسی نیز برای طراح کنکور اهمیت دارد و می تواند از آن ها سوال مطرح کند.
تست شماره 241 نیز یک مسئله جدید در کنکور شیمی بود که از نظر مسئله ای، یک تست ساده آموزشی حساب می شود که برای تمرین جایگذاری عددها مناسب است و در این تست لازم بوده که دانش آموز کنکور تجربی بتواند تبدیل درجه سلسیوس به کلوین را بلد باشد تا به راحتی این است را با یک عدد گذاری ساده بدست آورد.
تست شماره 242 یک تست کاملا مفهومی بود که کلاس تستی آن را در حد تست های متوسط می دانم و یکی از تست های کلاسیک محسوب می شود و برای کسانی که می خواهند متوجه شوند که آیا مفهوم اسید و باز و عدد اکسایش را درک کرده اند، یک تست بسیار مناسب محسوب می شود. این تست یکی از تست هایی است که تفاوت بین کسی که درس را فهمیده با کسی که فقط حفظ کرده است را مشخص می کند.
تست شماره 243 یک تست مدرسه ای از استوکیومتری می باشد که نشان می دهد اگر کسی نسبت های استوکیومتری را فقط حفظ می بود و موازنه واکنش را انجام می داد آنگاه خیلی راحت با یک جایگذاری می توانست به جواب مسئله برسد. این تست استوکیومتری هیچ تله تستی و نکته خاصی نداشت.
تست شماره 244 کنکور یک سوال مدرسه ای متوسط از استوکیومتری بود اما دو نکته در مورد این تست وجود دارد: اول اینکه موازنه این واکنش فقط از عهده کسانی بر می آید که تعداد زیادی موازنه انجام داده باشند تا سرعت عمل خوبی پیدا کرده باشند. دوم اینکه وجود کاتالیزگری که روی فلش این واکنش نوشته شده بود خیلی را به شک انداخت و نمی دانستند چطور باید موازنه کنند در حالیکه وجود کاتالیزگر هیچ تاثیری بر موازنه واکنش ندارد. اگر کسی این دو نکته را می دانست آنگاه با یک تست مدرسه ای رو به رو بود. در غیر اینصورت در حل این تست دچار تله های تستی می شد.
تست شماره 245 کنکور شیمی، یک تست تکراری کنکور است که اتفاقا در سال های گذشته واکنش سخت تری می دادند ولی امسال واکنش آن ساده تر هم شده است و همچنین در این تست کسی که نسبت های استوکیومتری را بلد می بود خیلی سریع می توانست را حل کند در نتیجه این تست، یک سوال ساده کنکور به حساب می آید.
تست شماره 246 امسال، در مورد فرمول ساختاری صابون سوال پرسیده است که اگر کسی نکات مربوط به صابون ها را می دانست خیلی ساده می توانست با رد گزینه های غلط به پاسخ صحیح برسد در نتیجه، هیچ پیچیدگی در گزینه های آن وجود ندارد و فقط اگر کسی مطالب صابون ها را حفظ بود، از حل این تست بر می آید.
تست شماره 247 یک تست تقریبا مفهومی از انحلال پذیری و حل شوندگی بود ولی سطح این تست ساده است زیرا مفهومی که مورد پرسش قرار می دهد از اطلاعات مستقیم کتاب درسی به دست آمده است و نیازی به دانستن و تحلیل های پیچیده ندارد و نکات آن در کتاب درسی به صورت مستقیم آورده شده است.
تست شماره 248 یک مسئله ساده از استوکیومتری است زیرا اولا واکنش شیمیایی را به طور کامل داده بودند و دوما از نسبت های استوکیومتری به راحتی قابل حل بود. تنها نکته مهم این تست در مورد عبارت «به طور کامل واکنش می دهد» است که این جمله یعنی تمام مقدار آن ماده مصرف می شود و هیچ تاثیری در عدد گذاری نسبت های استوکیومتری نداشت ولی اگر کسی تسلطش کم باشد و تست های کمی زده باشد به راحتی گول این جمله را می خورد.
تست شماره 249 یک مسئله متوسط از استوکیومتری است که دانش آموز مجبور است واکنش ها را بلد باشد تا بتواند این سوال را پاسخ دهد. روال تسلط بر واکنش ها چیزی بود که در شیمی نظام قدیم خیلی خیلی واجب به نظر می رسید و در کنکور نظام جدید نیز در این تست، اگر دانش آموز به واکنش ها مسلط نبود، قطعا در حل این تست ناتوان می شد ولی اگر کسی واکنش ها را بلد بود و می نوشت و موازنه می کرد، آنگاه داده های مسئله، بسیار ساده با یک عدد گذاری در نسبت های استوکیومتری حل می شد. بنابراین تسلط روی واکنش ها، را به عنوان یکی از اولویت های خود در نظر بگیرید.
تست شماره 250 یک مسئله مدرسه ای است که برای جا انداختن فرمول های درصد جرمی و غلظت مولار خوب است و این تست جزء تست های ساده است زیرا فقط باید عددهای داده شده را در فرمول های مربوطه جایگذاری می کردید. فقط یک نکته سرعت عملی برای این تست می توان گفت: اگر به گزینه های این تست دقت کرده باشید، متوجه می شوید که بهتر است غلظت مولار را حساب کنید و هیچ نیازی به محاسبه درصد جرمی ندارید. زیرا اگر غلظت مولار را حساب کنید به راحتی گزینه جواب مشخص می شود زیرا 4 عدد داده شده برای غلظت مولار در هر 4 گزینه متفاوت است. این نوع عدد دادن در گزینه از طراح کنکور بعید بود و البته این تست به ما نشان می دهد که چقدر دیدن گزینه ها به سرعت عمل ما در تست زنی کمک می کند.
تست شماره 251 یک تست مفهومی ساده است زیرا جملات مستقیم کتاب درسی را بدون آنکه نیاز به تحلیل و برداشت های اضافه ای باشد به کار برده است. این جملات را حتی یک دانش آموز برای پرسش و پاسخ کلاسی معلم خود نیز موظف است بلد باشد. در نتیجه با سوال پیچیده ای رو به رو نیستیم.
تست شماره 252 یک مسئله جدید در شیمی محسوب می شود که قبلا از این مدل سوالات در شیمی کنکور نداشتیم. در این تست خواسته شده بود که میزان روشنایی خانه ها را در اثر بازگردانی قوطی های کنسرو حساب کنید. این مسئله چون نمونه قبلی نداشت و دانش آموز کنکوری بایستی سرجلسه استارت حل را می زد پس جزء سوالات متوسط رو به بالا حساب می شود زیرا نیاز است یک دانش آموز استارت حل مسئله بزند.
تست شماره 253 یک تست امتحانی از موضوع قانون هس می باشد. سوال رایج همه دبیرستان های ایران از مبحث هس همین سوال است و در نتیجه اگر کسی تسلط مدرسه ای به مبحث قانون هس داشت به راحتی این تست را می زد.
تست شماره 254 یک مسئله خلاقانه از شیمی است که نمونه این تست در سال های گذشته وجود نداشته است و نیاز به تجزیه و تحلیل لحظه ای دانش آموزان سرجلسه کنکور داشت و این تست را جزء سولات متوسط رو به بالا باید به حساب بیاوریم. 
تست شماره 255 مسئله ای محاسبه آنتالپی واکنش از روی انرژی پیوند است. این تست نمونه قبلی در کنکورهای گذشته نداشته است اما یک تست ساده حساب می شود زیرا واکنش پلیمری شدن را در صورت تست نوشته اند و فقط باید عددگذاری می کردید.
تست شماره 256 یک تست مسئله ای- مفهومی بود که تست سخت کنکور امسال حساب می شد. این تست حاوی چند نکته است که به آن اشاره می کنم:
1. یک دانش آموز کنکوری باید تحلیل نمودارها را به خوبی بلد باشد. این امر وظیفه مشاوران است که نمودار خوانی را یاد بدهند و در چندین مرحله تمرین از دانش آموزان شان بخواهند که نمودارهای شیمی را تحلیل کنند. در مرحله بعدی از دانش آموز باید بخواهیم که او نیز نمودار رسم کند تا مطمین شویم او می تواند اطلاعات مفهومی کتاب درسی را به صورت نموداری رسم کند.
2. موازنه کردن این واکنش، وقت گیر است. برای همین توصیه می شود آن دسته از واکنش هایی که موازنه کردن شان سخت یا وقت گیر است را با حالت موازنه حفظ باشید یا حداقل ضریب های استوکیومتری واکنش دهنده هایشان را حفظ باشید که سر جلسه بقیه را خودتان سریع حساب کنید و بگذارید.
3. بیرون کشیدن اطلاعات از نمودارها هم در درس شیمی و هم در درس فیزیک اهمیت دارد و لذا ما مشاوران بایستی سعی کنیم که نحوه نمودار خوانی و بیرون کشیدن اطلاعات را آموزش دهیم و سپس در چندین مرحله تمرین، مطمین شویم که دانش آموزانمان آن را یاد گرفته اند.
تست شماره 257 یک تست مفهومی و تحلیلی بود و جزء تست های متوسط رو به بالای کنکور شیمی امسال حساب می شود زیرا شما بایستی ابتدا بتوانید  فرمول ساختاری مولکول ها را به صورت ترکیب بنویسید، سپس بتوانید گروه های عاملی آن ها را تشخیص دهید و همچنین بتوانید عدد اکسایش حساب کنید و از همه مهمتر در مورد انحلال پذیری آن ها صحبت کنید که این تست یک تست ترکیبی از اطلاعات مختلف کتاب شیمی بود که حل کردنش نیاز به تسلط کافی روی مباحث شیمی دارد.
این تست بار دیگر نشان داد که لزوم ترکیبی خواندن شیمی نظام جدید خیلی خیلی احساس می شود و مثل شیمی نظام قدیم نیست که نیازی به ترکیبی خواندن نداشته باشد. طراحان کنکور روی طراحی سوالات ترکیبی از درس شیمی حساب ویژه ای باز کرده اند و حتما باید جزوه ترکیبی از شیمی داشته باشید.
تست شماره 258 نیز یک تست مفهومی- تحلیلی سطح بالا بود که نیاز به تسلط مطالب عمیق و کنکوری داشت تا بتوانید خواسته مسئله را تحلیل کرده و به آن پاسخ دهید.
تست شماره 259 یک تست حفظی از مطالب کتاب است که نشان می دهد تسلط روی جملات معمولی کتاب نیز برای طراح کنکور اهمیت دارد و می تواند از جملات ساده کتاب درسی نیز تست کنکور طراحی کند. 
تست شماره 260 یک تست وقت گیر کنکور بود. این مدل از تست را در کنکور نظام قدیم نیز داشتیم. تستی که ظاهرش نشان نمی دهد که مسئله دارد ولی برای حل کردنش لازم است یک مسئله هم حل کنید. در این نوع تست ها ابتدا باید از گزینه هایی شروع کنید که مفهومی هستند و بعد به سراغ مسئله بیایید.
تست شماره 261 از جمله تست های مفهومی سطح بالای شیمی نظام جدید حساب می شود زیرا دانش آموز باید فرمول دی آمین و دی اسید را بداند و اختلاف جرم مولی آن ها را حساب کند. این تست به ما نشان می دهد که طراح کنکور علاقه عجیبی به ساختارها و پلیمرها پیدا کرده است. تسلط روی  فرمول ساختاری، رمز موفقیت برای رسیدن به درصدهای بالا است.
تست شماره 262 مسئله ای از اسید و بازها بود که نشان می دهد برای حل کردن تست های اسید و باز، فقط فرمول های کتاب درسی کافی نیست و لطفا لطفا از فرمول های تستی اسید و باز نیز غافل نباشید. خیلی از دانش آموزان نظام جدید می گویند که دیگر نیاز نیست چون اسید و باز ما خیلی کمتر شده اما این مسئله نشان می دهد که طراح کنکور این توقع را دارد تا شما روی فرمول های کامل اسید و باز مسلط باشید.
تست شماره 263 مسئله ای در مورد ثابت یونش است که باید جدول تغییرات غلظت رسم کرده و واکنش را نوشته و سپس از روی جدول به فرمول ثابت یونش برسد و آن را حل کند. البته اگر کسی تسلط بیشتری داشته باشد بدون رسم جدول و به صورت ذهنی می تواند مراحل را در ذهنش بچیند و فقط در آخر سر عدد گذاری کند.
تست شماره 264 یک تست ساده است زیرا واکنش داده شده در کتاب درسی به طور کامل تحلیل شده است و پاسخ به این تست، پیچیدگی ندارد.
تست شماره 265 یک مسئله جدید در کنکور است که قبلا نمونه ای نداشت. این تست یک موضوع دیگر را هم روشن کرد: برای موفقیت در کنکور شیمی نظام جدید، بایستی تعداد زیادی مسئله حل کنید. آنقدر که بتوانید سرعت عمل در حل تست ها پیدا کنید. قبلا هم در شیمی، تسلط روی مسئله مهم بود ولی با توجه آمدن چند سوال جدید در کنکور امسال، نیاز است که بیشتر مسئله حل کنید تا قدرت تحلیل تان افزایش پیدا کند.
تست شماره 266 یک مسئله ترکیبی از استوکیومتری و الکتروشیمی بود که بازهم نمونه قبلی نداشت. حل این تست ها وقتی امکان پذیر است که دانش آموزان در خانه، تست های زیادی را حل کرده باشند. همانطور که بیان کردم، طراح کنکور شیمی نظام جدید، خیلی راحت تست های ترکیبی طراحی می کند.
تست شماره 267 یک تست ساده از جملات حفظی کتاب درسی است که هیچ نکته خاصی ندارد.
تست شماره 268  یک تست تحلیلی حساب می شود زیرا تحلیل کردن این تست از ظرافت خاصی برخوردار است. مشاوران کنکور سعی کنند مشابه این تست را برای دانش آموزان خودشان طراحی کنند تا آن ها به طور کامل روی تغییر اتم های یک ترکیب و اثرات آن به تسلط برسند.
تست شماره 269 نیز یک تست تحلیلی محسوب می شود و جزء تست هایی است که مشابه اش را در کنکور سال های گذشته داشته ایم. 
تست شماره 270 از جمله تست های سطح پایین و حفظی از مبحث تعادل است و هیچ نکته ای ندارد. کسی که تعادل را درک کرده باشد به راحتی از عهده حل این تست برخواهد آمد.
جمع بندی تحلیل شیمی نظام جدید کنکور 1398:
1. سوالات شیمی امسال در کنکور نظام جدید، دارای سطح متوسط بود.
2. سوالات مسئله ای خلاقانه در این کنکور وجود داشت، حتما از این مدل سوالات بایستی توسط مشاور طراحی و در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.
3. تحلیل نمودارهای کتاب شیمی فراموش نشود که نقش مهمی در موفقیت شیمی نظام جدید دارد.
4.  فرمول ساختاری ترکیب های موجود در کتاب درسی، نقش مهمی در کنکور امسال بازی کرده اند. حتما حتما کار بر روی این فرمول ها را در برنامه ریزی خود لحاظ کنید.
5. تسلط روی 36 عنصر اول جدول تناوبی در کنکور امسال ضروری بود. این 36 عنصر اول را از نظر جایگاه در جدول تناوبی و خواص آن باید مسلط باشید.
6. داشتن جزوه ترکیبی و جمع بندی شده از مطالب کتاب درسی شیمی برای موفقیت در این درس بسیار ضروری به نظر می رسد.
7. سه مبحث محلول ها، الکتروشیمی و اسید و باز، مهمترین اهداف طراحی تست در کنکور 98 بودند که اگر با دقت نگاه کنید، کتاب شیمی نظام جدید دارای همین سه مبحث عمده و مهم است. پس بیش از گذشته روی مفاهیم و تست های این سه فصل متمرکز شوید.
8. تست های ترکیبی در کنکور 98 شیمی، خیلی به چشم می خورد برای همین سعی کنید مطالب مرتبط به هم را توسط جزوه ترکیبی در کنار هم داشته باشید تا بتوانید به تسلط خود در این درس کمک کنید.
 دقت کنید که سختی یا آسانی کنکور در سال های بعد به سلیقه طراح کنکور مربوط می شود و ممکن است کنکور سال های بعدی سخت تر یا آسان تر باشند و این تحلیل به هیچ وجه در مورد سال های بعد، صحبتی نمی کند بلکه فقط در مورد میزان سختی و اسانی کنکور 98 در درس شیمی صحبت کرده است.
دانش آموز یا داوطلب کنکور باید خودش را برای سخت ترین سوالات آماده نماید. هدف از تحلیل سوالات کنکور فقط ارایه راهبردها برای بهتر درس خواندن است. مبادا کسی بگوید چون کنکور 98 آسان بوده پس کنکور سال های بعدی هم آسان است. 

مهسا
چهارشنبه 24 مهر 1398 03:13 ب.ظ
با سلام خدمت شما اقای جدیدی
استاد ازتون یه سوال داشتم اینکه بهترین زمان برا جمع بندی کی هست یعنی برای یه جمع بندی خیلی خوب تا کی باید درس هارو تموم کرد درضمن من نظام جدیدم و پشت کنکور...همچنین من زیستم خوبه بنظرتون کدوم کتاب رو برسی کنم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. هرچقدر زودتر درس ها را تمام کنید زودتر هم وارد برنامه کلی و جمع بندی می شوید. بنابراین تاریخ ندارد. بارها تاکید کرده ام اگر می خواهید فرصت تست زنی و مرور و رفع اشکال زیادی داشته باشید باید زودتر درس ها بسته شوند.
برای درس زیست هم تا می توانید تست بزنید. وقتی درس تان خوب است باید به صورت حجمی تست بزنید. تست بهترین و با ارزش ترین معلم کنکور است. تست های کنکور + تست های کنکورهای آزمایشی سال های گذشته بهترین منبع برای تقویت شما هستند. موفق ترین باشید.
سمیرا
چهارشنبه 17 مهر 1398 01:48 ب.ظ
سلام خسته نباشین.متشکر از مطللب مفیدتون.من نظام قدیم هستم امسال میخوام کنکور بدم روی مطالب درسی مسلطم با توجه به معدلم اما خب نیاز به خواندن و مرور کردن هستش.من سال۸۸دیپلم گزفتم یعنی ده سال قبل اما تو این ده سال چندبار کنکور دادم رتبه عام حدود ۸هزار منطقه سه بودن.الان بچه دارشدم اما میخوام باز کنکور بدم چون پزشکی گوشه ای از ذهنم رو درگیر خودش کرده.باید براش تلاش کنم .این یکی دو سال که از جو کنکور دور بودم ظاهرا تغییراتی داشته اینکه میگن پارسال با هم ترازی نظام قدیم و‌جدید و با توجه به اینکه سوالات نظام قدیم از جدید سختر بوده و با این کار در حق نظام قدیم اجحاف شده خواستم از شما مشاور عزیز بپرسم اینکه تا چه حد درسته و ایا اگه نظام جدید بخونم با توجه به هزینه ای که باید برای کتاب کرد ارزششو داره یا خیر؟ چون واقعا تصمیم گرفتم خوب بخونم و‌با خوندن مطالب شما فهمیدم کنکوری که برای خودم ساختم مثل یه بادکنک پراز هوا بود که با تفکر خودم بزرگش کردم و با خوندن مداوم و تکرار خالی میشه.متشکرم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خیلی تصمیم خوب و درستی گرفتید برای خواندن اما بنده تصمیم گرفته ام در مورد انتخاب نظام آموزشی نظری ندهم چون خیلی نیاز به بررسی دارد. باید درس به درس شرایط بررسی شود، بعد وضعیت آن فرد مورد بررسی قرار بگیرد و کلا باید یک شناخت دقیق از طرف مقابل باشد تا بشود یک نظر درست و دقیق در مورد او داد. من فقط می دانم شما انسان هدفمندی هستید و اگر درست و اصولی درس بخوانید بالاخره به هدفتان می رسید. من دارم به بچه شما فکر می کنم که با این طرز تفکر شما بزرگ می شود و او آینده اش درخشان است زیرا بچه ها در بستر فکری پدر و مادر رشد می کنند. موفق ترین باشید.
امین
سه شنبه 9 مهر 1398 01:50 ب.ظ
سلام استاد اگه میشه بهم کمک کنید
آیا واقعا پزشکی ارزش این رو داره که بخای به خاطرش 5 سال صبر کنی در صورتی که ندونی آیا در آینده این رشته اشباع می شود و ظرفیت های پذیرش پزشکی رو افزایش می دهند و حالا با پذیرش همه این ریسک ها توی این 5 سال بخواهی هر سال کتب بروز شده هر درس رو تهیه کنی
( دلیل اینکه میگم 5 سال چون دانشجوی روزانه ام و از امسال 4 سال درگیر دانشگاه دولتی ام و نمیتونم کنکور بدم کنکورم میفته برا سال پنجم )
از طرفی به شدت به پزشکی علاقه دارم ولی چون دانشگاه فرهنگیان میرم خانواده و البته عقل سلیم میگه که انصراف ندم چون بالاخره شغلم تضمینه و حقوقی هم دارم. از دانشگاه هم که سوال کردم گفتن میتونین بعد از اتمام دوره 4ساله کارشناسی بدون انصراف از آموزش پرورش و بیرون اومدن از این وزارت خونه در رشته پزشکی پذیرفته و ادامه تحصیل بدین
ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. ارزش داشتن یا نداشتن را من تعیین نمی کنم بلکه نیازهای انسانی شما آن ها را مشخص می کند. شما از دیگران نباید بپرسید که با زندگی تان چکار کنید چون دیگران بر اساس ترس ها، دلهره ها و خاطراتشان به شما پاسخ می دهند نه بر اساس نیازهای انسانی شما. هرکسی خودش باید به این نتیجه برسی که با زندگی اش چه باید کند.
اگر من به شما بگویم این کار را بکن آنگاه شما نیستی که زندگی میکنی بلکه افکار من است که با شما زندگی می کند یعنی شما فقط یک آدم آهنی می شوی که حرف من را اجرا می کند و این اصلا جالب نیست. من از شما می خواهم نقش خودتان را بازی کنید. نیازهای تان به شما می گویند چکار باید کنید نه افکار دیگران. موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.