کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - ریاضی کنکور98: تحلیل و بررسی ریاضی نظام جدید در کنکور تجربی

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

ریاضی کنکور98: تحلیل و بررسی ریاضی نظام جدید در کنکور تجربی

تست های ریاضی کنکور سراسری سال 1398 رشته تجربی نظام جدید را به صورت فصل به فصل کتاب درسی تحلیل می کنم، تا مشخص شود از فصل های مختلف کتاب های ریاضی دهم، یازدهم و دوازدهم، چه تست هایی به صورت فصل به فصل و ترکیبی آمده است و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که آیا تست های ریاضی کنکور 1398 نظام جدید از روال همیشگی کنکورهای قبلی پیروی می کرده است یا به دلیل تغییر نظام آموزشی سرو کله تست های جدید در آن پیدا شده است؟
 دقت شود که در این تحلیل، معیار سختی و آسانی سوال بر اساس تیپ سوالاتی که از آن مبحث در کنکورها آمده است سنجیده می شود نه بر اساس اینکه آیا یک دانش آموز در ریاضی قوی است یا ضعیف؟
به عبارت دیگر، وقتی گفته می شود این سوال آسان است یعنی در سال های گذشته از همان مبحث سوالات سخت تری هم آمده است. در نتیجه در طول خواندن این تحلیل به این معیار توجه کنید.
فصل 1 ریاضی دهم، در مورد «مجموعه، الگو و دنباله» می باشد که در کنکور سراسری نظام جدید در سال 1398 دارای یک تست بود. سوال شماره 153 کنکور مربوط به همین فصل می باشد که یک الگو داده بودند که از داوطلب کنکور می خواستند تا تعداد دایره ها در شکل نهم مشخص کند.
الگوها، مبحثی هستند که به تازگی به کتاب های ریاضی اضافه شده اند، تیپ تستی قابل حدس از این الگوها همین است که شکل هایی را بکشند و از ما بپرسند که شکل مرحله فلان، چند تا خواهد شد که دقیقا در کنکور 1398 از همین تیپ تستی پرسش مطرح شده بود. دقت کنید که طراح کنکور برای الگوها در این کنکور، علاقمند به الگوی غیر خطی بوده است.
مورد دیگر این است که در سال های گذشته از مبحث تصاعد حسابی و یا هندسی سوال مطرح می شد ولی امسال از این بخش تستی طراحی نشده بود. این موضوع به این معنا نیست که سال بعد هم تستی نخواهد آمد، بلکه یادتان باشد که طراح کاملا در طراحی تست، دستش باز است و می تواند تست از هر قسمتی از کتاب طراحی کند.
تست مطرح شده از الگو نیاز به تمرین زیاد دانش آموزان دارد. یعنی این سوال اینطور است که بایستی خلاقیت خوبی داشته باشید تا بتوانید رابطه موجود بین دایره ها را تشخیص دهید و این خلاقیت فقط زمانی ایجاد می شود که تست های متنوعی از الگو حل کرده باشید.
فصل 2 ریاضی دهم، فصل 4 ریاضی یازدهم و فصل 2 ریاضی دوازدهم به صورت ترکیبی در مورد مثلثات هستند. در کنکور سال 1398 تجربی نظام جدید از مثلثات سه تست به صورت مستقیم و یک تست به صورت غیرمستقیم طراحی شده بود. تست های شماره 126، 134 و 142 تست های مستقیم مبحث مثلثات و تست شماره 135 به صورت غیر مستقیم به مثلثات مرتبط می شد که این تست را در بخش تابع ها بررسی می کنیم.
از سه تستی که به صورت مستقیم از مثلثات مطرح شده بود، 2 تست آن آسان و 1 تست آن متوسط بوده است ولی هر سه سوال را در تیپ های تستی سال های گذشته در کنکور و تست های تالیفی کتاب های کمک آموزشی بارها و بارها دیده ایم و آن دسته از دانش آموزانی که تست های متنوعی در درس ریاضی زده بودند با این سه تست هیچ مشکلی نداشتند و هیچ خلاقیتی در این سه تست دیده نمی شد.
فصل 3 ریاضی دهم در مورد توان های گویا و عبارت های جبری می باشد که در کنکور نظام جدید رشته تجربی از این مبحث تستی نیامده بود اما دقت کنید که قوانین و مطالب این فصل به صورت غیر مستقیم نیز در سایر تست های ریاضی و حتی تست های فیزیک در بخش محاسبات لازم و ضروری می باشد. در نتیجه قوانین توان ها و عبارت های جبری را مسلط باشید تا بتوانید در بخش محاسبات تست های دیگر از آن ها استفاده کنید.
فصل 4 ریاضی دهم، در خصوص معادله و نامعادله می باشد. این فصل نیز در کنکور امسال دارای یک تست بود. سوال 128 به این مبحث اختصاص داشت که یک تست کلاسیک و تکراری کنکور در سال های قبل می باشد. البته این تست نیز به راحتی به روش تستی و با استفاده از گزینه ها قابل پاسخ بود و هیچ خلاقیتی در طراحی این تست وجود نداشت و جزء تست های ساده کنکور محسوب می شد.
دقت کنید که قوانین حل معادله و نامعادله، تعیین علامت ریشه یابی آن ها، از مباحث پایه ای ریاضی می باشد که بایستی به خوبی مسلط باشید چون در تست های ریاضی و فیزیک به کار شما خواهند آمند.
فصل 5 ریاضی دهم، فصل 3 ریاضی یازدهم و فصل 1 ریاضی دوازدهم در مورد تابع می شود. تست های شماره 135 و 154 به صورت مستقیم در مورد تابع بود که هر دو سوال از تیپ های تستی تکراری کنکور می باشند. این دو تست از جمله تست های متوسط هستند ولی تست 154 تست وقت گیری بود.
زدن این تست ها از عهده افرادی بر می آمد که تنوع تستی زیادی را  در طول سال کنکور داشتند زیرا نیاز به دست روان برای تست زنی داشت تا بتوانند بر اساس اطلاعات داده شده به خواسته مسئله برسند. با این حال هر دو تست از جمله تست های متوسط محسوب می شوند.
فصل 6 ریاضی دهم در مورد شمارش، جایگشت و ترکیب می باشد. فصلی که خودش پیش نیاز مبحث احتمال می باشد و اگر کسی این فصل را به خوبی درک نکند در برخی از تست های احتمال دچار مشکل می شود. بنابراین علاوه بر اینکه سوالات مستقیم این فصل در کنکور اهمیت دارد بایستی به عنوان یک فصل پیش نیاز برای احتمال نیز مورد توجه قرار بگیرد.
تست شماره 129 کنکور، مربوط به همین فصل بود. تیپ تستی که در این کنکور مورد پرسش قرار گرفته بود جزء سوالات ساده بود به شرط آنکه روش و فرمول حل این مدل از تست ها را بلد می بودید و در غیر اینصورت غیرقابل حل می شد. دقت شود که تیپ تستی که در این کنکور به کار بردند خیلی سال بود که در کنکور استفاده نمی شد و این نشان می دهد که ممکن است اگر چند سال هم یک تیپ تستی استفاده نشده است باز دوباره به کنکور برگردد. به همین جهت است که توصیه می کنم تست های ریاضی در کنکور سال های گذشته را جدی بگیرید چون احتمال تکرار شدن شان بسیار بالاست.
فصل 7 ریاضی دهم، نیمی از فصل 7 ریاضی یازدهم و فصل 7 ریاضی دوازدهم به موضوع احتمال بر می گردد. تست 139 و 155 مربوط به همین مبحث بود که هر دو تست از سوالات رایج کنکور سراسری هستند و دانش آموزانی که تست های کنکور را با دقت در سال های گذشته زده بودند می دانند که این دو تیپ تستی به طور گسترده ای در کنکورهای سال های قبل مورد استفاده قرار می گیرد و هر دو تست جزء تست های متوسط احتمال به حساب می آیند.
فصل 1 ریاضی یازدهم درس اول آن همراه با کل فصل 2 ریاضی دهم را هندسه پایه می نامیم. از این بخش ها در کنکور سال 1398 رشته تجربی، سه تست به شماره 131، 132 و 133 طراحی شده است. دقت کنید که مباحث درس اول فصل 1 ریاضی یازدهم به صورت مستقیم در کنکور امسال، سوالی نداشته است اما مفاهیم آن پیش نیاز یادگیری هندسه و ابزار کار و زمینه فرمول های هندسه پایه می باشد.
تست های مطرح شده از هندسه پایه، داری یک تست ساده (که نکته تستی داشت و قابل محاسبه با نکته تستی بوده است) و دو تست متوسط و وقت گیر می باشد. البته همیشه تست های هندسه نیاز به وقت بیشتری برای پاسخ گویی داشته است. به همین جهت کسی که می خواهد در تست زنی هندسه موفق باشد بایستی این نکته را بداند که طراح کنکور به خوبی دستش برای طراحی سوالات متنوع با شکل های هندسی باز است و حل کردن تعداد زیادی تست در بخش هندسه لازمه موفقیت در این بخش است زیرا که تنوع سوالی بسیار زیادی دارد.
فصل 1 ریاضی یازدهم، درس دوم و سوم آن به ترتیب در مورد معادله درجه 2 و حل معادلات رادیکالی و گویا می باشد که فقط تست 130 از بخش طراحی شده بود و بر خلاف سال های گذشته که معادله درجه 2 همیشه دارای یک تا دو تست بود؛ در کنکور سال 1398 خبری از این بخش در کنکور نبود.
کیفیت تست 130 کنکور در طبقه تست های ساده کنکور قرار می گیرد و علاوه بر اینکه تیپ تستی رایج کنکور می باشد و بارها در کنکور تکرار شده است، به راحتی به کمک گزینه ها قابل پاسخ گویی و یافتن گزینه درست می باشد. به همین منظور تستی که در این بخش طراحی شده، جزء تست های ساده کنکور به شمار می رود.
فصل 5 ریاضی یازدهم در مورد تابع نمایی و لگاریتمی می باشد که در این کنکور دارای دو تست به شماره های 136 و 137 می باشد. تست شماره 136، تست پایه ثابت کنکور در سال های گذشته بوده است و اگر کسی روی قوانین لگاریتم مسلط باشد و چند نمونه از این تست ها حل کند به خوبی می توانست از عهده این تست بر آید.
اما تست 137 جزء تست های خلاقانه کنکور بود و تا به امروز به این مدل تست از لگاریتم مطرح نشده بود. برای همین ممکن بود اگر دانش آموز یا داوطلب کنکور، روی شکل نمودار لگاریتمی تسلط مفهومی نداشت آنگاه نمی توانست از عهده این تست برآید. در ضمن این تست نشان می دهد که طراح علاقمند است تا یک داوطلب کنکور بتواند شکل تمام توابع خاص را بشناسد و بداند که معنی دامنه و برد و خطوط مجانب روی شکل به چه صورت تفسیر می شود.
بنابراین می توان گفت تست شماره 137 نیاز به تسلط مفهومی و عمیق روی شکل تابع لگارتیمی داشت و جزء سوالاتی حساب می شود که قبلا تیپ تستی آن در کنکور نیامده است. دقت کنید که مبحث لگاریتم علاوه بر اینکه در ریاضی اهمیت دارد در درس شیمی و فیزیک نیز حائز اهمیت می باشد بنابراین قوانین لگاریتم را به طور کامل مسلط باشید.
فصل 6 ریاضی یازدهم و فصل 3 ریاضی دوازدهم در مورد حد و پیوستگی می باشد که  مبحث حد در کنکور تجربی نظام جدید امسال دارای 4 سوال  و مبحث پیوستگی دارای یک تست بود. تست مربوط به پیوستگی همان تیپ سوال همیشگی کنکور در سال های گذشته است که یک تابع دو ضابطه ای می دهند و از دانش آموز کنکوری می خواهند تا شرط پیوستگی را روی آن اجرا کند.
تنها تفاوت این سوال نسبت به سوالات سال قبل فقط همین بود که از داوطلب خواسته شده بود که پیوستگی از چپ را بررسی کند که تغییر مهمی نیست چون در سال های گذشته هم اینگونه پرسیده شده بود. تست شماره 138 همان تست پیوستگی در کنکور امسال است. 
تست های 143، 144، 145 و 146 نیز چهار سوال مربوط به حد است که پرسش های 143، 144 و 145 هیچ نکته خاصی از نظر حد گیری ندارند و جزء تست های پرتکرار کنکور در سال های گذشته می باشند و تست شماره 146 نیز به ظاهر سوال حد است ولی در واقع تعریف مشتق از روی حد می باشد.
آن دسته از دانش آموزانی که تعریف مشتق از روی حد را بلد بودند در سال 146 به جای آنکه آن حد طولانی را حل کنند به راحتی می توانستند مشتق گرفته و آن را در نقطه 4 محاسبه کنند و به جواب برسند ولی کسانی که تسلط کافی روی تعریف مشتق از روی حد نداشتند به ناچار مجبور بودند که حد را انجام دهند و این موضوع وقت زیادی از آن ها تلف می کرد.
بنابراین تست شماره 146 برای کسی که تعریف مشتق از روی حد را می دانست یک تست ساده ولی برای کسی که این را نمی دانست یک تست وقت گیر حساب می شود. اما در حالت کلی طراح کنکور در مبحث حد و پیوستگی از سوالات متوسط رو به پایین استفاده کرده است و مورد پیچیده ای وجود ندارد.
فصل 7 درس دوم از ریاضی یازدهم در مورد آمار می باشد که در کنکور تجربی امسال فقط یک تست داشت که مدل این تست در سال های گذشته به کار نرفته بود و کاملا تست جدیدی حساب می شد. پاسخ دهی به این تست فقط از عهده کسی بر می آمد که مفاهیم آماری را مسلط باشد و اگر کسی به این سوال پاسخ هم نمی داد جای تعجب نداشت.
فصل 4 و 5 ریاضی دوازدهم در مورد مشتق و کاربرد مشتق می باشد که در کنکور سال 1398 تجربی نظام جدید دارای 7 تست می باشد. تست شماره 127 کاملا جدید بود و بیشتر به کاربرد فیزیک در ریاضی مربوط می شد و مفهوم سرعت که از روی مشتق و حد تعریف می شود را در بر می گرفت.
تست 141 یکی از تست های رایج کنکور سراسری می باشد که تابع مورد نظر  چون از جنس قدر مطلق است را بایستی تعیین علامت می کردید و بازه نزولی آن را بدست می آورید. تست 147 نیز یک تست پرتکرار در طول سال های گذشته است که بایستی همزمان شرط پیوستگی و شرط برابری مشتق چپ  و راست را اجرا می کردید تا مجهول مورد نظر بدست آید.
تست 148 در مورد قاعده مشتق گیری از تابع مرکب است که اگر کسی این فرمول را حفظ باشد قادر به پاسخ گویی تست مورد نظر است. سوال 149 یکی از نمونه تست های تکراری کنکور در مبحث مشتق و کاربرد آن است که اکثر سال ها از این تیپ سوال آمده است و کسی که تست زنی خوبی از کنکورهای سال های گذشته داشته است به راحتی می توانسته از پس آن برآید.
تست 150 کنکور یک تست ترکیبی به حساب می آید. ترکیب بین محاسبه فاصله دو نقطه از هم و پیدا کردن ماکسیمم و مینیمم نسبی که جزء سوالات متوسط کنکور امسال به حساب می آید. تست 151 کنکور امسال از مبحث بهینه سازی مطرح شده بود که یک تست کاملا جدید است که نمونه قبلی ندارد برای همین بایستی بدانید که مبحث بهینه سازی نیاز به تست زنی تالیفی و حل تمرین های کتاب درسی دارد تا برایتان جا بیفتد.
 فصل 6 ریاضی دوازدهم نیز درمورد هندسه مخروطی است که در کنکور تجربی 98 نظام جدید دارای یک تست به شماره 152 می باشد که تست متوسطی از این مبحث حساب می شود و اگر کسی روابط مربوط به بیضی را بلد می بود می توانست با جایگذاری این سوال را حل کند. در سال های گذشته سوالات وقت گیرتری از این مبحث طراحی می شد که حل تست های سال های گذشته به شما کمک می کند تا بهتر به نتیجه برسید.
 نتیجه گیری نهایی: سوالات ریاضی کنکور سراسری 1398 نظام جدید در رشته تجربی متوسط بوده است زیرا اکثر مباحثی که مورد بررسی قرار دادیم دارای تست های آسان و متوسط بودند و به جز چند تست خاص که آن ها هم وقت گیر بودند.
لازم به ذکر است که معیار سختی و آسانی سوال فقط و فقط تیپ بندی های کنکور در سال های گذشته است. به این معنا وقتی گفته می شود این تست ریاضی آسان است یعنی از همین مبحث در کنکور سوالات وقت گیرتر یا سخت تری هم مطرح شده است. در نتیجه کیفیت سوالات ریاضی در کنکور 1398 فوق العاده استاندارد بوده است.
همچنین تغییر نظام آموزشی هیچ تاثیری روی کیفیت طراحی تست های ریاضی در کنکور تجربی امسال نداشته است در نتیجه استفاده کردن از تمام تست های ریاضی نظام قدیم در فصل های مشترک به همه دانش آموزان و داوطلبان کنکور نظام جدید توصیه می شود.
این تحلیل بار دیگر ثابت کرد که بررسی تیپ های تستی کنکور از همان شروع برنامه ریزی و تست زنی چقدر اهمیت دارد و متاسفانه کسانی که  می گویند سوالات کنکور را نباید زد تا نزدیک کنکور برسیم از چه فرصت مهمی خودشان را محروم می کنند و این نشان می دهد که یک داوطلب کنکور بایستی ابتدا تست های کنکور سال های گذشته را بزند تا با تیپ های تستی آشنا شود.
دقت شود که کنکور در سال های بعدی می تواند سخت تر یا آسان تر برگزار شود و این مطلب هیچ صحبتی در مورد کنکورهای بعدی نکرده است و فقط به بررسی کنکور امسال در درس ریاضی پرداخته است.

نسترن
شنبه 30 آذر 1398 05:11 ب.ظ
سلام. من در درس ریاضی مشکل دارم با این که وقت زیادی صرف این درس میکنم ولی درصد خیلی پایینی رو در ازمونی که شرکت میکنم دارم مثلا طی دو هفته17 ساعت به این درس وقت گذاشتم ولی درصد ازمونم10درصد شد.
در ازمون کلا قفل میکنم و نمیتونم جواب بدم. بهم پیشنهاد دادن که وقتی ریاضی میخونی اول خودت حل کن بعد پاسخنامه رو ببین.
این راه خوبیه ولی درحالیکه من بلد نیستم حل کنم چطور اول خودم حل کنم بعد پاسخنامه ببینم فقط یه راه میمونه اونم اینکه الکی با سوال ور برم.
درمن مرور هم کرده بودم که این درصد رو زدم.
واقعا با چه روشی تو این درس میشه نتیجه گرفت.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. با توجه توضیحات مختصری که داده اید، من دو نکته در مورد شما متوجه شدم:
1. پایه درسی شما در درس ریاضی ضعیف است. وقتی صحبت از پایه ریاضی میکنم یعنی تمام مباحث ریاضی که از اول ابتدایی تا قبل از کلاس دهم برای نظام جدید یا قبل از کلاس دوم دبیرستان برای نظام قدیم خوانده شده است.
پایه ریاضی بسیار مهم است، مثلا مباحثی مثل حل انواع معادله، اتحادها، محاسبات، توان ها، جذرها و... که اگر این مباحث را بلد نباشید کلا ریاضی روی هوا خواهد بود. بنابراین اولین مطمین باشید که پایه های ریاضی را خیلی خوب مسلط هستید.
2. قدرت حل مسئله را باید بیاموزید. یعنی وقتی یک سوال مسئله ای جلوی شما می گذارند از کجا باید شروع کنید، چه چیزی را باید پیدا کنید و چطوری این موضوع را ادامه دهید و چطور از اطلاعات به جواب برسید که وظیفه مشاورتان است که قدرت حل مسئله را به شما آموزش دهد چون قدرت حل مسئله چیزی نیست که در یکی دو خط قابل اموزش باشد. بایستی مشاورتان قدم به قدم آن را به شما آموزش دهد و دایما بازخورد بگیرد که مطمین شود شما مسلط شده اید.
بنابراین به زودی با یادگیری قدرت حل مسئله، آنگاه گام های مسئله را طی می کنید و به از اطلاعات به مجهول خواسته شده می رسید. من خیلی به شما امیدوار هستم چون در طی دو هفته و بدون این پایه سازی ها به 10 درصد رسیده اید و واقعا مشخص است که توانایی خوبی دارید فقط بلد نیستید چکار باید کنید و برای همین اذیت شده اید. پیشرفت 10 درصدی ریاضی در دو هفته و 17 ساعت یک پیشرفت بی نظیر است هرچند از نظر شما اصلا پیشرفت حساب نشود یا شاید حتی خودتان را سرزنش کنید که چرا اینقدر کم است ولی من می دانم این پیشرفت فوق العاده است. شما خیلی زود پیشرفت می کنید. موفق ترین باشید.
مهران
شنبه 23 شهریور 1398 09:06 ب.ظ
سلام
تغییرات کتاب درسی عمومی رو کی میذارید؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. حدود 10 روز است که تغییرات درس های عمومی در مطلب مورد نظر قرار گرفته اند موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.