کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - فرق برنامه ریزی برای مدرسه و کنکور

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

فرق برنامه ریزی برای مدرسه و کنکور

اگر می خواهید بدانید تفاوت های کنکور با درس خواندن برای مدرسه باعث ایجاد چه تفاوت هایی در روش برنامه ریزی می شود می توانید این مطلب را بخوانید. در این مطلب به مسایل روحی و روانی توجهی نشده است و فقط تمرکز بر این است که برنامه ریزی درسی کنکور با برنامه تحصیلی برای مدرسه چه تفاوت هایی می توانند داشته باشند.
تفاوت های کنکور با درس خواندن برای مدرسه:
- کنکور، فرسایشی است و مدرسه لقمه ای: معلم زیست خود را در نظر بگیرید؛ او روزهای یکشنبه و چهارشنبه با شما کلاس دارد. روز یکشنبه درس می دهد و روز چهارشنبه سوال شفاهی یا کتبی از همان درس می گیرد. پس بین روز یکشنبه عصر تا چهارشنبه صبح، فقط 2 و نیم روز فاصله وجود دارد.
اما وقتی برای کنکور درس می خوانید؛ لازم است که مطلبی را امروز بخوانید، خلاصه کرده و وارد چرخه مرور و تست کنید اما امتحانش را چندماه بعد خواهید داد. به عبارت دیگر وقتی معلم می خواست بخشی را از من سوالی کند، دو نیم روز فرصت داشتم تا چند صفحه را حفظ کنم و در آن روز، جواب بدهم و بعد از آن هم اگر یادم می رفت دیگر مهم نبود اما برای کنکور اینطور نیست.
در کنکور با این چالش رو به رو هستید: باید سوادی که امروز کسب می کنید، آنگاه باید آمادگی خود را برای چند ماه، در سطح بالا نگاه دارید تا بتوانید در کنکور به موفقیت برسید. پس اولین تفاوت بین کنکور و مدرسه این است که سواد مدرسه ای می تواند کوتاه مدت بدست آید و کوتاه مدت هم از دست برود ولی سواد کنکور لازم است برای بلند مدت محافظت شود.
راهکار برنامه ریزی موفق برای این تفاوت: در برنامه تان باید چرخه های مرور و تست منظم و نزدیک به هم را طراحی کنید به طوری که با هر چرخه کوتاه مدت دوباره به سراغ آن مبحث بازگردید و تست و مرور انجام دهید. برنامه هایی که فاصله بین مرور و تست آن ها گاه به 30 روز یا بیشتر می رسند قطعا باعث فراموشی مطالب، از دست رفتن تکنیک های تست زنی می شوند و دانش آموز کنکوری مجبور است آن مبحث را دوباره یا چندباره خوانی کند.
- تفاوت در تعداد کتاب های بین یک سال تحصیلی با کنکور: یک دانش آموز پایه یازدهم تجربی را در نظر بگیرید. او در یک سال تحصیلی فقط با 13 کتاب، سر و کار دارد. اما وقتی برای کنکور می خواهید کار کنید (فرض کنید دانش آموز نظام جدید) با 25 جلد کتاب رو به رو هستید. مسلم است که هر درسی هم برای خودش نیاز به زمان خواندن، خلاصه کردن، مرور، تست و رفع اشکال دارد.
این فشاری است که یک داوطلب کنکور نسبت به یک دانش آموز غیر کنکوری تحمل می کند برای همین تفاوت در تعداد کتاب ها، تاثیر مستقیم بر روش و برنامه ریزی خواندن دارد.
راهکار برنامه ریزی موفق برای این تفاوت: به کمک روش های صحیح مطالعه و خلاصه نویسی درس ها، کاری کنید که درس های کنکور در کمترین زمان بسته شوند. هرچه درس خواندن و بستن درس ها طول بکشد، راه انداختن چرخه مرور و تست و رفع اشکال بسیار سخت می شود. برنامه ای حرفه ای است که خیلی سریع خلاصه های هر درس را آماده و دانش آموز یا داوطلب کنکور را در چرخه مرور و تست قرار دهد تا دانش آموز بتواند با تست زنی متنوع و زیاد و مرورهای مرتب به تسلط کامل روی هر مبحث برسد.
افرادی که برنامه های فرسایشی، بلند مدت و جیره بندی شده را اجرا می کنند، علاوه بر اینکه فشار تمام نشدن درس های کنکور را تحمل می کنند، تعداد مرور و تست های کمتر همراه با فراموشی آموخته های قبلی را تجربه می کنند. برای همین برنامه تان را طوری طراحی کنید که درس های کنکور را با رعایت روش مناسب یادگیری هر درس، در کمترین زمان ممکن جمع کنید و اینطور نباشد که کتاب های درسی بخواهد همیشه جلوی شما باز باشد.
- زمان پاسخ دهی امتحان مدرسه کجا و فشار زمانی کنکور کجا: برای روشن شدن موضوع، فقط کافی است چند مقایسه ساده را انجام بدهیم که درسی مثل دین و زندگی در امتحان نهایی نظام قدیم (چون تا این لحظه امتحان نهایی نظام جدید برگزار نشده است مجبور به مثال از نظام قدیم هستم)، 90 دقیقه یعنی 1 ساعت و نیم وقت دارد ولی همین درس دین و زندگی با در نظر گرفتن پیشنهاد سازمان سنجش در کنکور، فقط 17 دقیقه فرصت دارد.
درس ریاضی برای دانش آموزان تجربی در امتحان نهایی نظام قدیم، 110 دقیقه یعنی 1 ساعت و 50 دقیقه فرصت دارد ولی همین درس در کنکور به پیشنهاد سازمان سنجش فقط 47 دقیقه زمان برای پاسخ دادن در اختیار دارد. وقتی زمان کم است چند نکته پر رنگ می شود: اول آنکه، دانش آموز باید مهارت پاسخ دهی در کمترین زمان را داشته باشد، دوم آنکه، تنوع تستی زیادی دیده باشد تا خیلی سریع بتواند مدل و تیپ سوال را تشخیص و برای حل اقدام کند.
سوم آنکه، این دانش آموز باید یاد بگیرید که قرار نیست به همه سوالات پاسخ دهد و عادت مدرسه ای، پاسخ دادن مرتب سوالات و حل کردن همه آن ها را باید کنار بگذارد تا بتواند بر اساس تسلط و سوادش روی تست ها، مدیریت زمان داشته باشد و این قدرت را می خواهد که طمع نکرده و روی تست های مشکل کنکور گیر نکند تا از وقت قانونی کنکور، نهایت استفاده را برای کسب بالاترین درصدها ببرد.
راهکار برنامه ریزی موفق برای این تفاوت: اولا شرایط برای تست زنی نزدیک به هم را فراهم کنید که در فاصله های نزدیک به هم از یک فصل تست بزنید تا به این شیوه تسلط تان همواره بالا بماند. دوما برنامه باید شرایطی را ایجاد کند که تنوع تست زنی را برای تان فراهم کند. معمولا دانش آموزان کنکوری عادت دارند که فقط کتاب تست بخرند و تست هایش را بزنند در حالیکه توصیه اکید من آن است که علاوه بر زدن تست های کنکور سراسری سال های گذشته حتما تست های کنکورهای آزمایشی موسسات مختلف را تهیه کرده و آن ها را هم بزنید.
حل کردن تست های کنکورهای آزمایشی این موسسات در منزل و در چرخه های تست زنی، دو خاصیت برایتان به همراه دارد: اول آنکه سوالات یک درس را بیش از 10 نفر طراحی کرده اند پس با سلیقه های مختلف طراحی تست آشنا می شوید و تست های با کیفیتی را می زنید و دوم آنکه این موسسات سعی می کنند بر اساس تغییرات کنکور سراسری، روی کنکورهای آزمایشی خودشان کار کنند در نتیجه پاسخ دهی به تست های این کنکورهای آزمایشی در منزل موجب می شود تا به قدرت برسید.
یکی از اشتباهات کنکوری ها این است که برای یک درس دو کتاب تست می خرند در حالیکه اگر تست های این دو کتاب را بررسی کنید متوجه می شوید که هر دو کتاب؛ شامل «تست های کنکور سراسری و دانشگاه آزاد قدیم» + «تست های کنکور سنجش» + «چند تست تالیفی شخصی» هستند. پس وقتی دو کتاب تست می خرید، عملا یک مجموعه تست خریده اید و شباهت آن ها آنقدر زیاد است که می شود گفت کتاب دوم هیچ ارزشی برایتان ایجاد نمی کند.
به جای این کار، حتما سعی کنید کنکورهای آزمایشی موسسات مختلف را تهیه کنید که با تست های با کیفیت، جدید و متنوع رو به رو شوید که روی درصدهای کنکورتان تاثیر مثبت داشته باشد.
- نیاز پر رنگ به رفع اشکال در کنکور: معلم های مدرسه در سطح امتحانات مدرسه و نهایی، با دانش آموزان کار می کنند. این امتحانات خلاقیتی نیست و بر مبنای همان سوالات و تمرینات کتاب درسی طراحی می شوند و اگر یک دانش آموز به صورت روزخوان درس بخواند به راحتی می تواند در این امتحانات بهترین نمرات را کسب کند و نیاز به رفع اشکال کردن درس های مدرسه، کمتر از کنکور است و در همان مدرسه توسط معلم، عیب یابی می شود.
اما در کنکور، نیاز به رفع اشکال پر رنگ تر از دوران مدرسه است. اولا برخی از درس ها را مدتی دور بوده اید و مسلم است که با دوباره خواندن آن ها و ورود به چرخه مرور و تست زنی به مشکلات مختلفی بر می خورید. دوما تنوع تست های کنکور بسیار بیشتر از سوالات تشریحی مدرسه است برای همین مشکلات متنوع و بیشتری از فصل های مختلف، رو می شود که نیاز به زمان مناسب برای رفع اشکال دارد.
آن کنکوری هایی که زمان لازم برای رفع اشکال فصل های مختلف را در نظر نمی گیرند با دو مشکل رو به رو هستند: 1. تعداد زیادی مشکل درسی به صورت کوه روی هم انباشته می شود و فشار ذهنی و روانی به او وارد می کند. 2. درصدهای کنکورش بالا نمی رود زیرا او هیچ طرح و نقشه ای برای تبدیل نقاط ضعف به قوت ندارد و از کنار غلط ها و مشکلات تست زنی خودش عبور می کند بی آنکه رفع اشکالی برایشان انجام دهد.
راهکار برنامه ریزی موفق برای این تفاوت:: در برنامه تان 2 فاکتور مهم را رعایت کنید: 
1. برنامه، طوری طراحی شده باشد که داوطلب کنکور بتواند خیلی زود به مشکلات درسی خودش پی ببرد: برای اینکه برنامه ای این خاصیت را داشته باشد باید تست زنی زیاد و متنوع را در خودش داشته باشد. یادتان باشد کسی که 50 عدد تست می زند بیشتر احساس می کند بلد است نسبت به کسی که 200 تست می زند. (این جمله درست نوشته شده است) می دانید چرا؟ 
چون وقتی 50 تست می زنید با تنوع کمی رو به رو هستید و بسیاری از ضعف هایتان، پوشش داده نشده است و احساس می کنید که مسلط شده اید ولی کسی که 200 تست از یک فصل زده است با زوایای مختلف تست های طراحی شده از آن مبحث آشنا می شود و همین آمار خوب تست زنی باعث می شود تا او با تمام مشکلات درسی اش در آن فصل رو به رو شده و برای همین است که اگر بیشتر تست بزنید بیشتر هم متوجه اشکالات درسی خودتان می شوید. بنابراین برنامه تان باید فرصت تست زنی های متنوع و زیاد را فراهم کند.
2. برنامه لازم است تا زمان های مناسبی را برای رفع اشکال های درسی در طول هفته در خود جای دهد تا شما بدانید که در چه زمان هایی فرصت کار روی مشکلات درسی خودتان را دارید. این رفع اشکال درسی بسته به نوع مشکل با روش های مختلف قابل حل است و همین که در طول هفته مقداری از زمان خود را صرف تبدیل نقاط ضعف به قوت می کنید باعث بالا رفتن درصدهایتان می شود که یک اقدام مثبت و عملی برای کسب رتبه بهتر در کنکور است.
- امتحانات در روزهای مختلف برگزار می شود ولی کنکور در نصف روز است: وقتی برنامه امتحانی خردادماه خود را نگاه می کنید متوجه می شوید هر 2 یا 3 روز قرار است یک درس را آزمون بدهید. یعنی علاوه بر اینکه در طول سال تحصیلی آن ها را بارها خوانده اید و در امتحانات کلاسی شرکت کرده اید حالا قرار است همان درس ها را با فاصله های 2 یا 3 روز یک بار امتحان بدهید و با صرف زمان مناسب فرصت خواندن کامل قبل از امتحان را دارید.
در کنکور، این فرصت مدرسه ای در اختیارتان نیست و تمام درس های آزمون در نصف روز برگزار می شود. یعنی دو توانایی لازم دارید: اول آنکه بتوانید نشستن طولانی بدون افت در کیفیت عملکرد را در روز کنکور به نمایش بگذارید. دومین مهارت هم مربوط به این است که بتوانید درس های مختلف با موضوعات متفاوت را پشت سرهم پاسخ بدهید و به اصطلاح، بتوانید بین درس ها بچرخید و با عملکرد بالایی، اطلاعات را یادآوری و مسئله را حل کنید.
خیلی از کنکوری ها برای پاسخ به این نیاز کنکور، یک تصور اشتباه دارند. آن ها فکر می کنند با شرکت در کنکور آزمایشی می توانند مدیریت زمان سرجلسه کنکور را بیاموزند و مهارت پشت سرهم تست زنی را بدست آورند. اما یک سوال مهم دارم که کمک می کند تا ببینیم چرا این تصور اشتباه است؟
لطفا فرض کنیم که دانش آموز کنکوری، جمعه هر هفته در آزمون آزمایشی شرکت کند (واقعیت این است که کنکوری ها 2 هفته یا 3 هفته یک بار کنکور آزمایشی می دهند اما این فرض را کرده ایم که هر هفته آزمون بدهیم). یک سال 52 جمعه دارد پس این داوطلب فرضی مد نظر ما در طول یک سال 52 بار کنکور آزمایشی می دهد یعنی او 14 درصد از زمان های خودش را کنکور می دهد. حال این سوال مطرح است که آیا می شود فقط با 14 درصد از زمان موجود برای یک سال تحصیلی به مهارت نشستن بدون افت عملکرد و تست زنی پشت سرهم درس های مختلف رسید؟
این را هم اضافه کنم که این 14 درصد با فرض هر جمعه آزمون دادن بود حال آنکه موسسات معمولا بین 19 تا 23 مرحله کنکور آزمایشی برگزار می کنند یعنی فقط و فقط بین 5 تا 6 درصد از زمان یک سال تحصیلی را می خواهید مشغول کسب دو مهارت اصلی کنکور باشید. آیا واقعا کنکورهای آزمایشی، می توانند پاسخ مناسبی به این دو مهارت باشند؟
راهکار برنامه ریزی موفق برای این تفاوت:  از روز اول، به سمتی بروید که دو قاعده را رعایت کنید:
1. بتوانید از یک زمان کوچک مثلا 50 دقیقه نشستن را شروع کنید و آرام آرام و بعد از گذشت چند ماه بتوانید خیلی راحت زمان 4 ساعت کنکور را تحمل کنید و افت عملکرد نداشته باشید. پس وقتی می توانید سرجلسه کنکور افت عملکرد نداشته باشید که از همان روز اول که برنامه ریزی را شروع می کنید، برنامه تان این قابلیت را داشته باشد که مهارت نشستن را تمرین کنید.
2. تست زنی درس های مختلف کنکور را با چسباندن آن درس ها به یکدیگر اجرا کنید. اینطوری نباشد که هر درسی را جدا جدا و جزیره ای تست بزنید. یعنی از همان روزهای آغاز شروع درس خواندن، باید برنامه تان را طوری طراحی کرده باشید که تست های مختلف را در کنار هم بزنید که عادت کار کردن تست های درس های مختلف کنار هم را تمرین کنید.
کسی که هر روز روی این مهارت ها کار کند می تواند مطمین باشد که روز جلسه، عملکرد خوبی دارد نه کسی که 5 تا 6 درصد از زمانش را صرف کنکور آزمایشی می کند. برای همین روی این قابلیت برنامه تان کار کنید.
- چند نمونه سوال امتحانی سال های گذشته برای امتحان مدرسه کافی است اما تست های متنوع برای کنکور یک اصل است: سخت ترین درس مدرسه را در نظر بگیرید. حل چند نمونه سوال از آن درس باعث اطمینان خاطرتان می شد که بتوانید نمره عالی در مدرسه کسب کنید؟ اما برای ساده ترین درس ها در کنکور بایستی تعداد زیادی تست حل کنید.
به طور مثال خیلی ها فکر می کنند درسی مثل دین و زندگی کاملا حفظی است و فقط باید روی متن مسلط باشید ولی وقتی چند تست می زنند متوجه ظرافت های طراحی سوال، طراحان کنکور می شوند و به این نتیجه می رسند که برای موفقیت در کنکور، نیاز است تا تست های زیادی زده شود.
اینطور نیست که با حل چند سوال چهارگزینه ای بتوانید به تسلط برسید و نیاز به تمرین های بیشتر همراه با تکرارهای نزدیک به هم است تا بتوانید قدرت تست زنی روی آن فصل را افزایش دهید و سطح تسلط خود را حفظ کنید. افرادی که در برنامه ریزی کنکورشان، تعداد تست های کم و با فاصله های زمانی زیاد از هم می زنند به خوبی این از دست دادن قدرت تست زنی را تجربه کرده اند.
راهکار برنامه ریزی موفق برای این تفاوت: سه نکته اساسی برای این مورد در برنامه تان، رعایت شود:
1. همانطور که بالاتر به طور کامل توضیح دادم، سعی کنید یک کتاب تست برای هر درس به اضافه تمام تست های کنکورهای آزمایشی موسسات مختلف را تهیه کنید که گنجینه کاملی از تست های مهم و متنوع برای هر درس داشته باشید.
2. فاصله تست زنی از هر فصل را در برنامه تان باید طوری تنظیم کنید که به صورت دوره ای و در یک چرخه منظم تست زنی به سراغ آن فصل بازگردید و اگر قرار است فاصله بین تست های مجدد از آن فصل زیاد باشد با تست نزدن هیچ فرقی ندارد. در کنکور به جای آنکه به فکر چندباره خوانی باشید، در برنامه تان چرخه منظم تست زنی را طراحی و اجرا کنید.
3. بالاتر تکرار کردم ولی چون مهم است بار دیگر تکرار می کنم، تست های درس های مختلف را پشت سرهم بزنید و سعی کنید آن ها را از نظر زمانی به هم بچسبانید  تا مهارت تست زنی دروس مختلف و همچنین توانایی نشستن را در تست زنی خود تمرین کنید.

رها
شنبه 18 اسفند 1397 09:25 ب.ظ
واقعیتش خلاصه نویسی مفید بلد نیستم.این مطالبی که هر هفته در رابطه با شناخت مغر میذارین فوق العادن.کاش یه مطلب هم در مورد خلاصه نویسی و مرور بذارین
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم لطف دارید. آموزش روش خلاصه نویسی بسیار طولانی و نیاز به پیگیری آموزش دارد و اینطور نیست با یک یا چند مطلب قابل انتقال باشد. موفق ترین باشید.
رها
شنبه 18 اسفند 1397 07:48 ب.ظ
برای ریاضی خلاصه نویسی نکردم.قبلا کلاس کنکور رفته بودم اونجا جزوه نوشتم.عکسشو براتون میفرستم.
اما برای فیزیک،پیش دانشگاهی خلاصه نویسی کردم از درسنامه کتب کمک آموزشی و پایه نه.در واقع برای پایه هم یه سری جزوه کلاسی دارم که واسه هر مبحث حدود 30-40 صفحه س که توضیح و تست داره.
مشکلم اینه که نمیدونم چطور مرور کنم،با اینکه پایه ریاضیم قویه و فیزیکم متوسط رو به خوب.وقتی میام از جزوه فیزیک پایه ای که دارم مرور کنم هر فصل حدودا 2 ساعت طول میکشه که برام خسته کننده س
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. معلوم است که باید طول بکشد و خسته شوید چون جزوه های خلاصه مرتب و منظم ندارید. الان آنقدر جزوه های شما شلوغ است که اولا باعث بی حوصلگی در مرور کردن می شود دوما فرار از مرور را ایجاد می کند سوما از مرورها نتیجه لازمه را نمی گیرید. اولین قدم این است که جزوه های خلاصه ساده، روان و بدون تست از ریاضی و فیزیک بسازید که فرایند یک دستی مطالب و مرتب شدن ذهن تان را رقم بزند و بعد خواهید دید که چقدر زمان های مرورتان کم و بهینه می شود.
یک بار دیگر پیام چند خطی خودتان را بخوانید، متوجه می شوید چقدر ذهن شلوغی روی ریاضی و فیزیک دارید. اطلاعات جزیره ای شده و هیچ فایل دسته بندی شده مرتب و منظمی ندارید. پس بروید این فایل بندی را بسازید. موفق ترین باشید.
رها
شنبه 18 اسفند 1397 06:47 ب.ظ
سلام.دروس ریاضی و فیزیک رو چطور باید مرور کنیم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. کمی در مورد خلاصه هایی که از یک فصل ریاضی یا فیزیک ساخته اید توضیح دهید تا ببینم خلاصه هایتان استاندارد هست یا نه؟ بعد در مورد روش مرور برایتان توضیح دهم. البته اگر دوست داشته باشید می تونید عکس از جزوه تون بگیرید و برام بفرستید تا دقیق تر بررسی کنم. موفق ترین باشید.
چهارشنبه 15 اسفند 1397 12:54 ب.ظ
سلام وقت بخیر
اقای جدیدی من سرعت یادگیری خوبی دارم اما مشکلی که دارم اینه که به خودم فرصت نمیدم تا سوادم بیشتر بشه و بتونم تعداد تست درست بیشتری داشته باشم
یعنی فقط با خوندن درسنامه از خودم انتظار دارم همه تستارو درست جواب بدم ولی چون عکسش اتفاق افتاده مدتیه که از درست خوندن اختصاصی ها فاصله گرفتم میترسم ازشون و فکر میکنم هیچوقت به درصد بالا نمیرسم تو این درسا
الان که فهمیدم به چه دلیل اینکارو با خودم کردم استرس اینو دارم که تو این 4 ماه باقی مونده نرسم خوب بخونم و جمعشون کنم و این خیلی منو ناامید و بی انگیزه کرده
میشه بگین چکار کنم ؟
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی. این پیام شما خیلی خوب است چون خط به به آن اطلاعاتی دارد که بسیاری از کنکوری ها درگیرش هستند چه خوب می شود بقیه مخاطبان هم خط به خط پیام تان را بخوانند چون مطمین هستم اکثر کنکوری ها درگیر هستند. من اطلاعات مهم این پیام را شماره گذاری می کنم تا بیشتر به چشم بیاید:
1. به خودم فرصت نمیدم تا سوادم بیشتر بشه و بتونم تعداد تست درست بیشتری داشته باشم
2. با خوندن درسنامه از خودم انتظار دارم همه تستارو درست جواب بدم
3. مدتیه که از درست خوندن اختصاصی ها فاصله گرفتم میترسم ازشون
4. فکر میکنم هیچوقت به درصد بالا نمیرسم
امیدوارم به این موارد توجه کنید. قبل از هرچیز از شما می خواهم مطلب هفته قبل را بخوانید که متوجه شوید این انتظاراتی که دارید باعث بی انگیزه شدن یا کمتر شدن آن می شود. بعد از مطالعه آن مطلب حتما توصیه می کنم این کارها را انجام دهید:
1. با ترسیدن چیزی درست نمی شود. نگاه تان به تست زدن آموزش و یادگیری باشد نه امتحان کردن خودتان. تست زنی 9 گام از 10 گام یادگیری است پس قرار نیست که از آن بترسید یا فکر کنید باید درصد حساب کنید. بلکه قرار است تست بزنید تا یادگیری تان کامل شود.
خیلی مهم است که طرز تفکر شما هنگام مطالعه چطور باشد. وقتی انتظارات نادرستی دارید قطعا کمتر میل به درس خواندن و تست زدن پیدا می کنید. من از شما می خواهم که از این به بعد تست زدن را وسیله امتحان کردن ندارید بلکه روشی برای تکمیل یادگیری و افزایش تسلط و عمیق کردن سوادتان بدانید.
2. اجازه اشتباه کردن به خودتان بدهید. شما اگر قرار باشد در خانه تست ها را درست بزنید، سرجلسه کنکور آزمایشی هم درست بزنید در کنکور سراسری هم درست بزنید پس چه موقع باید غلط بزنید؟ چه موقع باید یاد بگیرید؟ پس ایراد درسی چه می شود؟
این طرز تفکر را هم کنار بگذارید. تست هایی که در خانه می زنید باید نقاط ضعف را مشخص کند پس باید فرصت خطا و اشتباه زدن را به خودتان بدهید. هرچقدر اشتباهات تست زنی در خانه بیشتر باشد آنگاه یادگیری و افزایش سواد بیشتر است پس تست های بیشتری در کنکور سراسری را درست می زنید.
قرار نیست که تست های خانه را بزنید درصد حساب کنید که بفهمید به به چقدر یاد گرفتم بلکه قرار است در خانه تست بزنید تا بفهمید کجاها اشتباه می کنید؟ چرا اشتباه می کنید؟ چکار کنید که اشتباه نکنید و کجاها را یاد نگرفته اید و چکار باید برای آن انجام دهید. پس تست زنی 9 مرحله از یادگیری است نه امتحان کردن خودت.
3. برای تمام درس هایی که خوانده اید و خلاصه هایشان آماده است چرخه مرور منظم و با فاصله نزدیک به هم بسازید طوری که در این چرخه هرچه خوانده اید مرور شود. این مرور باعث افزایش تسلط، آرامش ذهنی و نظم فکری تان می شود.
4. برای همان درس ها چرخه تست زنی مرتب و نزدیک به هم بسازید تا فصل ها با فاصله های مشخص و نزدیک به هم تست زده شوند و همین تست زنی به شما کمک می کند تا رشد خود را شروع کنید.
5. هر درسی که خلاصه کردید وارد چرخه مرور و تست کنید تا مطمین شوید هرچه می خوانید به تثبیت و تسلط می رسد. موفق ترین باشید.
یکشنبه 12 اسفند 1397 04:01 ب.ظ
سلام آقای جدیدی ببخشید منظورتون از ارسال نظر خصوصی چیه؟ یعنی آدرس ایمیلمون رو بنویسیم تا شما هم جواب سوالمون رو به ایمیلمون بفرستین؟ یعنی اگه من یه سوال رو با آدرس ایمیلم بنویسم شما جواب رو به ایمیلم میفرستین درست متوجه شدم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بعضی از افراد دوست ندارند که سوال یا مشکلی که دارند به صورت عمومی باشد و دلشان می خواهد به صورت خصوصی سوال بپرسند و خصوصی هم جواب بگیرند. این افراد باید حتما ادرس ایمیل را ثبت کنند و پاسخ شان به ایمیل شان ارسال می شود و دیگر در سایت نمایش داده نمی شود.
هرچند توصیه بنده این است که سعی کنید سوالات خود را به صورت عمومی بفرستید تا شاید مشکل شما باعث باز شدن گره از مشکل دیگری شود این توصیه همیشگی من است اما خب اگر موضوع خیلی شخصی است می توانید به صورت خصوصی با نوشتن ایمیل پاسخ را به صورت مستقیم در ایمیل خود بخوانید.
البته می توانید مستقیم هم به من ایمیل بزنید re.jadidi@gmail.com موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.