کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - زمان های مرور درس های کنکور و باور نادرست مرور نداشتن

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

زمان های مرور درس های کنکور و باور نادرست مرور نداشتن

مرور کردن برای کنکوری ها دارای چند دغدغه بزرگ است که می خواهم در این مطلب به این دغدغه ها پاسخ دهم تا شرایط تحصیلی دانش آموزان و به خصوص کسانی که کنکوردارند بهتر از قبل شود. برای اینکه صحبت مان در مورد مرور درس ها و زمان های مرور کامل باشد، لازم است تا قبل از هر اقدامی، در مورد یک باور نادرست در مورد مرور کردن صحبت کنم و بعد در مورد چگونگی مرور و کارهایی که باید انجام دهید توضیح خواهم داد.
- یک باور نادرست: باید طوری درس بخوانی که نیاز نباشد زیاد مرور کنی: دانش آموزی که خیلی زیاد مرور می کند حافظه اش ضعیف است وگرنه یک فرد معمولی اصلا نیاز به مرور ندارد. این یک باور نادرست در مورد فرآیند یادگیری است. شخصی که چنین باوری دارد سعی می کند طوری درس بخواند که نیاز به مرور زیاد نباشد تا برچسب خنگ بودن به خودش نزند.
با این وضعیت چه روی خواهد داد؟ بله، عده زیادی از کنکوری ها دچار وسواس در مطالعه می شوند چون به خودشان می گویند: «من باید طوری این فصل را بخوانم که نیاز نباشد زیاد مرور کنم، باید یک جزوه کامل بسازم که دچار مشکل نشوم.»
این مدل فکری او را به چاه وسواسی شدن می کشاند برای همین است که از ترس مرور نکردن زیاد، این توقع را دارند که طوری درس بخوانند که اصلا نیاز به تکرار نداشته باشد. آرام آرام، کار به جایی می رسد که یک کنکوری بعد از گذشت 6 ماه از سال تحصیلی فقط 2 فصل از یک کتابش را خوانده است و این ترس را دارد که نکند هرچه می خوانم یادم برود و لازم باشد زیاد مرور کنم تا یادم نرود.
آیا واقعا مرور زیاد نشانه خنگی است؟ کسی که زیاد مرور کند، حافظه اش کند است؟ خب مسلم است که اینطوری نیست. فرایند یادگیری نیاز به مرورهای منظم و پرتکرار دارد. چطور ممکن است که فصلی را بخوانید و آن را به مدت 30 روز مرور نکنید و انتظار داشته باشید که در حافظه تان بماند؟
داوطلب کنکور، لازم است به طور منظم در برنامه اش هر فصلی را که می خواند تکرار کند. ماندگاری اطلاعات در حافظه و از حفظ قدرت تسلط تست زنی در مطالب درسی با مرور کردن پیوسته و زیاد حاصل می شود اینطور نیست که فکر کنید هرکسی مرور کند وقتش را تلف کرده است. 
مرور کردن یکی از آیتم های مهم برنامه ریزی تحصیلی است. در یک جمله بگویم که اجازه ندهد که فاصله بین مرورهایش از یک فصل خاص زیاد شود. به عبارت دیگر، در یک جمله بگویم که «ایجاد چرخه مرور منظم و با کمترین فاصله ممکن که با تعداد زیاد تا روز کنکور همراه باشد یکی از نیازها اساسی یک دانش آموز یا داوطلب کنکور است.»
خب پس تا به اینجا آموختیم که برای موفقیت در کنکور به مرورهای زیاد، با کمترین فاصله و با بیشترین تعداد تا روز کنکور نیاز داریم. پس این شرایط برایمان فراهم است تا در مورد روش های مرور کردن درس ها باهم صحبت کنیم. که این بحث را با منحنی یادگیری یا همان منحنی فراموشی شروع می کنیم.
- آنچه باید در مورد منحنی فراموشی بدانید: هرمان ابینگ‌هاوس(Hermann Ebbinghaus)، روانشناس آلمانی به مدت چهارسال، لیستی از سیلابس‌ها (بخش‌های یک کلمه) که معنی خاصی نداشتند (مانند Guf Ril Zhik Nish Mip Poff) را به کمک یک زمان‌سنج دقیق، شش میلیون بار تکرار کرد تا سرعت به خاطر سپاری و سرعت یادگیری انسان را به دست بیاورد و خروجی کارش به منحنی یادگیری یا منحنی فراموشی معروف شد. 
او به این صورت نتایج کار خودش را گزارش داد: «بعد از اینکه یک مطلب را آموختید، برای جلوگیری از فراموشی، نیاز به مرورهایی دارید که شما را نجات دهد.» حالا برخی ها به اشتباه می گویند که مرورها باید طبق این اصول باشد: «10 دقیقه بعد از مطالعه، 1 روز بعد از مطالعه، 3 روز بعد از مطالعه، 10روز بعد از مطالعه، 30 روز بعد از مطالعه، 90 روز بعد از مطالعه، 180 روز بعد از مطالعه و...»
اما این یک اشتباه بزرگ است که متاسفانه ریشه خیلی قدیمی در جامعه پیدا کرده است. هیچ گاه هرمان ابینگ‌هاوس برای مرور زمان هایی را مشخص نکرد. در واقع او فقط نشان داد که اطلاعات حتی  با مرورهای زیاد بازهم اگر بعد از مدتی تکرار نشوند، از بین خواهند رفت پس باید سمج باشید.
او هیچ گاه نگفته است که اگر یک مطلب را آموختید در چه زمان هایی مرور کنید که مطلب از ذهن تان نرود بلکه او فقط گفته نیاز به مرور دارید و طبق آزمایش خودش، اگر مرور نکنید اطلاعات پاک می شود. این اشتباه باعث شده تا برخی از کنکوری ها، برنامه های مرور خودشان را بر اساس زمان هایی که گفتم بچینند در حالیکه این اشتباه است. چرا؟
فرض کنیم که شما یک فصل از زیست را امروز بخوانید، خیلی خوب است که فردا هم این فصل را مرور کنید و از آن عالی تر اینکه 3 روز بعد نیز آن را تکرار می کنید. حتی مرور 10 روز بعد نیز فوق العاده است. اما مشکل از جایی شروع می شود که دفعه بعدی مرورتان 20 روز بعد از آخرین مروری که انجام دادید یعنی روز 30 ام انجام می شود.
یعنی یک فاصله 20 روزه است که شما حتی نیم نگاهی هم به فصل اول زیست نداشته اید. حالا از آن بدتر اینکه وقتی مرور روز 30 ام را انجام دهید آنگاه تا 60 روز بعدش یعنی روز 90 ام بعد از مطالعه هیچ نگاهی به فصل اول ندارید. آیا واقعا بعد از گذشت این همه زمان، می توانید انتظار داشته باشید که مطلب در ذهن تان بماند؟
مرور بعدی که بدتر هم می شود یعنی وقتی مرور روز 90 ام را انجام دادید، کار به جایی می رسد که 90 روز یعنی 3 ماه تمام هیچ مروری روی فصل اول زیست ندارید و یک باره در روز 180 ام بعد از اولین روز مطالعه، انتظار دارید که اطلاعات فصل اول در ذهن تان بماند؟
از این بدتر زمانی اتفاق می افتد که برخی از دانش آموزان و کنکوری ها، برنامه تست زنی خودشان را هم بر اساس این زمان ها تنظیم می کنند. یعنی وقتی امروز فصلی را تست بزنند، سه روز بعد و 10 روز بعد هم تست می زنند و سپس تا روز 30 ام رهایش می کنند و دوباره تا روز 90ام کاری به آن ندارد و همینطور تا روز 180 ام بعد از اولین روزی که تست آن فصل را زده اند.
با همچین چیدمانی، چطور می توان انتظار تسلط روی تست زنی داشت؟ پس اگر جواب نمی دهد چرا دانش آموزان و کنکوری ها از این روش برای مرور و تست های خود استفاده می کنند؟ سوال بسیار خوبی است در پاسخ به این سوال بایستی این طور بگویم که:
1. نداشتن اطلاعات صحیح در مورد اصول یادگیری: وقتی یک دانش آموز کنکوری، مطالعاتی در مورد روش های یادگیری و اصول یادگیری ندارد، آنگاه باورهای نادرستی که در جامعه شکل گرفته است را درست می پندارد و بر اساس همان زندگی می کند و خیلی دیر متوجه می شود که اطلاعاتش از دست رفته است و هیچی یاد نگرفته است.
هرچیزی که در مدرسه و بین دانش آموزان زبان به زبان می شود که درست نیست. خیلی ازمترجم های کتاب های خارجی نیز در این مورد بی تقصیر نیستند آن ها به دلیل عدم تسلط روی اصول یادگیری و فقط به خاطر اینکه زبان انگلیسی بلد هستند دست به ترجمه می زنند و در نتیجه یک تفکر غلط را در جامعه راه می اندازند.
برای نمونه، کتاب راز را به خاطر بیاورید که این فرهنگ فکری را راه انداخته است که بخورید و بخوابید و موفق شوید. در واقع عده ای این باور را دارند که با فکر کردن و خیال پردازی به موفقیت می رسند. این موضوع برای منحنی فراموشی هرمان ابینگ‌هاوس نیز اتفاق افتاده است. هیچ کسی حاضر به مطالعه در این زمینه نیست بلکه هرکسی شنیده های نفر قبلی را تقلید و تکرار می کند.
اگر یک داوطلب کنکور یا دانش آموزی فکر کند که چطور ممکن است که مطبی را 20 روز یا 60 روز یا حتی بدتر 90 روز مرور نکنم و در ذهنم بماند؟ آخر با چه منطقی این حرف درست است آنگاه متوجه می شود که هرمان ابینگ‌هاوس چنین حرفی نزده است. اما خب خیلی ها از ترس اینکه مثلا جعبه لاینتر هم اینطوری مرور می شود پس حتما یک چیزی هست که همه در موردش صحبت می کنند، خود را گول می زنند و باعث از دست رفتن اطلاعاتشان می شوند.
2. برخی از داوطلبان کنکور از سرناچاری مجبورند این مدلی تست بزنند و مرور کنند: شما دانش آموزی را در نظر بگیرید که قرار است درس های کنکورش تا اسفندماه یا حتی بدتر از آن، تا فروردین  و اردیبهشت سال بعد طول بکشد. این دانش آموز به علت برنامه ریزی ضعیفی که دارد چاره ای هم ندارد که مرورهای کمی داشته باشد پس خواهی نخواهی به سمت مرورهای با این همه فاصله روی می آورد که عملا با مرور نکردن فرقی ندارد.
اوضاع وقتی چالشی تر می شود که با نگاه به برنامه های آزمون های آزمایشی به این نتیجه می رسیم که این برنامه ها نیز به نوعی از این زمان ها تبعیت می کنند. در واقع اگر برنامه آزمون یکی از موسسات برگزار کننده کنکور را بررسی کنید به این نتیجه می رسید که این برنامه ها از سیستم منحنی فراموشی یا همان منحنی یادگیری چیده شده است. 
اجازه بدهید برنامه آزمونی موسسات مختلف را با هم بررسی کنیم و ببنیم آن ها چطور سعی می کنند، منحنی فراموشی را رعایت کنند. به ترتیب حروف الفبا، ابتدا به بررسی برنامه آزمون قلمچی می پردازم. دقت کنید منظور من اصلا در اینجا مقایسه کردن آزمون ها با هم نیست یا اینکه قرار نیست بگویم که در آزمون شرکت نکنید.
 بلکه فقط می خواهم با دلیل و برهان به این نتیجه برسیم که برنامه ریزی بر اساس کنکورهای آزمایشی ما را به مرورهای زیاد نمی رساند و برای همین فراموش کردن درس ها اتفاقی است که اگر با برنامه آزمون ها درس بخوانید برایتان رخ خواهد داد.
با توجه به اینکه برنامه های آزمون های آزمایشی امسال به طور کامل منتشر نشده است بنابراین از برنامه سال گذشته این موسسه استفاده می کنم و برای اینکه مقایسه انجام دهم، یک فصل خاص را در نظر می گیرم و سپس تاریخ هایی که در آن، این فصل خاص تکرار می شود را بررسی می کنم. در آزمون قلمچی، فصل«پروتئین سازی» را در نظر بگیرید. 
اولین باری که این فصل را در آزمون های قلمچی مورد سوال قرار می گیرد در تاریخ 21 مهرماه 1396 می باشد. بار دوم  که همین فصل در آزمون های قلمچی تکرار می شود در تاریخ 5 آبان 1396 می باشد. سومین بار نیز این فصل در تاریخ 19 آبان سال 1396 تکرار می شود. 
تا به اینجا خیلی عالی است و اصلا حرفی نداریم چون تکرارهای خیلی پشت سرهم و دو هفته دو هفته است و واقعا جای تبریک دارد اما «پروتئین سازی» بار چهارم با گذشت تقریبا 30 روز بار دیگر در آزمون 17 آذر 96 تکرار می شود. 
یعنی دانش آموزی که با این برنامه درس خوانده است، به یک باره 30 روز این فصل را مشاهده نمی کند و بعد از 30 روز دوباره آزمونش را می دهد. حتما می پرسید بار پنجم در چه تاریخی است؟ در آزمون مورخه 22 دی ماه یعنی با گذشت 30 روز دیگر بار دیگر این فصل در آزمون تکرار می شود. 
 بار بعدی که این فصل در آزمون تکرار می شود در کنکور آزمایشی مورخه 17 فروردین سال 1397 است یعنی بین بار ششم و بار پنجمی که این فصل در کنکور آزمایشی قلمچی تکرار شده است حدود 90 روز فاصله است. 
در بررسی آزمون های آزمایشی موسسه گاج به چه نتیجه ای می رسیم؟ همین فصل «پروتئین سازی» را در برنامه آزمون های گاج در سال 1396 مورد توجه قرار می دهیم. اولین باری که این فصل در کنکور گاج آمده است در تاریخ 21 مهرماه سال 1396 می باشد. فصل «پروتئین سازی»  برای بار دوم در تاریخ 5 آبان 1396 تکرار شده است.
این فصل، سومین بار در تاریخ 19 آبان 1396 مورد پرسش در کنکور آزمایشی گاج قرار گرفته است. که تا به اینجا خیلی عالی و فوق العاده است.  تقریبا با گذشت 30 روز، دوباره این فصل در کنکور آمده است، به عبارت دیگر برای بار چهارم در تاریخ 17 آذر 96 از  این فصل در کنکور آزمایشی، سوال داده اند.
یعنی یک فاصله 30 روزه تا به اینجا برای این فصل ایجاد شده است. اما همین فاصله بار دیگر در تکرار پنجم همین فصل رخ می دهد. یعنی با گذشت تقریبا 30 روز و در آزمون آزمایشی مورخه 22 دی ماه، بار دیگر از این فصل سوال آورده اند. تکرار ششم این فصل در تاریخ 17 فروردین سال 96 اتفاق می افتد.
در مورد برنامه های آزمون های گزینه 2 نیز به همین نتایج می رسیم. با هدف قرار دادن فصل «پروتئین سازی»  در آزمون های گزینه 2، متوجه می شویم که اولین بار در تاریخ 21 مهرماه 1396 این فصل مورد پرسش قرار می گیرد. همچنین در تاریخ 12 آبان  1396 برای دومین بار از این فصل در کنکور آزمایشی گزینه 2 سوال می دهند. 
در روز 3 آذر 1396 از فصل «پروتئین سازی»  در کنکور آزمایشی گزینه 2 برای سومین بار آزمون برگزار شد. چهارمین باری که از این فصل در آزمون گزینه 2 سوال دادند به تاریخ  29 دی ماه بر می گردد.  پنجمین مرور این فصل در مورخه 28 اردیبهشت سال 1397 رخ می دهد.
در واقع فاصله بین اولین و دومین مرور این فصل 20 روز فاصله است. بین مرور دوم و سوم، 21 روز اختلاف است و بین مرور سوم و چهارم 56 روز فاصله زمانی وجود دارد و در نهایت بین مرور چهارم و پنجم 120 روز اختلاف وجود دارد. 
پس با بررسی این سه کنکور آزمایشی به دو نتیجه مهم رسیدیم که به شرح زیر است:
1. کنکورهای آزمایشی در بهترین شرایط سعی می کنند تا منحنی فراموشی را رعایت کنند: آنچه در کشورمان به عنوان منحنی فراموشی جا افتاده است که مرورها باید 1 روز بعد از مطالعه، 3 روز، 10 روز، 30 روز، 90 روز، 180 روز و ... باشد نیز به طور کامل در کنکورهای آزمایشی رعایت نمی شود ولی می شود گفت در بهترین شرایط آن ها دارند این زمان ها رعایت می کنند.
قبلا هم گفتم که منحنی فراموشی اصلا به معنای مرور در یک سری روزهای خاص نیست بلکه این منحنی فقط می خواهد بگوید که مطالب در چه روزها و با چند درصد از بین می رود. در واقع نمی گوید که در این روزها مرور کنید بلکه می گوید در این روزها و با گذشت این مقدار زمان، این درصد از مطالب از بین می رود.
2. یک داوطلب کنکور به مرورهای بیشتر از این در برنامه درسی اش احتیاج دارد: درست است که کنکور آزمایشی به این صورت برگزار می شود ولی فکر نکنید هرکسی که در کنکور آزمایشی شرکت می کند بر اساس برنامه همان کنکور درس می خواند. برخی هستند که درس هایشان را بسته اند و سپس در کنکور آزمایشی شرکت می کنند.
دقت کنید که شما حتما باید در آزمون آزمایشی شرکت کنید ولی نباید مطابق با برنامه آزمون ها پیش بروید. بنابراین شرکت در آزمون های آزمایشی به شما کمک های فراوانی می کند ولی درس خواندن با برنامه آزمون ها به دلایلی که توضیح دادم، مناسب نیست.
- تکنیک جعبه لایتنر در مرور برای درس های کنکور:  آن طور که در کلبه مشاوره همیشه با هم صحبت می کنیم قرار است که هر موضوعی را به صورت علمی مورد بررسی قرار دهیم. پس برای آنکه متوجه شویم مرور با تکنیک جعبه  لاینتر در سال کنکور جواب می دهد یا خیر ابتدا بایستی بدانیم که این روش چیست و چه طور اجرا می شود؟ 
این جعبه شباهت خیلی زیادی به منحنی فراموشی دارد و در واقع می توان گفت یک جعبه برای به کار گیری یادگیری از طریق منحنی فراموشی است پس قرار است که هر موضوعی را که یاد می گیرید به صورت 1 روز پس از مطالعه، 3 روز، 10 روز، 30 روز، 90روز، 180 روز و ... تکرار کنید. به همان دلایلی که توضیح دادم استفاده از این روش برای مرور کردن اصلا درست نیست. فاصله زیاد بین تکرار ها اصلا طوری نیست که شما را در کنکور به موفقیت برساند.
- در برنامه ریزی کنکوری فقط روزهای جمعه فقط برای مرور کردن است: یکی از روش های غلط که در برنامه ریزی کنکوری ها شاهد آن هستیم این است که یک دانش آموز 6 روز را درس می خواند، جزوه نویسی می کند و تست های متنوعی می زند، بعد در برنامه اش اینطور هدف گذاری کرده است که روز جمعه را برای مرور می گذارم.
آیا می شود کل فعالیت های 6 روز را در یک روز مرور کرد؟ اصلا چنین مروری دارای کیفیت است؟ فرض کنیم که بشود و داوطلبی که اینطوری برنامه ریزی می کند بتواند جمعه ها، کل مطالب آن هفته را مرور کند حالا هفته دیگر که درس ها عوض می شود پس مرور هم تغییر می کند حالا به من بگویید: مطالب هفته های قبل چه می شود؟
آیا شما می خواهید مطالب هفته های قبل را هم در جمعه این هفته مرور کنید؟ چطور چنین چیزی امکان پذیر است؟ همین اشتباهات وحشتناک در برنامه ریزی باعث می شود تا فرد هرچه می خواند از دست برود و به تسلط نرسد. او هر روز کلی انرژی و وقت می گذارد اما برای اینکه مرور اصولی و منظم ندارد آن همه زحمت بر باد می رود.
کلیه افرادی که روزهای جمعه را برای مرور گذاشته اند یا نوع برنامه ریزی شان به این صورت است که روزهای جمعه را مرور کنند بدانند که به دو دلیل توضیح داده شده، این روش از مرور غلط است بار دیگر این دو دلیل را ذکر می کنم:
1. کل مطالب یک هفته را نمی شود در یک روز مرور کرد.
2. مطالب هفته های قبل را چطور می شود با این روش مرور کرد؟
- مرور به روش تورق سریع: اول از همه این روش را توضیح می دهم و سپس به نقد این روش می پردازم. این روش را بیشتر برای روزهای نزدیک به کنکور معرفی می کنند ولی خب معمولا برخی از همان روزهای اول نیز با مرور به روش تورق سریع کار می کنند. 
اسم این روش جذاب به نظر می رسد زیرا یک دانش آموز کنکوری بیش از هرچیزی به سرعت نیاز دارد اما باطن این کار هم مثل ظاهرش برای کنکور مفید است؟ در این روش شما کتاب درسی را جلو خودتان می گذارید و هر صفحه را ورق می زنید و به ابتدای پارگراف ها نگاه می کنید و عکس ها و جدول ها را مشاهده می کنید و به صفحه بعد می روید.
این کار را صفحه به صفحه انجام می دهید. آیا واقعا این روش من درآوردی به مرور درس های کنکوری کمک می کند؟ با ورق زدن درس ها و وقت گذاشتن به اندازه چند ثانیه برای صفحه و مشاهده کردن عنوان ها و تصاویر و جدول ها چه چیزی می خواهد در ذهن تان مرور شود؟
از این گذشته، کسانی که این روش را معرفی می کنند با ساز و کار مغز آشنایی ندارد. همانطور که می دانید این روش مرور شما را به کلی خوانی دعوت می کند و یک نگاه کلی به هر صفحه داشته باشید. مغز ما وقتی یک مطلب را به صورت کلی اسکن می کند احساسش این است که مطالب این صفحه را بلد است و برایش آشناست.
اما آیا واقعا ریزه کاری های آن صفحه هم در ذهن تان است؟ از کجا معلوم، مطلبی را که دارید به صورت کلی تورق می کنید را بلد هم باشید؟ ذهن تان می گوید آشناست ولی بارها ثابت شده چیزی را که احساس می کردید آشناست را بلد نبوده اید و نتوانستید تعریف دقیقش را بیان کنید. این روش را خیلی راحت کنار بگذارید حتی برای دل خوشکنک  هم جواب نمی دهد.
- مرور به روش چشمی: علاقمندان به تندخوانی، قطعا عاشق مرور چشمی هستند اما می خواهیم بدانیم که آیا برای کنکور چنین روشی ما را به موفقیت می رساند؟ مرور چشمی یعنی اینکه خط به خط کتاب درسی را با سرعت خیلی زیاد فقط نگاه کنید و صفحه به صفحه جلو بروید.
در واقع این روش از مرور، ارتقا یافته مرور تورق سریع است. اما آیا در کنکور مرور چشمی و خط به خط را با سرعت دیدن و رفتن، موثر هم هست؟ بایستی به این نکته توجه کنید که وقتی چشم خود را روی جملات می چرخانید و با سرعت عبور می کنید فرصت تجزیه و تحلیل به مغزتان نمی دهید. 
بارها در مورد تندخوانی و مرورهای سریع چشمی صحبت کردیم و گفتم که این روش برای خواندن رمان خیلی خوب است اما برای موفقیت در کنکور اصلا و ابدا جواب نمی دهد. شما در کنکور به تسلط نیاز دارید و تسلط ناشی از فهمیدن مطالبی است که می خوانید. بنابراین باید در مرورها فرصت تجزیه و تحلیل به خودتان بدهید. این روش هم با دلیل و منطق قابل استفاده برای موفقیت در کنکور نیست.
- مرور کردن درس ها چه ارتباطی با عمومی و غیر عمومی بودنش دارد؟ برخی اصرار دارند که مرور درس های عمومی و درس های تخصصی باهم فرق دارد. عددهای من درآوردی برای مرور و تست زنی درس های عمومی و تخصصی ارایه می دهند. مثلا اینکه یک درس عمومی را حتما فردای آن روز مرور کنید ولی تستش را سه روز بعد بزنید.
برخی دیگر هم می گویند یک درس تخصصی را که می خوانید، یک روز بعد تست بزنید و سه روز بعد مرورش کنید. این ها عددهای من درآوردی است. کسی برای این گفته ها، هیچ تحقیقی ندارد. در واقع هرکسی می تواند از این عددها تولید کند ولی ریشه علمی ندارد. وظیفه مرور بازآوری اطلاعات از حافظه بلند مدت است.
خب وقتی قرار است که اطلاعات را از حافظه بلند مدت بازآوری کنیم دیگر عمومی و تخصصی ندارد. مغز ما برای مطالب عمومی و تخصصی چه تفاوتی قایل است؟ مگر حافظه می فهمد که الان این جمله از درس دین و زندگی بود یا این جمله از درس شیمی که به خودش بگوید چون درس دین و زندگی است همین فردا یادت برود ولی درس شیمی را سه روز بعد باید یادت برود.
می دانم شما هم الان در حال خندیدن به این جملات هستید ولی همانطور که می دانید در کنکور این حرف ها را می زنند و متاسفانه برخی هم این حرف ها را بدون اینکه به آن فکر کنند، اجرا می کنند. امیدوارم به هرچیزی که می خوانید فکر کنید تا متوجه شوید بعضی از روش ها چقدر من درآوردی و بی مایه است.
- دخترها مرور حفظی قوی تری نسبت به پسرها دارند و در عوض پسرها در درس های مسئله ای بهتر مرور انجام می دهند: مغز انسان ها چه فرقی باهم دارد که موضوع دختر و پسر را از هم جدا می کنیم؟ مغز همه ما شبیه به هم است و هرکسی بر اساس مدل زندگی اش و خاطرات تلخ و شیرینی که داشته است روی برخی از موارد قوی شده است و روی برخی از موارد ضعیف است.
اگر بخواهید مغز را دختر پسری کنید، پس هیچ پسری نباید شاعر باشد و هیچ دختری هم ریاضی دان نمی شود اما آیا در دنیای واقعی هم اینطور است؟ بنابراین دخترها در حفظی قوی هستند و پسرها در مسئله ای ها قوی هستند موردی است که بیشتر شبیه یک طنز است تا یک گزاره علمی. 
باز تکرار می کنم مرور قرار است اطلاعات را از حافظه بلند مدت بازخوانی نماید. برای اجرای این فرآیند هیچ فرقی بین مغز دختر و پسر وجود ندارد. یک سری اطلاعات در حافظه بلند مدت شما وجود دارد که قصد دارید آن ها را بازآوری کنید و دوباره در حافظه خود جای بدهید چه دختر باشید و چه پسر، این روند یکسان است.
- چکار کنیم مرور وقت زیادی از ما نگیرد؟ من در این قسمت می خواهم یکی از روش های مرور که تاثیر زیادی روی یادگیری می گذارد را به شما آموزش دهم. برای اینکه این روش را بهتر توضیح دهم سعی می کنم سه سوال را به صورت جداگانه پاسخ دهم و در اثر پاسخ به این 3 پرسش بتوانم یک روش ایده آل و اصولی برای مرورهایتان به شما ارایه دهم:
1. با چه فاصله زمانی باید مرور کنیم؟  فصل «پروئتین سازی» را در نظر بگیرید. این فصل را باید در بدترین شرایط هر 10 روز یک بار درگیرش باشید. در واقع نباید اجازه دهید که فاصله بین دو مرور یا فاصله بین یک مرور و یک تست از 10 روز بیشتر شود. با رعایت این گام های 10 روزه، همیشه مطلب در ذهن تان روان باقی می ماند.
پس هر فصلی را که خواندید در یک چرخه ثابت 10 روزه درگیرش می شوید و این مرورها را تا روز کنکور ادامه می دهید و هرگز اجازه ندهید که درگیر شدن شما با یک فصل خاص تا روز کنکور بیش از 10 روز شود. این قابلیت و قدرت برنامه شما را می رساند که چنین فرصتی را برای تان فراهم کند.
2.درس های کنکور را چطور مرور کنیم؟ مرور قرار است چکار کند؟ مرور قرار است اطلاعات را از حافظه بلند مدت بازخوانی کرده و دوباره آن را به حافظه بلند مدت پس بدهد. برای اینکه این روند را با کیفیت هرچه بیشتر انجام دهید بهترین روش، تدریس کردن است. در واقع فرض کنید که معلم هستید و مطالب آن فصل را برای دانش آموزان خود تدریس کنید.
این روش به شما کمک می کند تا اولا مرور  کردن از یک فرآیند خسته کننده و غیر جذاب به یک فرایند جذاب تبدیل شود و دوما وقتی بازخوانی می کنید و قرار است تدریس کنید متوجه می شوید که کجاها را گیر می کنید و نمی توانید زیاد برایش توضیح دهید که بعدا روی آن ها کار کنید.
همچنین وقتی به روش تدریسی شروع به مرور مباحث می کنید درواقع بهینه ترین زمان مرور را برای شما ایجاد می کند زیرا شما در تدریس سعی می کنید یک سرعت خوب برای بیان مطالب داشته باشید که این سرعت مناسب و پشت سرهم استانداردترین زمان لازم برای مرور یک فصل می باشد.
در ضمن این روش، باعث می شود وسواس را هم کنار بگذارید زیرا شما را از تکرارهای بی مورد رها می کند. یک معلم جمله اش را بارها تکرار نمی کند و در نهایت وسواس در مرور را هم کنار خواهید گذاشت.
3. در مرور چه کارهایی انجام ندهیم؟ چند مورد است که نباید در هنگام مرور کردن انجام دهید. این کارها در مرور کردن نقشی ندارد. یادتان باشد مرور کردن یعنی بازخوانی اطلاعات از حافظه بلند مدت پس با این تعریف کارهای زیر را نباید انجام دهید:
الف) در هنگام مرور کردن تست نزنید: شما قرار است اطلاعات را از حافظه بلند مدت بازخوانی کنید نه اینکه مهارت تست زنی خود را افزایش دهید برای همین مرور کردن جای تست زدن نیست. برخی تست نمی زنند اما یک سری مثال های حل کردنی در جزوه هایشان دارند و آن ها را می خوانند.
این کار به دو دلیل اشتباه است. اولا اینکه کار شما در مرور کردن فقط تکرار اطلاعات است و دوما وقتی در هنگام مرور فقط یکی دو مثال از یک فرمول را می خوانید درواقع ذهن خود را عادت می دهید که از این فرمول فقط این مدلی سوال می اید که باعث ضعف در یادگیری و کاهش خلاقیت در حل مسئله می شود. بنابراین در مرور کردن فقط مطالب درسی را تدریس کنید و تست و سوال تشریحی حل نکنید.
ب) در هنگام مرور کردن یک جمله را بیش از دو بار تکرار نکنید: ترس از فراموشی نداشته باشید زیرا قرار است هر 10 روز یک بار درگیر این فصل باشید. تازه شما برنامه جداگانه ای برای تست زنی و رفع اشکال از همین فصل هم دارید پس فراموش نمی کنید لذا با تکرار بیش از دو بار یک جمله نه تنها وقت تان هدر می شود بلکه هیچ فایده ای از نظر علمی برای شما ندارد.
پ) در هنگام مرور، رفع اشکال نکنید: اگر در مبحثی مشکل درسی دارید، این اشکال را در وسط مرور کردن هایتان حل نکنید زیرا وقت مرور را می گیرد. در برنامه ریزی تان برای کنکور، حتما یک زمان جداگانه برای رفع اشکال اختصاص دهید و در مرور کردن فقط درس بدهید و جلو بروید.
با این توضیحات به روش درستی برای مرور کردن در درس هایتان می رسید. با این اقدامات می توانید ضمن بهینه کردن زمان مرور درس های کنکور، کیفیت آن را هم افزایش دهید.

مریم
دوشنبه 3 تیر 1398 09:30 ق.ظ
4-آقای جدیدی مثلا من امروز 1 فصل زیست خوندم 1 فصل شیمی خوندم 1 درس دینی 1مبحث عربی بعد مرور اینا رو وقتی من بخوام 9 روز یکبار بذارم و همینطور تستاشو همه شونو که نمیتونم مرور و تستشو بذارم تو یه روز چون برنامه م حداقل تا یه زمانی فقط که مرور و تست نیست پس باید یه سریاشونو بذارم زودتر یا دیرتر از 9 روز درسته؟ مثلا 1فصل زیست و 1 درس دینی رو بذارم واسه 8 روز بعد و مثلا 1 فصل شیمی رو 9 روز بعد و 1 مبحث عربی رو 10 رور بعد که نهایتا از 10 روز دیرتر نشن اینکار درسته؟ یا جور دیگه باید انجام بدیم؟
5-آقای جدیدی مثلا من تو درسی مثل فیزیک داغونم و باید واسه ش فیلم ببینم خوب این فیلم دیدنه خودش خیلی زمان بره چون آدم تا یه حدی مغزش کشش فیلم دیدن داره اینطوری اگه فیلم دیدن و جزوه خوندن و تمرین و تست طولانی بشه به ضرره که بعد مثلا من واسه یه مبحث فیلم میبینم جزوه مینویسم جزوه شو همون روز بخونم و بعد تمرینا و تستای آموزشیشم همه رو همون روز بزنم؟ یا چیکارکنم؟
6-آقای جدیدی شما مثلا واسه شاگردتون برنامه مینویسین یه بلند مدت مینویسین یه کوتاه مدت؟ مثلا بلند مدت واسه چقدر؟ یه سال؟ کوتاه مدت واسه چقدر؟ روزانه یا یه هفته یا دوهفته یا چقدر؟ بعد آقای جدیدی شده وسطای کار مجبور باشین برنامه رو دستکاری کنین و تغییرش بدین؟ بعد چیکارکنیم همه چیز بهم نریزه؟ بخصوص برنامه ی بلند مدتمون
ببخشید میدونم سوالام زیادن شرمنده چون من میخوام برنامه خوبی بچینم خیلی توش ابهام نباشه که مجبور نشم هی تغییرش بدم
نمیدونم تونستم خوب منظور سوالامو برسونم یا نه اگر متوجه شدین ممنون میشم جواب بدین
پاسخ رضا جدیدی :
4. در مورد سوال چهارم نظر شما درست است. و دقیقا همین کار را کنید.
5. سعی کنید برای هر فیلم چرخه مرور و تست بسازید و آن را بسازید.
6. برنامه ریزی من برای شاگردانم بسیار مبحث گسترده ای هست که می توانید آن را در روش برنامه ریزی بخوانید.
موفق ترین باشید.
مریم
دوشنبه 3 تیر 1398 09:29 ق.ظ
سلام آقای جدیدی وقتتون بخیر
1-آقای جدیدی اینکه من تابستونو بذارم واسه درسایی که توش ضعف دارم که خب چندتا درس خاصن و خب اینطوری اول فقط اونا رو میخونم و وارد چرخه مرور و تست میکنم درسته؟ منظورم اینه که آیا باید همه ی درسا رو همزمان باهم شروع کرده باشیم یا مثلا اگه ضعفا رو بخونیم و وارد چرخه کنیم و بعد درسای بعدی رو اضافه کنیم و اون قبلیا هم تو چرخه باشن مشکلی نداره؟ چون مثلا من بخوام اول رو ضعفام کار کنم اونا خب وقت گیرن چون مشخصه توشون ضعف دارم و نمیتونم همه ی درسا رو با اونا همزمان شروع کنم این عیبی نداره؟
2-آقای جدیدی مثلا من امروز فصل 1 زیست1 رو خوندم و امروز پنجشنبه ست و برای شنبه بعدی واسه ش مرور میذارم تستشم باید همون روز بذارم؟ یا روز دیگه؟ میخوام ببینم چرخه مرور و تست باید واسه یه مبحث باهم تو یه روز باشن؟ که هم مرورش کنیم هم تست بزنیم یا نه فرقی نمیکنه تو روزای مختلف باشن؟ مثلا مرور شنبه ست تستش یکشنبه یا دوشنبه باشه
3-آقای جدیدی اون درسایی رو که خوندیم و وارد چرخه ی تست میکنیم تستایی که واسه شون میزنیم باید آموزشی باشه یا زمان دار؟ با فرض اینکه مثلا طبق سوال 1 من یه سری درسا رو خونده باشم و خلاصه ش آماده باشه واسه اونا باید زمان دار بزنم و واسه اونایی که هنوز کامل نشدن و خلاصه هاشون آماده نیست تست آموزشی بزنم؟ تعداد تستای آموزشیمون اینجوری کم نمیشه؟ چون بالاخره تو یه بازه زمانی ما توان زدن هر تعداد تستی رو نداریم بخصوص که تست آموزشی و تحلیلش زمان بیشتری هم میبره
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی.
1. ببنید من نمی توانم به صورت کلی در مورد برنامه ریزی شما نظری بدهم شما باید خودتان بدانید که چه چیزی به کارتان می آید شما شاید با این اصول جلو بروید به نفع شما باشد. ولی هرچیزی می خوانید باید چرخه مرور و تست داشته باشد وگرنه بعد از مدتی از دست می رود.
2. در شروع بهتر است مرور و تست در یک روز باشد ولی رفته رفته سعی کنید مرور و تست در روزهای مختلف باشد تا اینطوری آن فصل دوبار تکرار شود.
3. تست های آموزشی را باید تا جایی ادامه دهید که تسلط پایه ای در شما ایجاد شود. یادتان باشد هرچه بیشتر یاد بگیرید مسلط تر می شوید و سرعتتان هم بالا می رود. من خودم 3 ماه اول را فقط تست آموزشی می گذارم تا ذهنیت فرد کامل شود. موفق ترین باشید.
نادیا
دوشنبه 2 مهر 1397 04:49 ب.ظ
سلام آقای جدیدی.
به نظرتون کسی که رشتش انسانی بوده با دو سال درس خوندن میتونه به یه رتبه خوب در تجربی برسه . من با موسسه حرف آخر کار میکنم . و درس ها رو خیلی اصولی و دقیق میخونم.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. چرا که نه؟ مگر کسی که رشته اش انسانی باشد مشکلی دارد که نتواند؟ شما درست است که رشته تان نبوده است و سختی اش را باید بکشید ولی نشدنی در کار نیست.مگر مغز شما از کسی کوچکتر است و یا قدرت یادگیری شما از کسی کمتر است؟
من به توانمندی های شما شکی ندارم چون تحقیقات نشان می دهد همه انسان های سالم توانمندی یکسانی برای ساختن موفقیت دارند فقط فرقشان در طرز تفکر و مدل زندگی شان است. تشریحی خواندن را در دستور برنامه ریزی خود قرار بدهید و یک سال اول را کاملا تشریحی بخوانید و سال بعد را تستی شروع کنید و ان شالله به نتیجه دلخواه تان می رسید و همین جا به کنکوری های سال های بعد از خودتان می گویید که چطور با زحمت و سختی که به جان خریدید به موفقیت رسیده اید.
در ضمن چون شما اسم موسسه آوردید من این نکته را شفاف سازی کنم که بنده نمی دانم این موسسه چطور برنامه می دهد و چطور کار می کند و بنده اصلا کاری به موسسه ندارم و اگر در مورد قبول شدن شما صحبت کرده ام فقط به خاطر این است که هر انسانی توانمندی لازم برای موفقیت را دارد و لذا خدای نکرده برای کسی شبهه ایجاد نشود که بنده اگر می گویم شما قبول می شوید به خاطر این است که با فلان موسسه کار می کنید.
خیر هرکسی می تواند قبول شود فقط باید طرز فکرش را درست کرده و سپس برنامه ریزی اصولی اش را بچیند و کارش را شروع کند. موفق ترین باشید.
سحر
دوشنبه 2 مهر 1397 08:23 ق.ظ
سلام خسته نباشید از سایت فوق العاده و تاثیرگذارتون ممنونم
میخواستم بدونم برای مرور تست ها از چ روشی باید استفاده کرد؟؟چون همینطور ک میدونید وقت زیادی میخواد ک تستهای یک فصل را مرور کنیم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم لطف دارید. ابتدا بایستی تست های بی کیفیت را دور بریزید زیرا همه تست های تالیفی ارزش زدن ندارند. چطور اینکار را می کنید؟ با تست های کنکور سراسری مقایسه کنید و اگر به تست کنکور نزدیک باشد پس تست ارزشمندی است و علامتی کنارش بزنید.
از آنجا که چرخه تست زنی شما هم هر 10 روز یک بار تکرار می شود پس فرصت کار بر روی تست های کنکور سراسری و تست های مارک دار تالیفی را برای تکرار خواهید داشت. موفق ترین باشید.
زینب
یکشنبه 1 مهر 1397 10:13 ب.ظ
سلام جناب جدیدی مثل همیشه محتوای مطالبتون علمی وعالی بود هرچند که اعتراف میکنم یکم عمل کردن بهش واسم سخته ولی حتما سعیمو میکنم
یه چیزی که ذهنم مشغول کرده اینه که شما همیشه اصرار دارین درسا تو تابستون تموم شه حتی تو این مطلبم گفتین که بعضیا تو اردیبهشت درسارو تموم میکنن واین خیلی بده.راستش من امتحانای دانشگاهم اواسط تیر تموم شد(دانشجوی ترم اخرهستم) از اواسط مردادم تا ۲۰شهریور درگیر ترمیم معدل بودم یه جورایی تابستونم ازدست رفت البته واسه شیمی و زیست و عربی ترمیم معدل بهانه خوبی شد ولی ریاضی وفیزیک خودتونم مستحضرین که یکم مطالبش باید تکنیکی تر کار بشه
حالا با این اوصاف من تخمین میزنم که ریاضی و فیزیک رو تا اخربهمن تموم کنم دینی و زبان تو آذر مابقی درسام ولی دی ماه تموم میشن کلا ۲۲هفته واسه خوندن ومرور وخلاصه برادری وتست وقت گذاشتم ۱۹هفته انتهاییم رو به تناسب گذاشتم واسه رفع اشکال تست های تجمعی و آزمون وجمع بندی وافزایش سرعت.الان گیر کردم چون قاعدتا تست و مرور و مطالعه و رفع اشکال باید باهم باشن واسه بعضی درسا میتونم ولی واسه ریاضی وفیزیک وقتمو میگیره جوری که ممکنه ریاضی رو خرداد ۹۸تموم کنم مشکل من راه حلی داره به نظرتون؟؟ ببخشید خیلی طولانی شد.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم. عمل کردن به قواعد درست باید هم سخت باشد زیرا همین قواعد است که رعایت کردنش فردی را پزشک و فردی دیگر را به رشته ای معمولی هدایت می کند.
اگر قرار بود هرج و مرج در درس خواندن باشد و همه چیز ساده گرفته شود و برایمان مهم نباشد چه موقع بخوانیم و چه موقع مرور کنیم و اصلا رفع اشکال مهم نباشد و... که دیگر اسمش کنکوری خواندن نیست.
من فکر می کنم نگرش شما نسبت به ریاضی همراه با ترس است. وگرنه ریاضی و فیزیک ساده ترین درس های کنکور تجربی در بین تخصصی هاست. چرا؟ چون توی شیمی و زیست خیلی پیچاندن وجود دارد.
گاه تغییر دادن یک قید می تواند دردسر بزرگی ایجاد کند اما در ریاضی و فیزیک و مسایل شیمی همه چیز روشن است. یک مجهول وجود دارد و متناسب با آن مجهول اطلاعاتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شما داده شده است.
به نظر بنده ترس از ریاضی وفیزیک دارید برای همین است که اینطور با ترس و لرز روی برنامه ریزی برای این دو درس فکر می کند. تفکرتان را نسبت به این دو درس تغییر بدهید زیرا که این دو درس از خوش خوان ترین درس های کنکور هستند.
البته من مطمین هستم اکثر افراد می گویند ریاضی و فیزیک سخت است اما مطمین هستم اگر کسی سال ها بین درس ریاضی و درسی مثل زیست مقایسه کرده باشد و با تجربه باشد قطعا به این نتیجه می رسد که ریاضی ساده تر از زیست است.
البته این ترس از ریاضی و فیزیک در فرهنگ ما ریشه دوانده است ولی غیرواقعی است. مثلا اگر توی تاکسی بنشینی و کسی بگوید رشته ات چیست؟ و شما بگویید ریاضی او می گوید پس مخی هستی برای خودت.
این دیالوگ یعنی ریاضی و فیزیک را فقط قشر خاصی درک می کنند در حالیکه این تفکرات اصلا درست نیست. ریاضی و فیزیک درس های خوش خوان و روانی هستند به شرط اینکه ذهنیت خود را اصلاح کنیم و خاطرات تلخی که از این درس ساخته شده را فراموش کنیم.
برنامه ریزی شما همراه با ترس است. اگر ترس را حذف کنید مطمین هستم برنامه کاربردی و حرفه ای تری می سازید که خودتان از اجرایش لذت می برید. موفق ترین باشید.
فاطمه
یکشنبه 1 مهر 1397 03:33 ب.ظ
سلام . خسته نباشید. قانونی که تصویب شده که برای دیپلم فنی و کار و دانش تاثیر معدل نیست تا چه سالی هست . من دیپلم حسابداری کار و دانش دارم قصد دارم کنکور 99 شرکت کنم . به نظرتون دیپلم مجدد تجربی بگیرم یا نه ؟؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. طبق همان اطلاعیه سازمان سنجش برای 99 نیز تاثیر معدل برای شماهایی که کاردانش و فنی و حرفه ای هستید وجود ندارد. موفق ترین باشید.
نجمه احتشام
یکشنبه 1 مهر 1397 02:55 ب.ظ
سلام . از راهنمایی هاتون بی نهایت ممنونم. من دیپلم فنی و حرفه ای دارم به نظرتون اگر توی کنکور ریاضی درصد های من با کسی که معدلش 20 هست یکی باشه احتمال قبولی اون فرد بیشتر هست؟؟؟ یعنی شانس بیشتری برای قبولی در اون رشته رو داره؟؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. معدل 20 بازهم باید تراز شود ولی شما تراز شدنی ندارید برای همین اوضاع شما بهتر است چون 100 در 100 در نتیجه کنکور اعمال می شود. موفق ترین باشید.
علی
شنبه 24 شهریور 1397 10:25 ب.ظ
ازاینکه وقت گذاشتیدوپاسخ کامل دادین سپاسگزارم
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم. موفق ترین باشید.
علی
جمعه 23 شهریور 1397 11:25 ب.ظ
ببخشیدجواب سوال اول روندادین کدوم رشته برم....درسوال دوم منظورم سهمیه بود
پاسخ رضا جدیدی :
آن چیزی که در ذهن تان گنجانده شده به این نام که قبولی منطقه 3 راحت تر از بقیه منطقه هاست اطلاعات غلطی است که به شما منتقل شده است البته کافی است نگاهی به درصدهای افرادی که از مناطق مختلف در یک رشته قبولی می شوند داشته باشید متوجه می شوید که به طور میانگین اختلاف قبولی های سه منطقه در حدود 2تا 5 درصد است پس این موضوع را کلا فراموش کنید که منطقه تان را تغییر دهید.
از این موضوع که بگذریم تغییر منطقه ممکن نیست چون سازمان سنجش بهترین منطقه تحصیلی برای سه سال دوم و سوم و پیش دانشگاهی را مد نظر قرار می دهد. شما الان در بهترین حالت می توانید یک دیپلم مجدد بگیرید که اگر آن دیپلم را هم از منطقه 3 بگیرید بازهم فقط سال سوم خود را منطقه سه حساب می شوید و دو سال دیگرش می ماند آن را طبق قانون کاری نمی توان کرد پس بازهم شما منطقه یکی محسوب می شوید.
در مورد اینکه رشته بهتر برای شما کدام است خب موضوع خیلی شخصی است اگر من علاقه شما را در نظر نگیرم و فرض کنم که علاقه تان به همه رشته ها برابر است آنگاه دندانپزشکی برای شما گزینه بهتری است زیرا:
1. مدت تحصیل آن فقط 6 سال است.
2. مدرک دندانپزشکی عمومی اعتبارش زیاد است در حالیکه الان پزشکی عمومی دیگر اعتبارش را از دست رفته می بیند.
3. امکان ادامه تحصیل همزمان با کار وجود دارد زیرا تحصیل در دستیاری تخصص گرایش های دندانپزشکی به سختی و حجیمی پزشکی نیست.
4. زود بازده بودن این رشته است یعنی شما بعد از 6 سال و گذراندن طرح 2 ساله به خوبی می توانید درآمد بالایی داشته باشید.
5. کم استرس بودن این رشته نسبت به پزشکی
6. حوزه کار خصوصی در کلینیک ها بسیار بیشتر از فرصت های شغلی پزشکی عمومی است.
بنابراین اگر علاقه ای برابر به همه رشته ها داشته باشید دندانپزشکی اولویت اولتان باشد هرچند باید بدانید قبولی در دندان کمی سخت تر از پزشکی است زیرا در چند سال اخیر اقبال اکثر رتبه های خوب کنکور به این رشته است چون آن ها هم 6 مزیت دندانپزشکی به پزشکی را درک کرده اند. موفق ترین باشید.
علی
جمعه 23 شهریور 1397 10:00 ب.ظ
سلام استاد 2 سوال : من 42 سالمه پارسال تجربی رتبه خوبی آوردم ولی درحدسه رشته دکترای شهرهای اصلی نبود امسال دارم می خونم کدوم رشته باشرایط من مناسبه ودوم اینکه دیپلم منطقه 1 روچطوربه منطقه 3 تبدیل کنم...باسپاس فراوان
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی. برای شما که اصلا معدل اثر ندارد که بخواهید به منطقه خاصی تبدیل کنید. اصلا زمان شما امتحان نهایی نبوده است که معدل اثر داشته باشد نتیجه شما به طور صد در صد به کنکور بستگی دارد. البته این هم یک معجزه بزرگ برای شماست که امیدوارم قدرش را بدانید. موفق ترین باشید.
لیلا
سه شنبه 20 شهریور 1397 05:47 ب.ظ
سلام خسته نباشین.وقتی رتبه ها اومدن خیلیا گفتن مثلا کسی که رتبش 3000 شده انگار رتبش مثلا 2000 بوده.چون امسال سهمیه ایثارگران و مناطق رو قاطی کردن.واسه همین رتبه ها بدتره.اما تو انتخاب رشته مثل سالهای قبل. اما تو شهرستان ما که منطقع 3 هستیم رتبه 500 داشتیم که پزشکی کرمانشاه قبول شده.رتبه 1800 هم داشتیم که پزشکی ایلام قبول شده.میخواستم ازتون سوال کنم واقعا چجوریه؟ اینها معدلاشونم مثل هم بودن.چطور هردو پزسکی قبول شدن اما رتبه هاشون اینقدر متفاوته.هر دو هم فقط سهمیه مناطق داشتن
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. همان روز اعلام نتایج عرض کردم که حتی خود سایت سازمان سنجش هم گفت که این شایعه است و اینطور نیست که فکر کنید رتبه ها کوچک تر از آنی است که می بینید و... بنابراین هرکسی این طرز تفکر شایعه گونه را داشته است الان متعجب می شود.
این شایعات خیلی زیاد است و مخصوصا الان که هر کسی به راحتی می تواند یک کانال بزند و اطلاعات نادرست را منتشر کند شما می بایست همیشه سایت سازمان سنجش را چک کنید و هرکسی هم هر چیزی گفت از او بخواهید تا سند و مدرک حرفش را بیاورد.
اما در مورد اینکه شما دو نفر را مثال می زنید که یکی 500 داشته و دیگر 1800 هر دو هم پزشکی قبول شده اند اولا که قبولی 1800 در پزشکی عجیب نیست چون با توجه به ظرفیت های سه رشته معروف پیش بینی می شود تا این حدود رتبه پزشک شود اما سه نکته را هم مد نظر بگیرید:
1. شما قاطعانه می گویید که هر دو سهمیه مناطق داشته اند ولی شاید رتبه 1800 ایثارگری داشته باشد. حالا بازهم فرض کنیم هر دو همان مناطق را هم داشته باشند آنگاه:
2. دانشگاه ایلام ظرفیت مازاد دارد شاید 1800 ظرفیت مازاد قبول شده باشد. آیا درکارنامه اش زده شده روزانه؟ یا داخل پرانتز کلمه پردیس یا مازاد را مشاهده می کنید اگر این کلمه باشد خب ایشان باید پول بدهد.
3. اگر ایشان ظرفیت مازاد هم نباشد آنگاه ممکن است مناطق محروم را استفاده کرده باشد. شما بازهم باید مطمین شوید که ایشان مناطق محروم دارد یا خیر؟
باز هم تاکید می کنم قبولی با رتبه 1800 در پزشکی زیاد عجیب نیست و می شود گفت آن رتبه 500 خودش بد انتخاب رشته کرده است و دلیل نمی شود چون کسی با 500 قبول شده دیگر 1800 نباید قبول شود. اما بازهم نکاتی که عرض کردم را بررسی کنید. موفق ترین باشید.
مینا
دوشنبه 19 شهریور 1397 03:46 ب.ظ
سلام میخواستم ازتون تشکر کنم چون تو برنامم به مرور توجه نداشتم اما الان دیگه فهمیدم چطوری باید برناممو تنظیم کنم که توش مرروهای 10 روزه بیاد خیلی ممنون که به ما هم کمک می کنید
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم بله به مرور باید توجه کنید. خیلی مهم است که هرچیزی را که می خوانید با مرور و تست تا روز کنکور نگهش دارید. قرار نیست که فقط بخوانید باید هرچه می خوانید تا روز کنکور مسلط بمانید که برای این امر چاره ای جز طراحی و تغییر در برنامه تان به صورتی که بتوانید مرورهای منظم و نزدیک به هم را طراحی کنید. شما بهترین کمک را به خودتان کرده اید که برنامه تان را برای مرور تنظیم کرده اید.
سجاد
یکشنبه 18 شهریور 1397 10:54 ب.ظ
سلام.خسته نباشبن.میشه بگین بیشترین زمان برای بستن درس ها چقد باشه؟ منظورم ماکزیمم.یعنی بیشتر از اون دیگه طول نکشه
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. این سوال خیلی سوال خوبی است اما اینطوری نمی شود به آن پاسخ داد. بهتر است شما فصل هایی که بیشترین زمان مرورتان را می گیرد برای من ارسال کنید به طور مثال بگویید فصل 3 زیست دهم یا اگر نظام قدیم هستید زیست دوم برای من 60 دقیقه زمان می برد تا به شما بگویم استاندارد است یا خیر؟ بنابراین آن فصل هایی که فکر می کنید از نظر خودتان زیاد زمان می برد را ارسال کنید تا بررسی کنم.
چون گاهی یک فصل ارزش اینکه بیشتر رویش وقت بگذارید دارد. اتفاقا این موضوع را می شود در یک مطلب به طور جداگانه مطرح کرد و در موردش حرف زد. اما الان برای شما پیشنهاد من این است که 5 موردی که بیشترین وقت را از شما می گیرد ارسال کنید تا بررسی کنم. موفق ترین باشید.
راضیه
یکشنبه 18 شهریور 1397 10:52 ب.ظ
متشکرم.اما اینکه هر ده روز یک بار مرور کردن خیلی نظم میخواد باید حساب همه چی دستت باشه.و یک سوال در طول روز چند درس مطالعه شود از نظر شما؟
پاسخ رضا جدیدی :
به هر حال شما به این فکر کنید که آیا درسی که خوانده اید را نباید تا روز کنکور مسلط باقی بمانید؟ آیا قرار است هرچیزی خوانده ایم را با بی مروری رهایش کنیم؟ اینطور که هرچه بخوانید و حساب و کتابش دستتان نباشد که با نخواندن فرقی ندارد.
برنامه ریزی برای کنکور به خصوص تجربی روی همین مولفه هاست که فرد را به موفقیت می رساند. خیلی فرق است بین کسی که مرورهای نزدیک به هم دارد و بین کسی که هیچ نظمی برای مرورش ندارد و گاهی 30 روز یا بیشتر حتی 60 و 90 روز یک مطلب را مرور نکرده است.
در مورد اینکه چند درس در یک روز باید خوانده شود هیچ قانونی وجود ندارد همه چیز به این بستگی دارد که شما قرار است چه تاریخی درس ها را ببندید ذهن تان را درگیر این موضوعات نکنید. موفق ترین باشید.
راضیه
یکشنبه 18 شهریور 1397 08:38 ب.ظ
باسلام.من فارغ التحصبل و متاهل هستم.میخواستم امسال کنکور شرکت کنم.خواستم نظرتون رو راجع به اینکه درس به درس بخونم بدونم.مثلا یک ماه همه ریاضیات رو بخونم.ماه بعد فیزک .ابعرش دوره ریاضی.بعدش شیمی بعدش دوره فیزیک و ریاضی.بعدش زیست.بعدش دوره ریاضی و فیزیک و شیمی.بعدش عمومی ها؟ خواهش میکنم حتما جواب بدین چون خیلی دو دل هستم که اینجوری بخونم یا طبق برنامه ازمون ها.و با توجه به شرایطم و اینکه یک بچه 8 ماهخ دارم و باید کلی وقت بزارم و فرشت خطا و ازمون ندارم ممنون میشم راهنمایبم کنین با تشکر
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. اولا خداوند انشالله فرزند شما را حفظ کند. دوما از اینکه در این شرایط قصد مطالعه دارید واقعا برای بنده و سایر کنکوری ها انرژی بخش هستید و ممنون که به ما انرژی دادید. همانطور که عرض شد و با توضیحات فراوان بیان کردم برنامه آزمون ها مرورهای کمی دارد.
مرور کم یک داوطلب کنکور را دچار مشکل می کند. برای همین باید طوری برنامه ریزی را اجرا کنید که مرورها و تست هایتان با فاصله نزدیک به هم و با تست های زیاد زده شود.
آن روشی که شما می خواهید درس بخوانید خب یک ماه برای هر درس و دوباره دوره کردن با فاصله یک ماه فرق زیادی با برنامه آزمون ها ندارد. اگر این مدل از برنامه ریزی شماست بهتر است که با همان برنامه آزمون ها پیش بروید. چون برنامه شما نه مرورهای درستی دارد نه تست های مشخصی.
در واقع برنامه آزمون ها از این چیزی که نوشتید بهتر است. موفق ترین باشید.
محیا
یکشنبه 18 شهریور 1397 08:31 ب.ظ
سلام استاد.برنامه گاج هم که تا اسفند ماه تموم میکنه.تا اون موقع تقریبا هر درسی رو ددبار مرور میکنه.بعدش عید زک بار بعد عیدم دوبار بعدشم ک جمعبندی سه بار.ب نظرتون کافی نیس؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. نه کافی نیست چون فاصله بین مرورها زیاد است. سعی کنید دیرتر در آزمون ها ثبت نام کنید تا خودتان را جلو بیندازید و وقتی کمی جلو افتادید و درس هایتان شکل گرفت آنگاه در آزمون هم شرکت می کنید.
برای شرکت در آزمون عجله نکنید برنامه تان را طوری تغییر بدهید که این مرور 10 روز یک بار همراه با تست 10 روز یک بار در آن اجرا شود و وقتی قرص و محکم شدید آنگاه انشالله در آزمون هر موسسه ای که دوست دارید شرکت کنید.
یک نکته را از الان بگویم: اصلا برای بعد از عید نوروز روی هیچ چیزی حساب نکنید. آن موقع فقط برای افزایش تسلط است نه اینکه فکر کنید بعد از عید نوروز تازه می خواهید درس ها را رفع اشکال کنید و این صحبت ها.
اگر تجربه کنکور دادن داشته باشید به خوبی می دانید که بعد از عید نوروز مثل برق و باد می گذرد. کمر کنکورتان را همین حالا بشکنید. از برنامه آزمون هایتان با کمی دیرتر شرکت در آزمون ها به خوبی جلو می زنید.
مطمین باشید وقتی چرخه مرور 10 روزه را اجرا می کنید آنقدر آرامش فکری و روحی دارید چون جلو بودن همیشه به انسان فرصت بیشتر کار کردن را می دهد. عجله نکنید برای رفتن به آزمون ها کمی دیرتر شرکت کنید ولی جلو بزنید و بتوانید مرورهای بیشتر از آنچه در کنکورهاست را داشته باشید برایتان بهتر است. امیدوارم شما هم دست به کار شوید و برنامه تان را تغییر قیافه دهید. موفق ترین باشید.
المیرا
یکشنبه 18 شهریور 1397 07:23 ب.ظ
اخیش خیلی ممنون اقای جدیدی خیلی حالم خوب شد الان برنامم خیلی بهتر شده کیفیتش چشم برای تستامم اینو تغییر میدم توروخدا بازم مطالب اینجوری بزارین که برناممنون بهتر از اینم بشه خیلی ازتون یادگرفتم ازتون ممنون مدیونتم چون همیشه جواب دادید و کمک میکنیدهمه رو
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم شما به بنده لطف دارید. چشم سعی می کنم به فراخور سال تحصیلی مطالب بیشتری در این باره بنویسم. موفق ترین باشید.
المیرا
یکشنبه 18 شهریور 1397 06:24 ب.ظ
سلام استاد من با مطلبتون یه تغییر توی برنامم دادم میخواستم نظرتونو بدونم من تصمیم گرفتم برنامه عادی که دارمو ادامه بدم فقط بعضی از روزهامو سبکتر کردم تا مرور 10 روزه اجرا بشه یعنی یه روزایی کارایی که قبلا میخواستم انجام بدمو کمش کردم و به روزای دیگه اضافه شده ولی الان خیلی قشنگ اون 10 روز رو برای همه فصلا تا اسفند چیدم نظرتون چیه؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. آفرین چقدر ایده جالبی داشته اید. چقدر خلاق و اصولی کار کرده اید. بله خیلی خوب است. در واقع شما آمده اید ساختار برنامه تان را طوری دستکاری کرده اید که بتوانید چرخه مرور 10 روز را برای هر فصل بچینید. این درجه یک است.
حالا این برنامه از نظر مروری هیچ مشکلی ندارد و مطمین باشید که نه وسواس به سراغتان می آید و نه ترس از دست دادن مطالب. این عالی است. حالا یک پیشنهاد برای شما: سعی کنید همین روند را برای تست ها هم پیاده سازی کنید. یعنی جوری برنامه تان را تغییر بدهید که تست ها هم به همین صورت وارد یک چرخه شوند. آفرین بر شما که عملگرا هستید و با ایجاد تغییر در برنامه تان سعی می کنید کیفیت مطالعه تان را بالا ببرید. موفق ترین باشید.
میلاد
یکشنبه 18 شهریور 1397 03:59 ب.ظ
ممنون بابت وقتی که گذاشتینو توضیحاتی که دادین
پاسخ رضا جدیدی : خواهش می کنم موفق ترین باشید.
یاسمن
یکشنبه 18 شهریور 1397 01:28 ق.ظ
با سلام.من فارغ التحصیل هستم.دوسال پیش برای کنکور خوندم اما متاسفانه به دلیل یک سری اتفاقات اصلا نتونستم برم کنکور بدم.همه درسارووخوب خونده بودم بجز ریاضی و فیزیک.هرچند اگه کنکورم میدادم چون ریاضی و فیزیک نخونده بودم رتبم بین 5000 تا 10000 منطقه سه میشد و رشته مد نظرم که پزشکی هستش رو قبول نمیشدم.امسال با توجه به اینکه اخرین مهلت برای ما نظام قدیماست میخوام کنکور شرکت کنم.خواستم از شما مشاوره بگیرم برا یکی من که درسارو خونده میتونه از اول مهر با ازمون های گاج پیش بره یا اینکه بشینم تو چندماه درسارو جمع کنم بعدش با ازمون ها پیش برم؟ با تشکر
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی. همانطور که در متن توضیح داده ام پیشرفتن با برنامه آزمون ها باعث می شود تا شما مرورهای زیادی نداشته باشید. برای همین درس خواندن با برنامه ازمون ها شما را به جایی نمی رساند.
و باز هم در همین متن با دلایلی که عرض کردم اگر قصد موفقیت در کنکور دارید باید خیلی زود درس ها را درست و اصولی همراه با مرور و تست های آموزشی جمع کنید. در ضمن در صحبت های شما چند مورد هم ذکر شده است که باید به آن بپردازم:
1. ضعف در درس ریاضی و فیزیک نیاز به تماشای فیلم دارد که می توانید از سایت مدرسه شریف به طور رایگان استفاده کتید. یعنی از روی کتاب خواهید این دو درس را یاد بگیرید عملا به جایی نمی رسید جز وقت تلف کردن
2. سال 98 آخرین فرصت نظام قدیمی ها نیست آن ها می توانند در کنکور 99 هم شرکت کنند هرچند که با کتاب های نظام جدید باشد. این را از این جهت توضیح دادم چون ممکن است برخی ها اشتباه برداشت کنند.
3. چرا باید از اول مهر شروع کنید؟ مثلا از الان شروع کردن چه ایرادی دارد؟ چرا همیشه تاریخ ها برای روز شنبه و روز اول ماه و غیر است؟ این یعنی درس نخواندن. اگر برای درس نخواندن امروزتان بهانه ای دارید مطمین باشید فردا بهانه هایی برای درس نخواندن همان روزها هم خواهید داشت.موفق ترین باشید.
شنبه 17 شهریور 1397 06:37 ب.ظ
سلام خسته نباشید واقعا ممنونم از مطالب فوق العاده تون
چجوری باید ی برنامه حرفه ای داشت؟؟؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. پاسخ سوال شما یکی دو جمله نیست و شاید بتوان گفت که می شود به اندازه یک کتاب در این زمینه صحبت کرد. اما یک برنامه خوب چند ویژگی بارز دارد:
1. بسته شدن درس ها در کمترین زمان
2. تعداد مرورهای زیاد و با فاصله کم
3. تعداد تست های زیاد و با فاصله کم
4. وجود رفع اشکال برای هر درس
5. تمرین هنر آزمون دادن
6. کار روی تست های مکمل ساخته شده از روی تست های کنکور سراسری
این شش مورد باید در برنامه دیده شود تا شما بتوانید به یک برنامه صفت حرفه ای بودن را بدهید. اما اینکه چطور این ویژگی ها را ایجاد کنیم نیاز به کلی توضیح و تجربه ای دارد که واقعا قابل بیان حتی در چند مطلب از کلبه مشاوره هم نیست. من همیشه می گویم که برنامه دار و ندار یک کنکوری است. هرکسی برنامه اش بهتر باشد موفق تر است.
به طور مثال در همین مطلب با استدلال نشان دادم که برنامه مطابق بر آزمون های آزمایش چقدر می تواند شما را ضعیف کند چون مرورها و تست هایتان با فاصله است. بنابراین برنامه حرفه ای نیست. لذا داشتن یک برنامه خوب برای کنکور حرف اول را می زند. موفق ترین باشید.
سوسن
شنبه 17 شهریور 1397 05:45 ب.ظ
سلام مطابتون خیلی مفید بود.اما چطور میشه ده روز یک بار درس هارو مرور کرد؟
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی. همانطور که در متن توضیح دادم هر کنکوری که دنبال رتبه خوب است با آن همه توضیحات و دلایل چاره ای نیست جز اینکه درس هایتان را در کمترین زمان ممکن ببندید. وقتی درسی برای خلاصه کردن و از اول خواندن نداشته باشید آنگاه هرکاری می توانید کنید. پس همه چیز از یک برنامه خوب شروع می شود. موفق ترین باشید.
هستی
شنبه 17 شهریور 1397 03:20 ب.ظ
سلام و وقت بخیر
آقای جدیدی سه تا سوال داشتم یک اینکه نتایج نهایی کنکور کی اعلام میشه ؟
دوم اینکه نتایج دانشگاه آزاد بدون کنکور کی اعلام میشه همراه با اعلام نتایج کنکور هست یا نه ؟
سوم اینکه اگه کسی بخواد بعد اعلام نتایج کنکور سراسری واسه دانشگاه آزاد بدون کنکور ثبت نام کنه امکانش هست یا نه؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. زمان دقیق معلوم نیست ولی طبق قرار قبلی باید از روز 20 شهریور به بعد اعلام شود. دوم اینکه نتایج دانشگاه ازاد تقریبا 3 تا 7 روز بعد از جواب های کنکور سراسری مشخص می شود و سوم اینکه برخی از رشته ها و دانشگاه برای بدون کنکور کلاس هایی را برای اینکه انتخابش کنید را دایر می کنند ولی اکثرا زمان شروع دانشگاه شان از دی ماه می شود. موفق ترین باشید.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.