کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - تقویت حافظه برای درس خواندن و بررسی روش های درست و غلط مطالعه

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


اگر از دیدن تصویر مغز در یک سایت مشاوره تحصیلی تعجب می کنید باید دیدگاهتان را تغییر دهید.

تقویت حافظه برای درس خواندن و بررسی روش های درست و غلط مطالعه

فرهنگستان علوم وین در سال 1920، شاهد سخنرانی کوبنده ای از هرینگ (Hering) در مورد حافظه (memory) بود. در قسمتی از این سخنرانی، هرینگ به اهمیت حافظه اشاره می کند و چنین می گوید: «به نظر می رسد ما آدمیان هرچه داریم یا هرکه هستیم از برکت حافظه است و ادراک و اندیشه و حرکت های ما از آن سرچشمه می گیرد.
حافظه، پدیده های بی شمار هستی ما را یکپارچه می سازد دقیقا مانند ذرات تشکیل دهنده بدن که با نیروی جاذبه ماده به هم چسبیده اند؛ هوشیاری ما نیز توسط نیروی وحدت بخش و پیوند دهنده حافظه شکل گرفته است و اگر حافظه نبود، هوشیاری ما به تعداد لحظه های زندگی مان تجزیه می شد.»

برای دانستن اطلاعات دقیق و علمی در خصوص این متن حتما بایستی وقت کافی بگذارید

حافظه نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند، به خصوص وقتی پای درس و کنکور در میان باشد آنگاه سوالاتی مثل چگونه حافظه مان را تقویت کنیم؟ یا چطور می شود یادگیری را سرعت بخشید و مطالب درسی را دیرتر فراموش کرد؟ مهم می شوند. 
دانشمندان و محققان برای آنکه بتوانند در مورد حافظه تحقیق کنند و جواب این سوال ما را که چگونه می توان حافظه و عملکرد آن را بهبود بخشید را پاسخ دهند، آن را به سه دسته ی، حافظه کوتاه مدت (فعال)، حافظه بلند مدت و حافظه ناآشکار تقسیم کرده اند که در این مطلب فقط به بررسی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت می پردازیم.
برای آنکه بتوانیم حافظه را به صورت کاربردی درک کنیم، اجازه می خواهم تا مثالی بزنم:
فرض کنید در اینترنت در حال جست وجو برای خرید یک کتاب کمک آموزشی هستید. با سایت X آشنا می شوید که این کتاب کمک درسی را دارد. بعد از مدت ها، دوباره به کتاب دیگری نیاز پیدا می کنید و بی خبر از همه جا در حال جست و جو در اینترنت هستید که دوباره با سایت X برخورد می کنید.
این برخورد دوباره یک تحول بسیار عجیب در مغز شماست، چون به خودتان می گویید: «اگر اشتباه نکنم، قبلا هم این سایت را دیده ام و از آن، کتاب کمک درسی ام را خریداری کرده ام.» بله شما این موضوع را بیاد می آورید اما چگونه این اتفاق افتاد؟
این یادآوری حاصل کار حافظه در سه مرحله است؛ نخست مربوط به اولین برخورد شما با سایت X است که به این مرحله، رمز گردانی (encoding) می گویند. فرایندی پیچیده که در آن سایت X با روش های خارق العاده در درون مغزتان با نشانه هایی خاص رمزگردانی می شود.
بعد از این مرحله، نوبت به ذخیره سازی این رمز در درون مغز است که به آن اندوزش (storage) اطلاعات گفته می شود و به روش منحصر به فردی این اطلاعات رمزگردانی شده در درون مغز ذخیره و نگهداری می شوند.
مرحله سوم، شاهکار حافظه یعنی به خاطر آوردن در دیدار مجدد سایت X می باشد. این بی نظیرترین اتفاقی است که در طبیعت می توان مشاهده کرد. به این مرحله، بازیابی (retrieval) اطلاعات گفته می شود که طی آن، شما یادتان می آید که قبلا سایت X  را دیده اید.

اطلاعات در حافظه کوتاه مدت فقط برای مدت چند ثانیه ذخیره می شود

حالا همین مراحل را برای مطالعه هم داریم، مطلب درسی را می خوانیم، در این مرحله، حافظه مطالب را رمزگردانی می کند و در مرحله دوم، اندوزش اطلاعات و ذخیره سازی انجام می شود و وقتی در امتحان شرکت می کنید یا معلم از شما سوال می پرسد، این مطالب بازیابی می شوند.
اما همیشه این سه مرحله به صورت کامل و بدون نقص انجام نمی شود و ممکن است اختلالی در هر یک از این سه مرحله رخ دهد. مثلا اگر سرجلسه کنکور، فرمولی را که قبلا خوانده اید را یادتان نیاید و هرچه فکر کنید، نتوانید آن فرمول را بنویسید یعنی اختلالی در یکی از این سه مرحله برای حافظه روی داده است.
حافظه کوتاه مدت انسان و نحوه کارایی و مدت زمان ماندگاری مطالب درسی در حافظه کوتاه مدت: این حافظه، اطلاعات را فقط برای چند ثانیه در خود نگه می دارد. مثلا وقتی دارید همین مطلب را می خوانید و واژگان را می بینید، این ها فقط برای چند ثانیه در حافظه کوتاه مدت شما ثبت می شوند.
جالب است بدانید با اینکه اطلاعات فقط برای چند ثانیه در حافظه کوتاه مدت قرار دارند اما سه مرحله شکل گیری حافظه در آن رعایت می شود. بررسی این سه مرحله می تواند باعث شناخت بهتر و دقیق تر ما از حافظه فعال یا همان کوتاه مدت شود.
ابتدا، مرحله رمزگردانی است.  هر اطلاعاتی وارد حافظه کوتاه مدت نمی شود، فقط اطلاعاتی را جذب می کنید که روی آن ها تمرکز دارید. مثلا اگر در حال مطالعه متن درس زیست شناسی باشید و از شما بپرسند که در شکل این کتاب چه چیزی دیده اید؟ شما وقتی می توانید به این سوال، پاسخ بدهید که به شکل ها هم توجه کرده باشید.
پس این خیلی مهم است که ما فقط مواردی را به حافظه کوتاه مدت خود راه می دهیم که روی آن تمرکز داریم و اطلاعات دیگری که در دور و برمان رخ می دهد را اصلا نمی بینیم. حالا همان مطلبی را رویش تمرکز داشته ایم، وارد حافظه کوتاه مدت شده تا عملیات رمزگردانی روی آن اجرا شود.
این رمزگردانی در حافظه کوتاه مدت به روش های شنیداری و دیداری اتفاق می افتد. راز خیلی از مشکلات و اختلالات را در اینجا خواهید آموخت و حتی پاسخ این سوال را که چرا طراحان در کنکور و در گزینه های تست ها از واژه های هم آوا و یا از تصاویر مشابه استفاده می کنند؟
رمزگردانی اطلاعات به شیوه شنیداری توسط حافظه کوتاه مدت: وقتی یک دانش آموز یا داوطلب کنکور، سعی می کند یک مطلب درسی را حفظ کند و از راه مرور ذهنی یا تکرار پیاپی در ذهن، می خواهد مطالب را حفظ کند. در واقع در حال رمزگردانی اطلاعات از طریق شیوه شنیداری است.
در این شیوه، اطلاعات به وسیله صدای آن حروف در حافظه کوتاه مدت ثبت می شود. مثلا فرض کنید برای مدت 2 ثانیه حروف انگلیسی (RLBKSJ) را به شما نشان دهند و بعد از این 2 ثانیه، حروف به طور کامل محو شود و بعد از شما بخواهند که حروف را روی کاغذ بنویسید.
آزمایشی در این زمینه نشان داده است که برخی از انسان ها به جای حرف B از حرف T استفاده کرده اند. چرا؟ چون آوای این دو حرف خیلی نزدیک به هم است. حرف B که به صورت bee و حرف T که به صورت tee تلفظ می شود خیلی به هم نزدیک است و همین نزدیکی باعث اشتباه کردن می شود.
همین موضوع را در تمام درس های دبیرستان خواهید داشت. تلفظ های مشابه نام دانشمندان یا آزمایشات و یا حتی نام قارچ ها. رمزگردانی این واژه های نزدیک به هم، یکی از آن مراحلی است که ممکن است دچار اختلال در حافظه شوید و مطالبی را که هم اکنون در حال خواندن هستید با واژه های مشابه دیگری، به اشتباه رمزگردانی کنید.
نوع دوم رمزگردانی در حافظه کوتاه مدت مربوط به رمزگردانی دیداری است. در این نوع از رمزگردانی، فرد با دیدن یک تصویر به مدت چند ثانیه، سعی در رمزگردانی اطلاعات حاصل از آن دارد. جالب است بدانید که مغز انسان بزرگسال، در رمزگردانی تصویری حافظه کوتاه مدت محدودیت های زیادی دارد به طوری که نمی تواند تمام اطلاعات یک تصویر را برای مدت چند ثانیه، رمزگردانی نماید.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که وقتی عکسی را برای مدت چند ثانیه مشاهده می کنید، اطلاعاتی که در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره می شود خیلی کمتر از اطلاعات موجود در عکس است و کسانی که از روش تماشای سریع عکس ها در برنامه مطالعاتی خود استفاده می کنند، الان باید این نکته را مدنظر قرار دهند که چرا این روش، کم تاثیر در یادگیری است.
نحوه ذخیره سازی اطلاعات رمزنگاری شده در حافظه کوتاه مدت: قبل از اینکه به نحوه ذخیره سازی اشاره کنیم بایستی توضیح بدهیم که حافظه کوتاه مدت در بدترین شرایط 5 و در بهترین شرایط 9 مورد را می تواند در درون خود ذخیره سازی کند و بیشتر از این مقدار جای ذخیره سازی ندارد. که به طور میانگین می گویند، حافظه کوتاه مدت انسان جای ذخیره سازی 7 مورد را دارد.
 در واقع در علم روانشناسی، جورج میلر (George miller)  از اصطلاح هفت سحرآمیز برای میانگین گنجایش حافظه در افراد متفاوت، استفاده نموده است. فارغ از اینکه چه نوع غذایی می خوریم و از نظر ژنتیکی در چه شرایطی هستیم، به طور میانگین گنجایش حافظه کوتاه مدت ما، برای ذخیره رمزها، فقط 7 مورد است و این یک محدودیت بزرگ برای حافظه کوتاه مدت محسوب می شود.
راه حلی برای افزایش انبار ذخیره سازی حافظه کوتاه مدت: به حروف «ت ش ه و د و ن ل ا س ر و ک ن ک» برای 5 ثانیه توجه کنید، و حالا روی کاغذ همین حروف را به ترتیب و بدون نگاه کردن به متن بنویسید. چند تا از این موارد را توانستید درست و به ترتیب بنویسید؟
عددی که توانستید به آن برسید بین 5 تا 9 مورد است که همان انبار ذخیره حافظه کوتاه شماست. اما حالا اگر می دانستید که این حروف در واقع همان واژه سر و ته شده « کنکور تجربی سال نود و هشت» است چطور؟ آیا در نوشتن این ترتیب راحت تر نبودید؟ آیا نمی توانستید تعداد بیشتری از این واژه ها را به خاطر بسپارید؟
چرا وقتی بدانیم که این حروف، چه چیزهایی بوده است آنگاه راحت تر می توانیم آن ها را در حافظه کوتاه مدت ذخیره سازی کنیم؟ علت این است که بین این حروف و حافظه بلند مدت ارتباط برقرار کرده ایم و هر وقت بین مطالب جدید و مطالب و مفاهیمی که در حافظه بلند مدت داریم، ارتباط برقرار کنیم می توانیم موارد بیشتری را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کنیم و گویا انبار حافظه مان را افزایش داده ایم.
حالا از این نکته می خواهیم در برنامه ریزی درسی و مطالعه مان استفاده کنیم، چطوری؟ فقط کافی است هر پاراگرافی را که می خوانید از خودتان بپرسید، ارتباط این موضوع با مفاهیم قبلی ام چیست؟ کسانی که دایما این سوال را از خود مطرح می کنند سه ارزش را بدست می آورند:
1. ترکیبی و مفهومی و ارتباطی درس خواندن را برای کنکور رعایت می کنند و می توانند به کمک این روش ارتباط ها را کشف کنند و دیگر از نام ارتباطی شدن تست های کنکور، نمی ترسند.
2. با برقراری ارتباط بین اطلاعات جدید و حافظه بلند خود باعث افزایش انبار حافظه کوتاه مدت شان می شوند و از این طریق به قدرت یادگیری خود اضافه می کنند.
3. به انتقال راحت تر اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت کمک می کنند و در انتهای مطلب می آموزیم که اطلاعاتی که اینطوری ذخیره شوند در یادآوری راحت تر و در دسترس تر هستند.
محدودیت  در ذخیره سازی اطلاعات حافظه کوتاه مدت و مشکلاتی برای مطالعه درس ها و کنکور ایجاد می کند: فرض کنید، الان 7 مورد در داخل انبار ذخیره سازی، حافظه کوتاه مدت تان ذخیره شده باشد و شما نیز مطالعه را ادامه می دهید و واژه ها و موارد جدید را وارد حافظه کوتاه مدت تان می کنید، خب حالا این موارد جدید کجا باید ذخیره شود؟ انبار 7تایی حافظه کوتاه مدت پر است پس چطور این اطلاعات جدید وارد انبار حافظه کوتاه مدت شوند؟
نکته اینجاست که وقتی انبار پر است و شما اطلاعات جدید را وارد می کنید، اطلاعات قبلی محو می شوند و اطلاعات جدید وارد آن می شوند. این روند دایما در حال تکرار است و در هر زمان فقط 7 مورد در حافظه کوتاه مدت ذخیره سازی و اندوزش می شود. هر مورد جدیدی که واردش شود، یکی از موارد قبلی محو می شود.
یک نکته حیاتی برای کسانی که وسواس مطالعاتی دارند و فکر می کنند اگر یک جمله را بارها پشت سرهم تکرار کنند، باعث می شود بهتر یاد بگیرند: وقتی یک مورد را با تکرار بیشتر بخوانید یا اینکه تلفظش و خوانش آن کند باشد باعث می شود تا انبار حافظه تان فقط توسط این جمله پر شود و موارد دیگر زودتر محو شوند.
در واقع، وقتی کسی کند و با وسواس و تکرار بالای پشت سرهم درس می خواند، انبار ذخیره سازی 7 موردی خودش را به انباری با یک جای خالی تبدیل می کند و فقط همان جمله یا عبارتی که تکرار می کند در آن ذخیره می شود و این یعنی کاهش عملکرد حافظه کوتاه مدت در ذخیره سازی اطلاعات.
هرچقدر آرام تر و وسواسانه تر تکرار کنید، کمتر یاد می گیرید و کمتر اطلاعات در حافظه کوتاه مدت ثبت می شود. البته این نکته در سرعت بسیار بالا هم ضرر می زند. چون وقتی شخص با سرعت بالا هم مطالعه می کند آنگاه، باعث می شود تا اطلاعات جدید، با سرعت وارد حافظه کوتاه مدت شوند و اطلاعات قبلی با سرعت بالایی از انباره حافظه پاک شوند.
پس این مورد خیلی مهم است که نه تندخوانی، نه کندخوانی در یادگیری درس های دبیرستان و کنکور، اثر مثبت ندارد. 
بازیابی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت: اگر شما علاقمند باشید تا اطلاعاتی را که در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کرده اید را بازیابی کنید، کار زیاد سختی نخواهید داشت. زیرا این اطلاعات به همین تازگی در حافظه ذخیره سازی شده است و تقریبا با سرعت 40 هزارم ثانیه، اطلاعات بازیابی می شوند.
نکته ای که وسواسی ها باید بدانند این است که چرا کند خوانی کردن و تکرار پیاپی یک جمله به آن ها لذت می دهد؟ چرا وقتی کندتر درس می خوانید حال بهتری دارید و احساس می کنید که بهتر یاد گرفته اید؟ یکی از دلایلش، سرعت بالایی است که وقتی کند درس می خوانید در بازیابی اطلاعات دارید. چرا؟
چون همانطور که گفته شد، وقتی کند درس بخوانید، انبار حافظه کوتاه مدت را کاهش می دهید، حالا با کاهش این انبار، سرعت بازیابی اطلاعات افزایش می یابد و شما آن جمله ای را که کل حافظه کوتاه مدت تان را اشغال کرده است را خیلی زود به یاد می آورید و همین احساس خوبی می دهد، گویی شما آن را خوب یادگرفته اید چون بدون هیچ اتلاف زمانی، همه آن را می توانید بازآوری کنید.
این یک خودگول زنی است، زیرا بازیابی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت هیچ ارزش و اعتباری ندارد و این اطلاعات فقط برای چند ثانیه میهمان این حافظه هستند و نباید خود را گول بزنید و بگویید: «جمله ای را که الان خوانده ام به سرعت می توانم بیانش کنم، پس من یاد گرفتم.»
انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت و تاثیر آن بر روند مطالعاتی برای دانش آموزان و کنکوری ها: حالا دل از ثانیه ها بکنید، می خواهیم در مورد اطلاعاتی صحبت کنیم که قرار است از چند دقیقه تا چند سال در حافظه ما باقی بماند و بتوانیم در هر شرایطی آن ها را بیاد بیاوریم.
اگر پارگراف بالا را یک دور بخوانید و بعد از چند دقیقه از شما بخواهم که دقیقا واژه به واژه آن را بیان کنید، در این کار ناکام خواهید بود، اما اگر بگویم مفهوم آن را بگویید احتمالا خواهید گفت: «قرار است در مورد این صحبت شود که چطور اطلاعات برای مدت طولانی در حافظه بلند مدت ذخیره می شود؟»
چرا حافظه بلندمدت ما انسان ها اینطور است؟ یعنی وقتی یک جمله ای را می خوانیم و بعد از چند دقیقه اگر بخواهیم دقیقا کلمه به کلمه آن را به یاد بیاوریم، ناکام خواهیم ماند؟ علت این است که بازیابی اطلاعات در حافظه بلند مدت، در اولین گام به صورت معنایی است.
در واقع ما هرچیزی را که به حافظه بلند مدت می سپاریم، وقتی می خواهیم آن را بیاد بیاوریم، به صورت معنایی بازیابی می شود. پس وقتی پاراگراف «با دقت در ساختار پلی اتن در می یابید که این ترکیب از تکرار مجموعه ای از اتم های کربن و هیدروژن به نام واحد تکرارشونده پدید آمده است. توجه كنید كه تعیین تعداد دقیق مونومرهای شرکت کننده در یک واکنش پلیمری شدن ممكن نیست و تاكنون هیچ قاعده ای برای اتصال شمار مونومرها به یکدیگر ارائه نشده است. به همین دلیل برای پلیمرها نمی توان فرمول مولکولی دقیقی نوشت» را می خوانید، بعد از چند دقیقه، می توانید مفهوم و معنای آن را بیان کنید ولی جملات را به طور دقیق یادتان نیست.
نکته آموزشی این قسمت برای کسانی که بسیار وسواس مطالعه دارند و با کندی و تکرار بالا سعی می کنند تا خود را مجبور کنند که اطلاعات را با رعایت جمله بندی و واژه به واژه به یاد آورند این است که حافظه بلند مدت، در مرحله اول، سعی می کند که معنایی از آنچه واردش می شود را درک کند، پس محدودیت حافظه بلند را در نظر بگیرید و با فشار زیاد، وقتتان را تلف نکنید.

حافظه بلند مدت انسان

اینکه جمله ها را با تکرارهای پشت سرهم و تعداد بالا به کار می برید تا واژه واژه در ذهن تان جای بگیرید، باعث خستگی در مطالعه می شود و فقط کافی است که از روش های بهتری استفاده کنید و به یادگیری تان فرصت بدهید. در طول زمان این واژه ها در ذهن ذخیره می شود و کارایی حافظه بلند مدت، در ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات، بالا می رود.
مورد دیگری که برای مطالعه کنکور می توان از نحوه بازیابی اطلاعات در حافظه بلند مدت بدست آورد این است که مطالعات برادشا و آندرسون (Bradshaw, Anderson) نشان می دهد با ارتباط دلیل و برهان برای هر عبارتی که می خوانید می توانید به یادگیری آن مطلب، عمق بدهید و هرچه بهتر یک مطلب را یاد بگیرید، بازیابی دقیق تر و واژه به واژه آن ساده تر می شود.
این یک کشف خیلی بزرگ برای وسواسی ها در مطالعه است. زیرا وسواسی ها معتقد هستند که با زمان بیشتر گذاشتن و تکرار رگباری جملات، می توانند بهتر مطالب را حفظ کنند اما این دو دانشمند ثابت می کنند که کافی است که آن مطالب را دقیق تر یاد بگیرید.
برایش معنای بیشتری بسازید، آن را از زوایای مختلف بررسی کنید، علت ها را تعیین کنید و در یادگیری هر مطلب درسی سعی کنید از زوایای مختلف آن را مورد تحلیل قرار دهید تا یادگیری تان عمیق شود. این کشفیات تئوری نیست که بگوییم بگذار تا خاک بخورد. این دانشمندان روی این موارد کار کرده اند تا عملکرد حافظه بلند ما بهبود یابد.
پس با بیان دلایل، ارتباط ها، استفاده از ابزارهای مکمل در یادگیری و همچنین برقراری ارتباط بین مطالبی که الان یاد گرفته ایم با مطالبی که قبلا آموخته ایم باعث می شوید تا سرعت یادگیری و حفظ کردن هایتان افزایش یابد. بنابراین یادگیری بهتر مساوی با حفظ کردن آسان تر مطالب درسی می باشد.
فراموش کردن مطالب خوانده شده در درس ها: در این زمینه تحقیقاتی مثل براون و مک نیل (Mcneil, Brown)  نشان می دهد که فراموش کردن مطالب درسی به ذخیره سازی مربوط نمی شود بلکه اطلاعات در حافظه بلند مدت موجود است و فقط بازیابی اطلاعات سخت شده است.
به عبارت دیگر، مطالب در حافظه موجود است اما توانایی این را ندارید که مطالب را بازآوری کنید و آن را با جمله بندی موجود بیان کنید. تحقیقات نشان می دهد که وقتی یک نشانه به فرد داده شود مثلا اولین کلمه به او گفته شود، آنگاه آن فرد خیلی راحت می تواند مطالبی را که در حافظه داشته است را بیان کند.
این موارد نشان می دهد که هرچه می آموزیم در ذهن مان موجود است فقط گاهی اختلال در یادآوری آن داریم که ما را اذیت می کند. در همینجا برای اینکه به بازیابی اطلاعات حافظه مان کمک کنیم کافی است از ابزارهای آموزشی مثل نمودارهای درختی استفاده کنیم.
این نمودارها، کلیدواژه ها را در اختیار ما قرار می دهند و همین امر باعث می شود تا نشانه های یادآوری داشته باشیم و با دیدن این کلمات، بازآوری اطلاعات برای ما آسان تر شود و هرچقدر این بازیابی آسان تر باشد، باز نشاندن اطلاعات در حافظه و همچنین حفظ شدن آن طولانی تر می شود.
کسانی که می توانند در بازیابی ها از نشانه ها استفاده کنند بعد از مدتی همان نشانه ها را به عنوان یک کلید در حافظه دارند که با در اختیار داشتن این کلید، کل اطلاعات را بازآوری می کنند پس استفاده از نمودارهای درختی یا سوالات درسی یکی از بهترین روش ها در یادآوری اطلاعات درسی است. 
از این موضوع برای مطالعه درس های کنکور اینطور بایستی استفاده کنید: خیلی ها می ترسند مطلبی را که وارد حافظه بلند مدتشان شده را فراموش کنند و از یادشان برود. در حالیکه مطالعات در این زمینه نشان می دهد که اطلاعات در مغزما وجود دارد و اگر نمی توانیم یاآوری کنیم فقط به این دلیل است که مسیر بازیابی اطلاعات مسدود شده است.
اگر کنکوری یا دانش آموزی می خواهد دچار این اختلال نشود می بایست ارتباطی درس بخواند، از نمودارهای درختی استفاده کند، مرورهای منظم از روی کلید واژه های درسی را تمرین کند و با این روش ها خود را از خطر بازیابی نشدن اطلاعات جدا کند.
اطلاعات بیان شده در این مطلب به ما کمک کرد تا به صورت علمی با حافظه کوتاه مدت و بلند مدت آشنا شویم و راه های تقویت علمکرد حافظه را در درس خواندن برای کنکور و همچنین روش های درست و غلط مطالعه و یادگیری را بررسی کنیم. 

سحر
سه شنبه 27 شهریور 1397 12:31 ق.ظ
با سلام و خداقوت
ممنون از مطالب فوق العاده تون
من سال ۸۹ دیپلممو گرفتم میخواستم بدونم ریز نمرات پیش دانشگاهی هم شامل تاثیر در کنکور هست؟یا اینکه فقط سال سوم؟؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم لطف دارید. اگر شما دیپلم را در سال 1389 گرفته باشید پس پیش دانشگاهی خود را در سال 90 گرفته اید در نتیجه تاثیر پیش دانشگاهی ندارد و درصدش به ضریب کنکورتان اضافه می شود. با این حال برای آنکه خیالتان راحت شود به سایت dipcode.medu.ir مراجعه کنید. اگر سوابق داشته باشید مشخص می شود و اینطوری دیگر با صد در صد اطمینان می توانید در مورد سوالتان به جواب برسید. موفق ترین باشید.
فاطمه
پنجشنبه 18 مرداد 1397 01:27 ق.ظ
سلام.اقای جدیدی میشه در مورد مرور کردن مطالب توضیح بدین؟ چجوری مرور کنبم ؟ اینکه سه روز بعد یک هفته بعد ده روز بعد یک ماه بعد با این حجم از درس ها چجوری یادمون بمونه ک یک ماه بعد نوبت اون درسه؟
پاسخ رضا جدیدی : سلام وقت بخیر و نیکی. ببنید من با یک آزمایش ساده به شما ثابت می کنم این روشی که برای مرور کردن می خواهید اجرا کنید باعث فراموشی مطلب تان می شود. الان فرض کنید این پاراگراف را به شما داده باشند:
«سرخرگ های کوچک به مویرگ هایی منتهی می شوند که کوچک ترین رگ های بدن هستند. تبادل مواد بین خون و یاخته های بدن، در این رگ ها انجام می شود. دیوارهٔ نازک وجریان خون کُند، امکان تبادل مناسب مواد را در مویرگ ها فراهم می کند. در عین حال مویرگ ها شبکهٔ وسیعی را در بافت ها ایجاد می کنند به طوری که فاصلهٔ بیشتر یاخته های بدن تا مویرگ ها حدود 0/02 میلی متر است. این فاصلهٔ کم، مبادلهٔ سریع مولکول ها را از طریق انتشار، آسان تر میکند.»
حالا این جمله را با روشی که گفتید مرور کنید چه اتفاقی می افتد؟ آیا واقعا تا یک ماه بعد چیزی از جزییات آن در ذهن تان می ماند؟ پس چرا این مدلی مرور می کنید؟ من نمی دانم واقعا چه شهامتی وجود دارد که برخی از کنکوری ها 30 روز یک مبحث را مرور نمی کنند. واقعا چطور و به چه امیدی درسی را که برای خواندنش کلی وقت گذاشته اید و زحمت کشیده اید را کنار می گذارید؟
حالا در نظر بگیرید که این فقط یک پارگراف بود حالا اگر قرار باشد از بین آن همه کتاب و فرمول همه موارد را اینطور مرور کنید که دیگر چیزی برایتان نمی ماند.
این روشی که شما می خواستید از آن مرور کنید را به اسم منحی یادگیری یا منحنی فراموشی می شناسند اما برای کنکور جواب نمی دهد. در کنکور و در بدترین شرایط هر 10 روز یک بار بایستی با مبحثی که خوانده اید درگیر باشید. هرچه بیشتر درگیر باشید بیشتر به تسلط و تثبیت مطالب کمک می کنید. موفق ترین باشید.
کیمیا
چهارشنبه 17 مرداد 1397 08:39 ب.ظ
سلام.میشه بگین تاثیر معدل قطعی چ جوریه ؟ مثلا فرق نمره 18 و 19 و20 چجوری حساب میشه؟توروخدا جواب بدین
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. این موضوع را شنبه هفته بعد در کلبه مشاوره در موردش صحبت می کنیم و فرمول هایش را توضیح می دهیم. ولی خب از الان بدانید هرچه نمرات بهتری داشته باشید شرایط تان بهتر است پس اصلا برای ترمیم معدل کوتاهی نکنید. موفق ترین باشید.
سوسن
چهارشنبه 17 مرداد 1397 06:33 ب.ظ
ممنونم.سایت مدرسه شریف رو سایت مینویسم آلا رو میاره .همینه؟ میشه ادرس سایت رو بزارین.متشکرم
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم. بله درست است همین سایت آلا است. موفق ترین باشید.
سوسن
چهارشنبه 17 مرداد 1397 05:48 ب.ظ
ممنونم از شما.اقای جدیدی من در درس های عمومی میتونم ادبیاتم رو توی یه هفته جمع کنم معارفم رو توی ده روز جمع کنم.عربی رو در 5 روز مسلط شوم.زیست و شیمی هم تقریبا خوبم.مشکلم فقط ریاضی و فیزیک هستش.ممنون میشم برای خوندن ریاضی و فیزیک راه کار ارائه بدین.و اینکه اگه تا ابان ماه تونستم ریاضی و فیزیکم رو جمع کنم رو کنکور 98 حساب کنم؟
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم. برای ریاضی و فیزیک از سایت مدرسه شریف استفاده کنید. فیلم های با کیفیت و رایگان این سایت می تواند به یادگیری تان در این درس کمک زیادی کند. برای یادگیری حتما از آموزش تشریحی و بدون ذهنیت منفی استفاده کنید.
شما از روی کتاب نمی توانید خیلی زود ریاضی و فیزیک را یاد بگیرید اما از طریق فیلم سرعت یادگیری تان بالا می رود حتما از این روش استفاده کنید. موفق ترین باشید.
سوسن
چهارشنبه 17 مرداد 1397 04:22 ب.ظ
سرام خسته نباشید.من دیپلم نظام قدیم دارم.معدلم 18 هست .دانشجو بودم .کنکور 95 و 96 رو یکم خوندم اما پزشکی زو نیاوردم .باردار شدم و نتونستم برم سرجلسه.درصدای عمومیم و زیست و شیمی خوب بودن وقتی از خودن ازمون میگرفتم اما ریاضی و فیزیک خیلییی کم خوندم.و همین روحیمو میگرفت.حالا بچم 8 ماهشه و میخوام کنکور98 رو شرکت کنم.چون حیفم میاد اون مدت رو خودمو درگیر درس کردم اما الان نگاه مزکنم بی نتیجه بوده. با توجه به معدلم و اینکه کنکور 98 اخرین سالییه که از کتابامون میاد و یه نی نی کوچولو دارم چکار کنم به نظر شما؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. ابتدا به شما و همسرتان تولد این فرزند نو رسیده را تبریک می گویم و امیدوارم حضور ایشان باعث خیر و برکت روز افزون برای شما و خانواده تان باشد. اولا تصور اینکه آخرین سال است را کنار بگذارید. چرا؟ چون کسی که کتاب های نظام قدیم را مسلط باشد فقط به یک ماه زمان نیاز دارد تا سوادش را بر اساس کتاب های نظام جدید تطبیق دهد پس هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد و این ذهنیت را نداشته باشید چون در بین صحبت های کنکوری ها مشاهده کرده ام که این نگرانی را دارند.
با تمام وجود روی دروس نظام قدیم مسلط شوید و نگران نظام جدید نباشید و در صورت نیاز به کنکور نظام جدید اصلا انرژی زیادی از شما مصرف نخواهد شد. قدم برای بعدی برای شما ترمیم معدل است. درست است که نمرات شما به طور متوسط 18 است و نمرات خوبی است ولی هرچه بالاتر بروید بهتر است. حتی نیم نمره هم رشد به روز کنکورتان کمک می کند.
پس با دست پر به سرجلسه رفتن بهتر از دست خالی است. برای همین در طرح ترمیم معدل ثبت نام و شرکت کنید و نمرات خود را ارتقا دهید. این بهترین فرصت برای شماست. اما پیشنهاد من برای شما:
با توجه به تاهل و وجود این فرزند شیرین، چون وقت زیادی از شما گرفته می شود پس فشار زیادی به خودتان نیاورید برای همین در سال 98 را روی ترمیم معدل و رفع اشکال ریاضی و فیزیک متمرکز شوید و برای کنکور 99 از روی کتاب های نظام جدید مطالعه کنید. این پیشنهاد بنده است. چون اگر بخواهید اصولی حرکت کنید نیاز است تا به داشته ها و زمان خود توجه کنید.
به تجربه بر من ثابت شده است وقتی کنکوری ها رویاپردازانه و با توقع زیاد و بدون توجه به شرایط و مدت زمان برنامه ریزی می کنند راهی جز شکست ندارند. ولی وقتی با حساب و کتاب وارد کنکور می شوند به اوج موفقیت می رسند. پس شما هم همه چیز را درنظر بگیرید. موفق ترین باشید.
صبا
سه شنبه 16 مرداد 1397 11:57 ب.ظ
سلام.امسال گفتن تاثیر معدل مثبت بوده.پس چرا رتبه ها بد شدن؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. همانطور که بارها توضیح دادم وقتی سطح کنکور آسان شود دیگر تاثیر مثبت و قطعی معنایی ندارد. وقتی سطح کنکور آسان باشد پس درصدها رشد می کند و خواهی نخواهی چه چیزی رتبه را می سازد؟
بله رقابت بر سر نمرات نهایی می رود. درست است که نمرات نهایی رتبه شما را بدتر نمی کند ولی رتبه کسی را که از شما نمرات نهایی اش بهتر باشد را بهتر می کند. پس چه می شود؟ رتبه های خوب برای کسانی می شود که نمرات نهایی داشته باشند.
برای همین است که چندین و چندبار تکرار کردم، حتی اگر تاثیر معدل مثبت هم شد حتی اگر 1 درصد هم تاثیر مثبت داشت بازهم باید نمرات نهایی تان را خوب کنید و ترمیم کنید چون اگر سطح کنکور مثل 96 و 97 پایین بیاید آنگاه رقابت بر سر نمرات نهایی می رود. موفق ترین باشید.
فائزه
سه شنبه 16 مرداد 1397 11:55 ب.ظ
سلام.خسته نباشین.معدل کتبی من 18/35 است.من میخوام کنکور تجربی 98 شرکت کنم.یه بارم ترمیم معدل شرکت کردم دیگه نمیتونم دوباره ثبت نام کنم.با این معدلم میتونم رشته پزشکی قبول بشم ؟ من منطقه 3 هستم.اینکه گفتن سهمیه منطقه هم برای معدل تاثیر میدن راست میگن؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. در مورد اینکه سهمیه مناطق روی معدل تاثیر دارد هیچ قانونی بیرون نیامده است. برای پزشکی قطعا امیدوار باشید و هیچ مشکلی ندارد فقط بایستی روی درصدهایتان کار کنید. هرچه درصد بالاتری بیاورید فرایند قبولی شما ساده تر خواهد شد. موفق ترین باشید.
سپیده
سه شنبه 16 مرداد 1397 08:45 ب.ظ
باسلام.من معدلم 15 هست.میخوام کنکور 98 شرکت کنم.یخ بارم ترمیم معدل سالای قبل رفتم.اما نمرم خوب نشد.فقطم یک بار میشه ترمیم معدل ثبت نام کرد.حالا باید چکار کنم اگه امسال بخوام خوب برا کنکور بخونم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بایستی با یک واقعیت رو به رو شوید. آن هم اینکه شما دانشگاه های سطح خوب را از دست می دهید. پس باید از الان به فکر کسب حداکثر درصدها برای رسیدن به رشته مورد علاقه تان در دانشگاه های متوسط و کوچک باشید.
شاید شما با این واقعیت کنار نیایید و نا امید شوید. ولی بایستی بدانید رسیدن به رشته مورد علاقه تان الان مهم تر از رسیدن به دانشگاه خوب است. زیرا شما برای دوره تخصص و دستیاری این فرصت را دارید که در بهترین دانشگاه های دنیا درس بخوانید.
دچار احساسات نشوید. بیایید با واقعیت و داشته هایی که دارید هدف گذاری کنید. بایستی قبول کنیم که با این داشته ها بایستی به فکر رشته مورد علاقه تان در یک دانشگاه متوسط و کوچک باشید.
یک جمله را هم اضافه کنم، وقتی کنکور برگزار نشده همه اهداف بزرگ را دوست دارند اما وقتی نتایج کنکور می آید همه می گویند کاش پزشکی را در فلان شهر کوچک هم قبول می شدم. من می گویم شاید شما الان احساس کنید که چقدر بد دیگر نمی شود پزشکی را در بهترین دانشگاه خواند ولی به این فکر کنید که با این احساس هیچ لطفی به خودتان نمی کنید.
خیلی ها ارزو دارند بهترین رشته ها را در کوچکترین دانشگاه هم که شده بخوانند. پس اگر منطقی باشید قطعا به موفقیت می رسید. موفق ترین باشید.
زهرا
سه شنبه 16 مرداد 1397 07:36 ب.ظ
ممنون از جوابتون.واقعا مطالبی که گفتین درسته درمورد وسواس بودن و شروع نکردن.من دانش اموز زرنکی بودم در دبیرستان.اما در کنکور موفق نشدم.هیچوقتم علتش رو نفهمیدم.با خوندن مطالبتون فهمیدم علتش این بود که خودمو درگیر برنامه روزانه و اینکه چه روزی چه ساعتی چی بخونم اینکه اگه یه روز دیر بیدار میشدم اون روزم به فنا میرفت و کلا همه سال به فنا رفتمن چند سال کنکور دادم اما هر سال رتبه ای حدود ده هزار میاوردم با وجود اینکه اصلا هیچی نمیخوندم همش درگیر برنامه ریزی و کتاب خریدن بودم.یه وقتایی فکر میکردم خنگ شدم بعد به خودم میگفتم پس چطور همیشه شاگرد اول بودم الان خنگ شدم یک ساله؟؟ اینارو گفتم که کسایی که مثل منن حتگا مطالب سایتتون رو بخونن! اقای جدیدی به نظر شما اگه وقتی که میخوان برای ترمیم نمره فیزیکم بزارم اون رو توی کنکور بزارم و درصد بالاتری بزنم بهتر نیست؟ ایا نمره های 18 و 19 هم ترمیم میخوان؟
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم. ممنون که وضعیت خودتون رو توضیح دادید تا باعث کمک به بقیه کنکوری ها بشید. این خیلی روحیه بخشندگی و خیرخواهی شما رو می رساند.
خیر هرگز اینطور فکر نکنید. وقت گذاشتن برای ترمیم معدل هدر دادن وقت نیست. یکی از راه حل های کاهش استرس آزمون کنکور و با اندوخته خوب وارد کنکور شدن است. من می گویم هر نمره ای که حتی می توانید نیم نمره هم آن را بهبود دهید دریغ نکنید و این کار را بکنید که مطمین باشید به 30 درصد کنکورتان کمک کرده اید.
با دست پر به سرجلسه کنکور بروید. با خیال راحت از داشتن نمرات خوب که در هر تغییری که شما برنده باشید. وقت گذاشتن برای ترمیم اصلا وقت خارج از کنکور محسوب نمی شود چون شما بالاخره مجبورید درس های کنکوری را به صورت تشریحی بلد باشید پس چه بهتر که با شرکت در ترمیم به اندوخته خود قبل از کنکور کمک زیادی کنید.
یادتان باشد حتی اگر تاثیر معدل مثبت شد بازهم ترمیم کنید. کنکور 97 را درس عبرت قرار دهید که چطور با سادگی که داشت ارزش درصدها از بین رفت و جنگ روی معدل شد. از این فرصت استفاده کنید و نمره های خود را ارتقا دهید. موفق ترین باشید.
زهرا
سه شنبه 16 مرداد 1397 06:38 ب.ظ
باسلام و تشکر از سایت خوبتون.من دیپلم سال88 منطقه 3 هستم.دانشجو بودم اما انصراف دادم.الان متاهلم و میخوام دوباره برای رشته پزشکی کنکور98 شرکت کنم.با توجه به تاثیر قطعی معدل و رتبه های کنکور 97 که همه ناراضی بودند ایا امکان قبولی هست؟ ریز نمراتم معارف 20 زیست 19/5 بفیزیک 14بقیه هم 18 بالا. یه سوال دیگه هم دارم اگر کنکور 99 نظام جدید شرکت کنم ایا بازهم معدل را برای من تاثیر می دهند؟ مثلا الان دیپلمه های قبل از 84 سوابق تحصیلی ندارند.ایا ماهم کنکور99 شرکت کنیم مثل اینا میشیم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم لطف دارید. علت ناراضی بودن کنکوری های 97 را لطفا اشتباه تفسیر نکنید. چون متاسفانه با خبر شدم حتی در تلویزیون نیز این قضیه به اشتباه القا شد. علت چیست که با وجود درصدهای بالا رتبه ها خراب است؟
در همان شبی که کنکور برگزار شد و سوالات روی سایت سنجش آمد و تحلیل کردم به کنکوری ها گفتم کنکور 97 کنکور آسانی بود. همین آسانی به ضرر کنکوری هایی می شود که نمرات نهایی شان پایین است.
چون وقتی کنکور آسان شود اکثر افراد درصدهای خوبی می زنند پس درصدها بالا می رود ولی ارزش درصدها کاهش می یابد. پس اگر کسی از فرمول نمرات نهایی بالا + درصدهای بالا در کنکور پیروی کند در هر کنکوری و با هر شرایطی قطعا قبول می شود.
شما نیز سعی کنید نمرات خود را با شرکت در طرح ترمیم معدل افزایش دهید. هرچه بالاتر بهتر. اصلا محدودیتی در سقف نمره نداریم. هرچقدر بالاتر ببرید کارتان برای کنکور راحت تر می شود.
طبق توضیحات رییس سازمان سنجش در سال 99 فقط یک مدل کنکور برگزار می شود پس خواهی نخواهی بایستی کنکور نظام جدید شرکت کنید و نمرات شما هم موثر است و بایستی ترمیم کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. موفق ترین باشید.
میلاد
پنجشنبه 11 مرداد 1397 09:43 ب.ظ
اقای جدیدی امسال همه میگن درصد ها خیلی بالا بوده و سال بعد بدتر هم میشه.لطفا یکم در این مورد توضیح بدین؟ایا واقعا قبولی تو 3 رشته تاپ تجربی درصداش نسبت به سال های قبل فرق فاحشی کرده؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بله خب این موضوع کاملا قابل پیش بینی بود با کنکوری که ساده شود همینجور هم باید انتظار داشت که درصدهای خوب رتبه های بد را نتیجه بدهد. الان راه حل فقط در دو چیز است:
1. کسب نمره عالی در ترمیم معدل برای کسانی که نمرات ضعیف دارند: حتی اگر تاثیر مثبت باشد بازهم اگر نمرات شما ضعیف باشد باید در طرح ترمیم معدل شرکت کنید.
2. کسب درصدهای بالاتر از سال های قبل: به طور مثال اگر رشته ای را می شد با میانگین 50 قبول شد حالا باید روی میانگین 60 فکر کنید یعنی سعی کنید حداقل 10 درصد بالاتر از درصدهای بالا بزنید. پس نشان می دهد که سواد بیشتری نیاز است. موفق ترین باشید.
ملیکا
چهارشنبه 10 مرداد 1397 05:48 ب.ظ
استاد ببخشید ولی تراز من ۸۶۰۰ شده تراز اون۸۲۰۰ ولی تو سهمیه اون رتبش بهتر شده چنین چیزی ممکنه؟من حتی رتبه کشوریمم از اون بهتره
پاسخ رضا جدیدی :
بله، لطفا به صفحه 10 دفترچه مراجعه کنید متوجه می شوید که اگر نمرات نهایی ایشون بهتر باشد آنگاه رتبه در سهمیه اش از شما بهتر خواهد شد. موفق ترین باشید.
ملیکا
چهارشنبه 10 مرداد 1397 04:32 ب.ظ
سلام استاد تو روخدا راهنماییم کنید نتایج اومدن دوستم رتبه کشوریش و ترازش از من بدتر شده ولی تو سهمیه از من جلو افتاده یعنی میشه؟؟؟من هم ترازم و هم رتبه کشوریم ازش بیشتره ولی تو رتبه سهمیه اون از من بهتره؟نکنه کارنامه من اشتباه اومده
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. دو مورد در اینجا وجود دارد که بایستی بررسی شود:
1. ایشان سهمیه خاصی دارند؟ اگر ایشان سهمیه 5 یا 25 درصدی داشته باشند یا اینکه قبلا در مدرسه دیگری در شهر دیگری درس خوانده باشد می تواند سهمیه اش با شما یکی نباشد. پس اول بررسی کنید که سهمیه ها یکی باشد.
2. نمرات نهایی ایشان بیشتر از شما باشد: اگر نمرات نهایی ایشان بیشتر از شما شده باشد قطعا شاهد این مورد خواهید بود. لطفا به صفحه 10 دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید و متوجه می شوید که معدل نهایی دقیقا روی چه رتبه و نمراتی اثر ندارد و روی چه رتبه های اثر دارد. موفق ترین باشید.
نرگس
چهارشنبه 3 مرداد 1397 07:15 ب.ظ
عالی بود خیلی ممنون
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم. موفق ترین باشید.
دلسا
سه شنبه 2 مرداد 1397 05:04 ب.ظ
خیلی ممنون از توضیحاتتون رشته مورد نظرم پزشکی و معدلم 14 هست
آقای جدیدی چجوری باید برای طرح ترمیم معدل اقدام کنم?ازمونش فقط شهریور هست یا دی ماه هم میشه امتحان داد?
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم، آزمون ها در شهریور، دی و خرداد هر سال برگزار می شود پس شما می توانید دی ماه هم شرکت کنید. برای ثبت نام بایستی به مدرسه بزرگسالان در شهرتان بروید. اگر هم مدرسه بزرگسالان در شهرتان نیست با آموزش و پرورش تماس بگیرید و در مورد مدرسه ای که این آزمون را برگزار می کند سوال کنید. با مراجعه به مدرسه متوجه مراحل ثبت نام و روند کار خواهید شد. موفق ترین باشید.
دلسا
سه شنبه 2 مرداد 1397 01:12 ب.ظ
سلام آقای جدیدی من تو کنکور 97 شرکت کردم ولی خوب ندادم کنکورمو کنکور اولم سال 95بود ک پشت کنکور موندم و سطحمو بالا کشیدم و میخواستم بمونم امسال و بازم برای هدفم تلاش کنم و 98شرکت کنم...من معدلم پایینه با این حساب تو کنکور 98 شانسی ندارم ? میشه بگید الان باید چیکار کنم ? سردرگم شدم ..
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. شما توضیحی در مورد رشته مورد نظرتان برای دانشگاه، همچنین ریز نمرات و منطقه تان نداده اید و با این حساب نمی شود دقیقا راهنمایی تان نمود. اما به طور کلی، طرح ترمیم معدل وجود دارد و علت مقاومت در برابر شرکت نکردن در این طرح را نمی دانم؟
دو سال پیش همه دانش آموزان می گفتند خدا کند طرح ترمیم معدل باشد حالا که هست عده ای اصرار دارند که نه نباید این را شرکت کنیم. خب این یک فرصت است. اگر همین طرح نبود عده زیادی اعتراض می کردند که چرا نمی گذارند معدلمان را جبران کنیم حالا که هست شرکت نمی کنند.
واقعا این مقاومتی ندارد، نمراتتان پایین است خب بهترین راه برای ترمیم کردنش وجود دارد. شاید بگویید کنکوری خواندن با تشریحی خواندن فرق دارد و اگر برای امتحان آماده شوم از کنکورم باز می مانم.
در پاسخ باید بگویم اگر فکر می کنید که تشریحی خواندن با کنکوری خواندن فرق دارد حتما برنامه تان را عوض کنید چون در این کنکور هرکسی عمق و شرح یک مطلب درسی را حتی در درس دین و زندگی اگر متوجه نشود عمرا نمی تواند به موفقیت در کنکور برسد. بنابراین برای موفقیت در کنکور نیاز به یک تشریحی قوی دارید.
اگر می خواهید فشار را از روی روز کنکور بردارید و با خیال راحت قبول شوید پس پایه درسی تان را قوی کنید و وقتی پایه درسی قوی شد حتما با شرکت در طرح ترمیم معدل،نمرات خوبی کسب می کنید و در نتیجه قبولی تان در کنکور آسان تر می شود. هیچ نگرانی وجود ندارد. موفق ترین باشید.
حامد
جمعه 29 تیر 1397 12:42 ب.ظ
سلام خسته نباشید من رشته تجربی سال 92.93.94 کنکور دادم واخرش رفتم رشته حسابداری الان سال دیگه کارشناسی میگیرم.بعد 15 ماه باید برم خدمت.میخواهم کنکور 99 شرکت کنم .به نظر شما ارکی شروع کنم.از کجا شروع کنم.چگونه برای خودم برنامه ریزی کنم.از دروس دبیرستان اطلاعا ت 40.50 درصدی دارم و فراموش نکردم.به نظر شما من که. آبان 99 خدمت تمام میشه.میتونم نیمسال دوم برم دانشگاه.میخوام رشته پزشکی قبول بشم
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. بستگی به دوران خدمت سربازی دارد. معمولا درس خواندن در دوران سربازی کار سختی است زیرا چارچوب زمانی مشخصی برای شما تعریف نمی شود و هر زمان ممکن است که از شما بخواهند در محل مشخصی حضور داشته باشید و لذا برنامه ریزی کردن همزمان با سربازی تقریبا سخت است.
اما اگر فرصت کردید بهتر است روی درس های تخصصی سرمایه گذاری کنید. به این صورت که این درس ها را در طول خدمت سربازی طوری کار کنید که هرکسی از شما امتحان تشریحی گرفت بتوانید نمرات بالای 17 را کسب کنید.
اگر از نظر تشریحی خودتان را در سطح بالا نگاه دارید آنگاه برای موفقیت در کنکور مشکلی ندارید. در مورد پزشکی نیم سال دوم هم باید بگویم طبق قانون همه دانشگاه ها چه نیم سال اول و چه نیم سال دوم در شهریور ماه ثبت نام خودشان را انجام می دهند و همه مدارک را از شما به طور کامل می گیرند.
اما شما باز هم به دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید و بپرسید که آیا قبول می کنند در این شرایط برای نیم سال دوم یا خیر؟ به لحاظ قانونی مجاز نیست ولی شاید دانشگاه با شما همکاری لازم را داشته باشد. موفق ترین باشید.
چهارشنبه 27 تیر 1397 05:57 ب.ظ
سلام عصربخیر یه سوال
اینکه شما گفتید واسه زیست اول کتاب خودمون بعدش نصف تست ها بعدش درسنامه کتاب کمک درسی
فقط در مورد درس زیست باید این کار رو انجام داد یا درس های دیگه هم همینطوره؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. برای درس هایی مثل فیزیک، ریاضی و مسایل شیمی میزان تست های آموزشی بایستی بیشتر باشد، شما می بایست تست های کامل یک کتاب را فقط به صورت آموزشی بزنید.
البته تست آموزشی زدن خودش نیاز به توضیحات فراوان و آموزش دارد که در چند خط پیام اینجا قابل آموزش نیست اما بزرگترین اشتباهی که اکثر داوطلبان دارند در همین است. عده زیادی فکر می کنند که با تست زمان دار زدن و بستن ساعت به دستشان سرعت تست زنی شان زیاد می شود.
آیا با ساعت و زمان تست زدن باعث سرعتی تر شدن می شود یا یاد گرفتن درست و اصولی یک مطلب باعث سرعتی شدن و افزایش مهارت شما می شود؟ کسانی که فرصت آموزش برای خودشان قایل نمی شوند و فکر می کنند فقط باید از طریق تست ها امتحان برگزار کنند و متوجه شوند چند درصد بلد هستند سخت در اشتباه هستند.
درس های عربی، ریاضی، فیزیک، مسایل شیمی، مسایل ژنتتیک زیست این نیازمندی را دارند تا حتی تست های یک کتاب کامل را به صورت آموزشی بزنید. سایر تست ها هم حداقل نیمی از تست های یک کتاب را باید به صورت آموزشی بزنید. موفق ترین باشید.
e.a
سه شنبه 26 تیر 1397 02:06 ب.ظ
سلام روزتون بخیر
میشه به من بگید برای دندان دانشگاه تهران چه درصدهایی باید داشته باشم ؟ و چه درسهایی مهمتره؟

پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. تخمین رتبه به سهمیه مناطق، همچنین اگر دانش آموز نظام قدیم هستید به ریز نمرات درسی تان در سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی و اگر دانش آموز نظام جدید هستید به نمرات نهایی دوازدهم بستگی دارد. با موجود بودن این اطلاعات می توان در خصوص درصدهایتان صحبت کرد.
برای قبولی در رشته دندانپزشکی تمامی درس ها اهمیت دارد و هیچ درسی را نمی توانید کنار بگذارید یا کمتر بخوانید. اما با فرض اینکه شما همه درس ها را محکم و اصولی بخوانید آنگاه سه درس عربی، ریاضی و شیمی درس های رتبه ساز رشته تجربی هستند. موفق ترین باشید.
دوشنبه 25 تیر 1397 06:16 ب.ظ
خیلی ممنونم از راهنمایی شما
انتظار توضیحی به این کاملی را نداشتم
پایدارترین باشید
پاسخ رضا جدیدی :
خواهش می کنم. امیدورام بر همین اساس به تسلط بالایی برسید. موفق ترین باشید.
دوشنبه 25 تیر 1397 05:34 ب.ظ
سلام اقای جدیدی
واسه زیست شناسی کتاب رو بخونیم و بفهمیم بسه واسه کنکور یا باید نکته های کتاب های کمک درسی هم بخونیم؟
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. در شروع مطالعه زیست شناسی چیزی که خیلی مهم است، شروع ترکیبی است. یعنی خیلی ها فصل به فصل زیست شناسی را می خوانند که همین موضوع باعث می شود که همیشه این ترس از سوالات ترکیبی در وجودشان باشد.
برای همین توصیه می کنم فصل های مرتبط زیست شناسی را از همان ابتدا، به صورت ترکیبی بخوانید که سرعت و قدرت یادگیری تان را افزایش می دهد. در ضمن یک نکته ای که خیلی به یادگیری زیست شناسی کمک می کند این است که بدانید در فصل های ترکیبی زیست شناسی چه اطلاعاتی را باید بدانیم مثلا من به شاگردان خودم نمودارهای درختی ترکیبی از فصل های مرتبط زیست می دهم تا آن ها بدانند هر این فصل های مرتبط دنبال چه مواردی باید باشند و چطور باید بخوانند.
شما هم باید این اطلاعات را در مورد هر فصل بدانید و شروع به خواندن بر اساس همین موارد مورد نیاز کنید تا هم مطالعه تان سرعتی شود، هم یادگیری تان عمیق شود، هم مفهومی بیاموزید، هم نکات مهم هر فصل را بدانید و هم از همین اول کار، ترکیبی بخوانید.
در قدم بعدی به سراغ تست های آموزشی بروید که البته توضیح روش تست زنی آموزشی، خیلی مفصل است ولی حتما نیاز به تست زنی آموزشی دارید به تسلط روی یادگیری هایتان برسید و نکات مهم تست ها را نیز به جزوه تان اضافه کنید.
بعد از اینکه حداقل بازهم تاکید می کنم حداقل حداقل نصف تست های یک فصل را به صورت آموزشی تست زدید نوبت به درس نامه خواندن کتاب های کمک آموزشی می رسد. دقت کنید خیلی ها اشتباه می کنند و از روز اول و قبل از اینکه تست بزنند، هم کتاب درسی را می خوانند، هم جزوه معلم را، هم چند درس نامه و حتی فیلم و ... را هم می بینند.
این افراد به موفقیت در زیست نمی رسند چون دچار وسواس در یادگیری هستند و هرگز به تست زنی و تنوع تست ها نخواهند رسید و کسی هم که تست کمی زده باشد قطعا نتیجه نمی گیرد. درس نامه را زمانی باید خواند که حداقل نصف تست های یک فصل را به صورت آموزشی کار کرده باشید.
وقتی کسی بعد از تست ها به سراغ درس نامه ها می رود هم زودتر یاد می گیرد، هم متوجه نکات اضافه درس نامه ها می شود و هم با آگاهی از نوع تست های آن فصل؛ درس نامه را با تمرکز و دقت بیشتری می خوانند.
یکی از ایرادات مطالعه بخصوص در درس زیست این است که افراد فکر می کنند باید یک جزوه کامل و بدون نقص و کم و کاستی داشته باشند که تمام نکات در آن نوشته شده باشد و بعد کلی وقت می گذارند تا چنین جزوه ای را بسازند اما وقتی به تست های می رسند متوجه نکات جدیدی می شوند که باز آن ها را به هم می ریزد.
بنابراین مطالعه دارای مراحل و زمان بندی هایی است که بایستی با اصول دقیق رعایت شود. اینطور نیست که همه منابع را روی سرخودتان بریزید و فکر کنید باید یک جزوه کامل بسازید و تست ها فقط برای امتحان کردن میزان یادگیری شما هستند.
یادگیری از طریق تست رخ می دهد و برگ برنده باکسی است که تعداد تست های بیشتری زده باشد. موفق ترین باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.