کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - دو طرز تفکر اشتباه در بین کنکوری ها

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


اگر از دیدن تصویر مغز در یک سایت مشاوره تحصیلی تعجب می کنید باید دیدگاهتان را تغییر دهید.

دو طرز تفکر اشتباه در بین کنکوری ها

بزرگترین تفاوت انسان با سایر موجودات جهان قدرت تفکر اوست. دانش آموز یا داوطلب کنکوری را در نظر بگیرید که از لحظه بیدار شدن چند هزار فکر ایجاد می کند تا شب دوباره به خواب فرو رود؟ برخی از آن ها افکار سازنده و برخی دیگر مخرب هستند. ده ها عادت را در طول یک روز انجام می دهد در حالیکه همین عادت ها از یک فکر شروع شده و سپس به رفتار تبدیل و آن رفتار بارها تکرار شده و عادت ها ساخته شده است پس همه چیز او تفکر اوست. جایی که اگر نظارت نشود، آنگاه شانسی برای اصلاح ندارد و در صورتی که اصلاح نگردد می تواند مسیر زندگی هر دانش آموز یا داوطلب کنکور را تغییر دهد. آیا دقت کرده اید که بسیاری از روزهایی که درس نخوانده اید به کمک یک احساس ناشی از تفکر توانسته اید خود را قانع کنید که آن روز را درس نخوانید؟ از طرفی برای بسیاری از کارهایی که انجام داده اید باز هم تفکراتی داشته اید که وادار به اجرا شده اید.
در این مطلب قصد بررسی 2 مدل فکری رایج بین کنکوری ها را داریم که به علت این مدل های فکری اشتباه، میزان درس خواندن و تمایل به اجرای برنامه در آن ها کاهش می یابد و حجم زیادی از بهانه های ذهنی خود را به دلیل همین 2 طرز تفکر تولید می کنند. هر کدام را معرفی و سپس با ذکر مثال هایی توضیح می دهیم که چگونه باعث کاهش عملکرد دانش آموزان و داوطلبان کنکور می گردد.
1. تفکر هیچ یا همه چیز: در این مدل فکری، فرد تمایل به کامل بودن و تحقق صد در صدی اهداف، برنامه ها، نتایج و دستاوردهایش دارد و اگر تصور کند که نمی تواند به صد در صد خواسته هایش برسد دیگر قدم از قدم برنخواهد داشت و به نظر او هرچیزی کمتر از کامل هیچ ارزشی ندارد. دانش آموزی را در نظر بگیرید که علت یک کار پیش بینی نشده مجبور است 3 ساعت در بیرون از منزل مشغول انجام کار غیر درسی اش باشد. اگر مدل فکری او تفکر هیچ یا همه چیز باشد آنگاه با خودش می گوید: «چون امروز نمی توانم تمام وقتم را مطالعه کنم پس کلا امروز را درس نمیخوانم.» بنابراین او با داشتن این طرز تفکر اشتباه فرآیند اجرای برنامه اش را برای روزی که فقط 3 ساعت آن را نمی توانست درس بخواند از دست می دهد. داوطلب کنکور دیگری را که مشغول تست زدن از درس X است را تصور کنید. او تصمیم داشته که 50 تست از این درس بزند اما چون 3 سوال اول را نتوانسته پاسخ دهد با خودش می گوید امروز برای درس خواندن مناسب نیست و کل برنامه اش را کنار می گذارد. او نیز دچار مدل فکری تفکر هیچ یا همه چیز است زیرا با وجود چند سوالی که نتوانسته پاسخ دهد تصمیم می گیرد کل برنامه را کنار بگذارد. دانش آموزی را تصور کنید که قرار است ساعت 20 به بعد در یک میهمانی حاضر باشد و از صبح درس نمی خواند زیرا معتقد است که برنامه امروزش کامل اجرا نمی شود پس درس خواندن امروزش هیچ فایده ای ندارد. او نیز دچار این مدل فکری است. 
به راحتی می توانید متوجه شوید افرادی که از این مدل فکری پیروی کنند حجم زیادی از برنامه هایشان را اجرا نخواهند کرد، همیشه با کوچکترین مشکلی کل برنامه را حذف خواهند کرد و از نظر آن ها همه چیز لازم است خوب باشد وگرنه ارزش اجرا و وقت گذاشتن ندارد. تصور کنید در دنیایی که همیشه اتفاقات جزئی و پیش بینی نشده وجود دارد و کسی نمی تواند صد در صدی باشد آنگاه پیروی از این مدل فکری چقدر می تواند دانش آموز یا داوطلب کنکوری را فرسوده و خسته کند.
2. تعمیم مبالغه آمیز: افرادی که این مدل فکری را دارند هر حادثه منفی را شکستی تمام عیار و تمام نشدنی تلقی می کنند و معمولا در کلام آن ها واژه های «هرگز» و «همیشه» زیاد استفاده می شود. به طور مثال داوطلب کنکور مشغول تست زدن از درس X است و تمام سوالاتی که از آن درس حل می کند غلط از آب در می آید. اگر او این مدل فکری را داشته باشد با خود خواهد گفت: «من همیشه تست های این فصل را غلط حل می کنم و هرگز امیدی به موفقیت من در این درس نیست و نمی توانم مطمین باشم که تست های این درس را در کنکور هم بزنم» بنابراین او از یک سری تست محدود به نتیجه گیری کلی در مورد کنکور رسید و خود را ناکام تصور کرد. دانش آموزی را تصور کنید که در طول هر ماه 2 یا 3 روز دیرتر از همیشه از خواب بیدار می شود ولی با خودش می گوید: «من همیشه دیر از خواب بیدار می شوم و هرگز نمی توانم روی خودم مسلط باشم با این همه دیر از خواب بیدار شدن انتظار موفقیت داشتن خیلی انتظار زیادی است تمام رقبای من درس می خوانند و من هرگز نتوانستم خوابم را منظم کنم» این صحبت ها نشان می دهد او نیز یک حادثه منفی کوچک را به شکستی بزرگ تبدیل کرده است و تصمیم دارد وضعیت خود را بسیار بد و وخیم نشان دهد. 
افرادی که از این مدل فکری پیروی می کنند اکثر مواقع  دارای استرس زیاد همراه با بهمن فکری و حس ناامیدی هستند. آن ها هر حادثه ای را به بدترین شکل ممکن تفسیر می کنند. 
چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ دو طرز تفکر اشتباه رایج در کنکور را معرفی کردیم اما یک نکته بسیار مهم است و آن هم قدرت قانع کردن خویش است؛ گویی طرز تفکر یک انسان قدرت قانع کردن، جهت دهی و همچنین تعیین مسیر زندگی او را دارد. پس فراموش نکنید که طرز تفکرتان ریشه همه رفتارهای درست و غلط شماست و حتی می توان حرف بزرگتری در مورد عادت ها نیز زد به این صورت که عادت ها، تکرار شدن یک رفتار است و هر رفتار ناشی از طرز تفکر است برای همین تمام عادت هایی که روزتان را تسخیر کرده نیز تحت تاثیر طرز تفکرتان می باشد بنابراین بیرون کشیدن درستی یا نادرستی طرز تفکر فرآیند بسیار مهمی در پیشرفت روحی و تحصیلی می باشد.
اگر یک دانش آموز یا داوطلب کنکور دارای طرز تفکر هیچ یا همه چیز باشد و بخواهد خود را اصلاح کند نیاز است تمرین بسیار ساده ای را اجرا کند و آن هم اینکه از امروز تا یک ماه آینده موظف است هر بار که یک خواسته یا هدف را تعیین کرد برای آن هدف یک حداقل درجه رضایت تعیین کند. به طور مثال او تصمیم می گیرد که 50 تست از درس X بزند. حال بجای آنکه به فکر بهترین عملکرد باشد به این سوال پاسخ دهد که با توجه به میزان مطالعه، مرور، مدت زمانی که خوانده و ماهی که در آن قرار دارد حداقل درصد را تعیین کند و خود را با این حداقل بسنجد. به طور مثال فردی 2 هفته است که مطلبی را خوانده و فقط 2 بار مرور کرده و 50 تست حل کرده است بنابراین اگراو قرار باشد در حال حاضر 15 تست بزند انتظار 100 در 100 ندارد بلکه او تمایل دارد فقط 20 درصد بزند و همین 20 درصد برایش رضایت بخش است پس با این تکنیک طرز تفکر غلط خود را تغییر می دهد.
برای افرادی که طرز تفکر دوم را دارند مطلبی مفصل در هفته آتی ارایه می شود تا بتوانند این طرز تفکر را تغییر دهند.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.