کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - کتاب های جدید اضافه شده به پایه یازدهم تجربی چیست؟ + کاربرد کتاب ها برای کنکور

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

کتاب های جدید اضافه شده به پایه یازدهم تجربی چیست؟ + کاربرد کتاب ها برای کنکور



پایه یازدهم تجربی نظام جدید، معادل پایه سوم دبیرستان نظام قدیم است. اگر کتاب های این دو نظام را با یک دیگر مقایسه کنید نام چهار کتاب آزمایشگاه علوم تجربی2، انسان و محیط زیست، کتاب کار زبان انگلیسی2 و نگارش 2 را مشاهده خواهید نمود که در سال سوم دبیرستان وجود نداشت. در این مطلب به بررسی محتوایی این چهار کتاب جدید پایه یازدهم می پردازیم و به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا این چهار جلد کتاب، در کنکور می تواند سوال خیز باشد یا خیر؟
1. بررسی محتوای کتاب آزمایشگاه علوم تجربی2 و کاربرد آن در کنکور: این کتاب نیز دقیقا مانند کتاب آزمایشگاه علوم تجربی 1 هدفش انجام آزمایش هایی است که از آن نتایج علمی مهمی در علوم زیست، شیمی، فیزیک و زمین شناسی بدست می آمده است. از این رو این کتاب دارای آزمایش هایی مهم برای کنکور می باشد. در فصل اول این کتاب در مورد ایمنی آزمایش صحبت شده است که اگر طراح کنکور قرار باشد از آن سوالی مطرح نماید به صورت کاملا متن محور و حفظی خواهد بود. مطالعه این کتاب به صورت خود خوان قابل درک است و نیاز به هیچ وسیله کمک آموزشی نمی باشد. این کتاب را به این صورت می بایست خلاصه کنید: «هدف آزمایش، وسایل، شرایط اجرای آزمایش و نتایج» که برای مرور کردن آن راحت باشید. نمونه های از آزمایش های کتاب آزمایشگاه علوم تجربی 2 که در سال های گذشته تحت عنوان سوالات زمین شناسی، زیست، شیمی و فیزیک در کنکور مورد سوال قرار گرفته است به شرح زیر می باشد.
آزمایش صفحه 40 در مورد تعیین درصد تخلخل آبخوان بارها در درس زمین شناسی مورد سوال بوده است، آزمایش صفحه 46 در مورد مشاهده اثرات تغییر فشار اسمزی بر یاخته های گیاهی در درس زیست شناسی در قسمت عوامل موثر بر رشد گیاه مورد سوال قرار گرفته است. در صفحه 84 کتاب آزمایشگاه علوم تجربی2 آزمایشی با عنوان مقاومت ویژه رساناهای فلزی بررسی شده که در کنکور فیزیک از کتاب سال سوم دبیرستان نظام قدیم و فرمول معروف مقاومت سیم راست بارها در کنکور از آن سوال مطرح شده است. در صفحه 104 این کتاب نیز از درصد جرمی اسید سرکه سنتی و محاسبه آن صحبت شده که در کنکور شیمی محاسبه درصد جرمی ترکیب های مختلف و همچنین کاربرد آن فرمول در مسایل استوکیومتری، بخش بزرگی از سوالات شیمی کنکور را در سال های اخیر تشکیل می دهد. همچنین در صفحه 106 به بیان عامل جابه جایی تعادل پرداخته شده که در کتاب شیمی پیش دانشگاهی نظام قدیم جزء مطالب مهم کنکور محسوب می شد و همواره سوالات مفهومی مخصوص به خود را در کنکور تجربی داشته است. صفحه 112 این کتاب به بررسی چگالی سطحی بار الکتریکی در کدام قسمت های رسانا بیشتر است؟ پرداخته که این مطلب جزء سوالات مفهومی درس فیزیک در کنکور مطرح می شود و از طریق آن فرمول چگالی سطحی نیز قابل توضیح است. این موارد نمونه هایی از آزمایش های این کتاب و اهمیت آن برای کنکور بود. خواندن این کتاب نه با هدف انجام آزمایش اما با هدف تهیه خلاصه ای از هدف، وسایل، شرایط و نتایج هر آزمایش برای کنکور ضروری و قابل طرح سوال در درس های ذکر شده می باشد.
2. بررسی محتوای کتاب انسان و محیط زیست و کاربرد آن در کنکور: مولفین این کتاب درسی در قسمت سخنی با دانش آموز چنین عنوان می کنند: «هدف از درس «انسان و محیط زیست»پرورش نسلی آگاه، مسئولیت پذیر، فعال و امیدوار به آینده است. عرصه فعالیت های محیط زیست، عرصه عمل آگاهانه، دلسوزانه، آینده نگرانه و داوطلبانه فردی و گروهی است. این عرصه تنها با آموزش هایی در چهارچوب اهداف برنامه درسی ملیّ یعنی تفکر و ایمان، علم و عمل و اخلاق به صورتی هم زمان و در پیوندی درونی با یکدیگر قابل تحقق است.» همچنین آنان در قسمت سخنی با دبیران گرامی، صحبت های خود را چنین ادامه می دهند: «دبیران محترم توجه داشته باشند كه ارزشیابی درس انسان و محیط زیست به صورت ارزشیابی مستمر و پایانی در هر دو نوبت تحصیلی صورت بگیرد. لازم به ذكر است از بخش های بیشتر بدانیم و مطالعه برای انجام فعالیت ارزشیابی انجام نشود. به ارزشیابی مستمر بها بدهید. ارزشیابی باید به منظور اصلاح نواقص آموزش و یادگیری و ایجاد فرصت های مناسب برای یادگیری دانش آموزان انجام پذیرد. ما امیدواریم كه دبیران عزیز با ایجاد فضایی تعاملی و بحث برانگیز زمینه های لازم را جهت تجزیه و تحلیل، مقایسه و تفكر نقادانه در كلاس فراهم نمایند.» بنابراین آنچه از این مطالب متوجه می شویم هدف از این طراحی کتاب انسان و محیط زیست افزودن اطلاعات عمومی و ایجاد حس وظیفه شناسی و درک درست از محیط زیست است و آنچه از این مقدمه بر می آید هدف از این درس طراحی سوال برای کنکور نیست. محتوای این کتاب در مورد آب، هوا، خاک، زباله، انرژی، تنوع زیستی و محیط زیست صحبت می کند. اطلاعات موجود در متن های کتاب به صورت آماری و اطلاع رسانی بوده و به بررسی جغرافیا و اقلیم کشورمان می پردازد.
3. بررسی محتوای کتاب کار زبان انگلیسی2 و کاربرد آن در کنکور: این کتاب از جمله ارزشمندترین کتاب های جدید اضافه شده به پایه یازدهم در رشته تجربی می باشد. طراحی این کتاب با توجه به استانداردهای روز زبان آموزی در دنیا نمره بالایی خواهد گرفت. استفاده از تصاویر و یاد دهی لغات با تصویر، همچنین متن و پرسش و پاسخ و تمرین های متنوع آن، موجب تقویت یادگیری و افزایش دامنه لغت زبان آموزان به خصوص برای کنکور می شود. از آنجا که طراحان کنکور همواره لغات خارج از کتاب را در سوالات کنکور خود قرار می دهند لذا این توفیق برای دانش آموزان نظام جدید فراهم شده است که با کتاب کار زبان انگلیسی 2 علاوه بر تقویت دامنه لغات زبان انگلیسی، به تمرین cloze test و reading  نیز بپردازند. نکته مهمی که از این کتاب می توان برای طراحی سوالات کنکور حدس زد وجود متن های عمومی در کنکور زبان است. این متن ها شامل لغاتی در مورد کشورهای مختلف جهان و اطلاعات جغرافیایی، ستاره شناسی، ورزش و سلامتی، تاریخ، هنر، فرهنگ و ادبیات و زبان آموزی می باشد. بنابراین داوطلبانی در کنکور می توانند درصد بالایی را کسب کنند که دامنه لغت مناسبی با موضوعات ذکر شده داشته باشند. بنابراین بهترین روش یادگیری لغت زبان انگلیسی از این به بعد در کنکور، دسته بندی کردن واژگان بر اساس موضوعات ذکر شده و آموختن آن ها می باشد.
کتاب کار زبان انگلیسی2 شامل 3 درس می باشد که هر درس از بخش های متنوعی تشکیل شده است. بخش اول (part I) در هر درس یک متن بلند یا همان reading می باشد که در آن متن با توجه به موضوع درس، داستان یا مطلبی را بیان می کند و سپس سوالاتی را به صورت درست و غلط، پاسخ های تشریحی و مرجع ضمایر استفاده شده در متن می پرسد. بخش دوم (part II) هر  درس به تمرین های جورچین، جای خالی و تصویرسازی برای آموزش لغات می پردازد تا با این تمرین های مختلف موجب تقویت دامنه لغات دانش آموز در راستای موضوع همان درس شود. این تمرین بر اساس استانداردهای رایج کتاب های آموزش زبان در دنیا طراحی شده و از این نظر بسیار حرفه ای و قابل ستایش می باشد. در بخش سوم  (part III) هر درس از کتاب کار زبان انگلیسی2، تمرین گرامر می باشد، به طور مثال یک جمله را می نویسید ولی فعل آن را به شکل ساده در داخل پردانتز قرار می دهد و از دانش آموز می خواهد بر اساس شرایط جمله و زمان آن بتواند شکل صحیح استفاده از فعل را تعیین نماید. بخش چهارم (part IV) هر درس این کتاب، به تمرین تلفظ و نحوه ادای کلمات می پردازد و یک تمرین مناسب برای صحبت کردن می باشد. لغت های مورد استفاده در این قسمت نیز می تواند برای کنکور مورد سوال قرار گیرد. بخش پنجم (part V) ) که آخرین بخش هر درس از این کتاب است به تمرین نوشتن و املا اختصاص دارد. در این قسمت، با استفاده از تمرین های مختلف؛ مثل استفاده از تصاویر برای لغت ها، تکمیل کردن جملات ناقص و همچنین نوشتن نظر شخصی  در خصوص یک موضوع مطرح شده به دانش آموز کمک می کند تا شهامت نوشتن به زبان انگلیسی را پیدا کرده و بتواند نظرات خود را به زبان انگلیسی نوشته و آن را از نظر املایی و گرامری بررسی کند. خواندن این کتاب برای کنکور بسیار ضروری و حل تمرین های آن موجب افزایش درصد زبان انگلیسی تان خواهد شد. همراه این کتاب لوحه های آموزشی  که توسط  آموزش و پرورش تهیه شده است، به دانش آموزان ارایه می شود که نیاز آموزشی آنان را برطرف کرده و برای یادگیری آن نیازی به کتاب های کمک آموزشی نمی باشد.
4. بررسی محتوای کتاب نگارش2 و کاربرد آن در کنکور: این کتاب که ادامه راه کتاب نگارش1 در پایه دهم نظام جدید می باشد که در هر فصل آن ابتدا یک درس نامه با محوریت نوشتن و نویسندگی مطرح می شود و مولفین سعی می کنند با زبانی ساده قواعد نوشتن را برای دانش آموز توضیح دهند، سپس  فعالیت ها، مثل نویسی و کارگاه نوشتن در هر فصل قرار است به دانش آموز کمک کند تا آموخته های خود از درس نامه هر درس را به رشته تحریر در آورد و سعی کند با به کارگیری قوه تخیل و قواعدی که در هر فصل می آموزد، دست به نویسندگی زده و این هنر را تمرین کند. این کتاب هدفش طرح سوال در کنکور نیست بلکه آموختن هنر نوشتن و رعایت قوانین نگارش فارسی می باشد. مطالبی که ممکن است از این کتاب در قسمت سوالات زبان و ادبیات فارسی کنکور مورد سوال قرار بگیرد شامل درس نامه های درس های اول، سوم و ششم و همچنین تاریخ ادبیات های تک خطی در پایان متن های بکار رفته در این کتاب می باشد. مطالعه این کتاب به صورت خودخوان است و نیازی به هیچ ابزار کمک آموزشی نیست. 


دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 12:22 ب.ظ
سلام ، بابت اطلاعات خوبی که در اختیار خوانندگان سایت تون قرار میدین خیلی تشکر می کنم ، سئوالی داشتم که بعد از چند ساعت مطالعه سابت تون پیداش نکردم و از طریق جستجو هم نتیجه در بر نداشت ، روش خوندن زیست شناسی برای کسی که توی رشته تجربی نبوده و میخواد به تسلط لازم برای رشته های بالای کنکور در این درس برسه چی هست ؟ در ضمن برای یادگیری ترکیبی زیست افزایش درصد در مراحل بالاتر چه کار باید کرد؟
یه سئوال دیگه این که آیا میشه تخمین زمانی برای رسیدن تسلط کافی توی درس رو عنوان کرد که مثلا برای یه دانش آموز با بهره وری متوسط مطالعه حداقل توی یکی دو ماه اول و با انگیزه با این روش مطالعه ای که می گین مثلا چند ماه طول میکشه؟
بابت جواب تون پیشاپیش بسیار ممنون.
پاسخ رضا جدیدی :
سلام وقت بخیر و نیکی. خواهش می کنم و خوشحالم که مطالب کلبه مشاوره توانسته به شما کمک کند. از آنجا که مطالعه کردن نیاز به آموزش دارد و شخص مورد نظر بایستی ابتدا درک درستی از کنکور و تغییرات و روند سوالات هر درس پیدا کند و سپس روش درست مطالعه برای هر درس و فصل را بیاموزد و سپس در طول مطالعه از او حمایت شود تا از روند اصلی خودش خارج نشود و پیگیری نتایج وتنظیم حجم و سرعت یادگیری کاملا به پایه درسی، شرایط یادگیری و همچنین برنامه افزایش کارایی مرتبط می شود لذا این موضوع قابلیت این را ندارد که یک دستور کلی برای همه نوشت و گفت همه زیست را اینطوری بخوانند موفق می شوند.
مطالعه، برنامه ریزی و افزایش کارایی مباحثی است که فرد به فرد است و لذا بنده در این زمینه هیچ دستور کلی به کسی نمی دهم. هر شخصی شرایط خودش را دارد و شرایط مطالعه با رعایت استانداردها باید فردی شود تا کارایی داشته باشد از این رو بنده را عفو بفرمایید. موفق ترین باشید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.