کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - نام کتاب های جدید پایه دهم تجربی چیست؟ + کاربرد کتاب ها برای کنکور

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

نام کتاب های جدید پایه دهم تجربی چیست؟ + کاربرد کتاب ها برای کنکور


سیستم تحصیلی آموزش و پرورش در سال 1395 برای اولین بار پایه دهم را تجربه کرده است و وارد نظام جدید تحصیلی شده است. در این سیستم آموزشی، برای آنکه دانش آموزی مدرک دیپلم خود را بگیرد لازم است تا دوازده سال تحصیل کند و در نهایت در سال آخر دبیرستان یعنی پایه دوازدهم در صورت موفقیت در امتحانات مربوطه، به مدرک دیپلم دست پیدا می کند در حالیکه در نظام قدیم اگر دانش آموزی یازده سال درس می خواند؛ در سال سوم دبیرستان می توانست مدرک دیپلم خود را بگیرد و لزومی نداشت مدرک پیش دانشگاهی بگیرد مگر آنکه به فکر ورود به دانشگاه می بود.  

رشته تجربی یکی از رشته های نظری در دوره دوم متوسطه می باشد که در پایه دهم، علاوه بر آن کتاب های همیشگی، شش جلد کتاب جدید با عناوین نگارش (1)، تفکر و سواد رسانه ای، هنر، کارگاه کارآفرینی و تولید، کتاب کار زبان انگلیسی و کتاب آزمایشگاه علوم تجربی (1) می باشد. در این مطلب به تحلیل محتوایی و مشخص کردن اطلاعات مهم برای آزمون کنکور پرداخته می شود.

کتاب درسی پایه دهم با عنوان نگارش (1) : در پیش گفتار این کتاب چنین آمده است: «یكی از ویژگی های این كتاب در بخش تدوین، گزینش و سازماندهی محتوا، آوردن نمونه های فراوان از نویسندگان ایران و ادبیات جهان است. این كار، افزون بر آشنایی خوانندگان با نویسندگان و آثارشان، آنها را به طور عملی با شیوه های گوناگون نوشتن نیز آشنا می سازد.» در ادامه پیش گفتار نیز بر بخش های مختلف کتاب و توضیح کاربرد های آن پرداخته می شود: «در ساختار هر درس، بعد از متن آموزشی، تمرین های نوشتنی با عنوان «كارگاه نوشتن»، در بخش های «تشخیص»،«تولید متن»، «ارزیابی نوشته»، «هنجار نوشتار»، «حكایت نگاری»،  «مَثَل نویسی» و «شعرگردانی» سازماندهی شده است. فعالیت های «كارگاه نوشتن» با نظمی علمی و آموزشی به دنبال هم آمده اند؛ فعالیت شمارۀ یک با هدف تقویت توانایی بازشناسی و تشخیص، فعالیت شمارۀ دو با هدف تقویت توانایی نوشتن و تولید متن و فعالیت شمارۀ سه با هدف تقویت داوری و توانایی بررسی، تحلیل و نقدنویسی طرّاحی شده است».

هدف از تدریس این کتاب، تقویت هنر نویسندگی دانش آموزان است. مولفین این کتاب قصد دارند با درس ها و بخش های مختلف موجود در این کتاب، آشنایی با داستان و عناصر آن  و قواعد نگارشی زبان فارسی را آموزش دهند. اگر بخواهیم این کتاب را از  دید کنکور بررسی کنیم چند نکته مهم وجود دارد؛ 

1.  در این کتاب، متن های فراوانی از دل داستان ها و رومان های معروف ایران و جهان جدا شده و برای تمرین و آموزش در معرض مطالعه دانش آموزان پایه دهم قرار می گیرد. لغت معنایی مهم و سنگینی در متن های مربوط به این کتاب یافت نمی شود زیرا اکثر متن ها به زبان امروزی و مربوط به ادبیات عصر خودمان می شود ولی مطالعه روزنامه وار آن برای بیرون کشیدن لغت های املایی می تواند جهت بالا بردن دامنه لغات املایی یک داوطلب کنکور مناسب باشد. 

2. در پایان برخی از متن ها و اشعار موجود در کتاب نگارش (1)، نام اثر و نویسنده آن ذکر شده است به طور مثال در 115 از این کتاب نوشته شده است: «آن روز صبح، وقتی پا به حیاط مدرسه گذاشتم، طبق معمول به کلاس دویدم و کیفم را روی نیمکت گذاشتم و با عجله به حیاط برگشتم. کار هر روزمان بود و چه ذوقی داشتیم که صبح ها تا زنگ به صدا در نیاید، با بچه ها یارکشی کنیم و بازی کنیم. محوّطۀ شرقی حیاط مدرسه، مناسب ترین محلّی بود که می توانستیم از سر و کول هم بالا برویم و در مواقع خطر، خودمان را از چشم های تیزبین آقای ناظم دور کنیم. محوّطۀ شرقی حیاط مدرسه، خاکی بود و به نظرمان صحرایی خشک و بی آ ب و علف را می مانست. در خیالمان پستی و بلندی های کوچک این محوّطۀ خاکی، نقش مهمّی در جنگ و گریزها و بازی های ما داشت...». و سپس در انتهای این متن نوشته شده است: آقای مهربان، حمید گروگان به نقل از داستان معاصر، داستان نویسان معاصر این را با تاریخ ادبیات های کتاب های نظام قدیم که شامل تاریخ تولد و وفات، تعداد آثار و نام آثار نویسیده یا شاعر و شهر محل زندگی و مختصری در مورد زندگی اش بود اگر مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که در کتاب نگارش (1) فقط به نام نویسنده و کتابی که آن متن از آن برداشته شده است اشاره می شود و برای یک داوطلب کنکور مطالعه این چند تاریخ ادبیات نیم خطی کار سختی نیست.

3. در کتاب نگارش (1) مفاهیمی مانند: زاویه دید، شیوه بیان، شخصیت پردازی، اصول بندنویسی و نکات نگارشی می باشد. خواندن این مباحث نیاز به معلم ندارد زیرا مباحثی کاملا حفظی است و با خواندن کتاب درسی  به راحتی آن را می آموزید زیرا متن کتاب بسیار ساده و روان و با ذکر مثال های فراوان به توضیح هر مفهوم پرداخته است. این مطالب در کتاب ادبیات نظام قدیم نیز وجود داشت و ظرفیت طراحی سوال در کنکور را دارد.

کتاب درسی پایه دهم با عنوان  تفکر و سواد رسانه ای: آن طور که از نام این کتاب در برخورد اول به ذهن هر یک از ما خطور می کند، این است که محتوای این کتاب، برای کنکور قابل طرح سوال نیست و بیشتر مانند یک درس اطلاعات عمومی می باشد. حق هم با شماست. مولفان این کتاب قصد دارند تا در دنیای ارتباطات، سطح اطلاعات و آگاهی شما را نسبت به رسانه بالا ببرند و مطمین باشید یکی از کارهای ماندگار در آموزش و پرورش ما وجود این کتاب است و بایستی از  رویکرد سازمان آموزش و پرورش تشکر کرد و بنده خواندن این کتاب را به همه، حتی پدر و مادرها هم توصیه می کنم. 

اگر بخواهیم از دید کنکور به کتاب تفکر و سواد رسانه ای بنگیریم، با توجه به رشته های زیر مجموعه تجربی و ریاضی به نظر نمی رسد این درس قابل طراحی سوال در کنکور باشد زیرا که در مقدمه این کتاب نیز طراحان بیشتر از آنکه تاکید بر امتحان از این درس داشته باشند بر درک و فهم آن اهمیت می دهند.

کتاب درسی پایه دهم با عنوان هنر: در مقدمه این کتاب صحبتی با دانش آموزان شده است که مولفین بیان می کنند: «این كتاب حاصل تلاشی دیگر است برای گسترش و تعمیق تجربۀ زیبایی شناسی شما. این تجربه حاصل نمی شود مگر از طریق درك و شناخت زیبایی ها در موقعیت های مختلف، تجزیه و تحلیل، ارزش گذاری و خلق آنها. كتاب پیش رو، از چهار پودمان تشكیل شده است. در نخستین پودمان، شما با مفاهیم اساسی و بنیادین زیبایی شناسی و هنر آشنا خواهید شد. در پودمان دوم، با عوامل مؤثر در بارور شدن خلّقیت هنری، آشنا شده و مهارت های لازم برای خلق یک اثر هنری را كسب خواهید كرد. پودمان سوم به تجزیه و تحلیل آثار هنری و شناخت معیارهای زیبایی شناسی براساس سه مؤلفۀ فضا، صدا و حرکت اختصاص دارد كه شالودۀ اصلی شاخه های مختلف هنری را شکل می دهد. و بالاخره در پودمان چهارم شما با مهم ترین خصوصیات هویت بخش هنر ایرانی اسلامی و راه های حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و هنری آشنا خواهید شد» بنابراین به زیبایی هدف کتاب مشخص می شود. مولفین قصد دارند تا درک هنر و آثار تاریخی کشورمان را به واسطه این کتاب به یک دانش آموز پایه دهم آموزش دهند.

از منظر کنکور، با توجه به اینکه کنکور جداگانه ای برای رشته هنر وجود دارد لذا این کتاب برای ارایه سوال در کنکور رشته تجربی و ریاضی طراحی نشده است و هدفش همانی است که مولفین در مقدمه به خوبی آن را بیان نمودند.

کتاب درسی پایه دهم با عنوان کارگاه کارآفرینی و تولید: یکی دیگر از شاهکارهای قابل تقدیر از دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش می باشد، تالیف و نگارش این کتاب است؛ کتابی که برای اولین بار در سیستم آموزشی کشور تدریس می شود و یکی از آن کتاب هایی است که همیشه آرزویش را در آموزش و پرورش داشتیم. در سخنی با دانش آموزان این کتاب جملات مهمی در مورد اهمیت و جایگاه این کتاب بیان شده است: «کتاب کارگاه کار آفرینی و تولید برای اولین بار در کشور برای دانش آموزان شاخۀ نظری در ادامۀ درس های کار و فناوری به صورتی کاملاً کاربردی تألیف شده است. اساس محتوای این کتاب را فعالیت های تعیین شده تشکیل می دهند. فعالیت های پیش بینی شده در هر بخش از این کتاب به صورت عملکرد فردی یا تیمی مورد ارزیابی قرار می گیرند، بدیهی است کلید موفقیت در اجرای دقیق آنها داشتن پشتکار و علاقه است. در این کتاب شایستگی هایی از قبیل تیم سازی، کارتیمی، حل مسئله، هدف گذاری و تصمیم گیری را کسب خواهید کرد و در ادامه با خودشناسی و توسعۀ شخصی، شناسایی ارزش ها و نیازها ، مهارت ها، استعدادها و علایق خودتان به طراحی مسیر شغلی خود می پردازید. پس از آن با کسب شایستگی های تفکر خلّق، خلّقیت، فرصت یابی، ایده پردازی وایده یابی، افرادی خلّق، فرصت گرا، فعال و نوآور می شوید.در نهایت با کمک این شایستگی ها یک مدل کسب و کار ارائه می دهید و به نگارش طرح و برنامۀ آن اقدام می کنید.» خواندن این کتاب نیز مانند تفکر و سواد رسانه ای برای همه مخصوصا کسانی که می خواهند علمشان را شغل و محصول تبدیل کرده و کمی با توانمندی های خود آشنا شوند، جذاب خواهد بود. 

این کتاب نیز مانند تفکر و سواد رسانه ای بیش از آنکه بر ارزشیابی و امتحان تاکید کند بر درک و اهمیت مفاهیم خودشناسی، علاقه و کارآفرینی تاکید دارد و با توجه به رشته های دانشگاهی ریاضی و تجربی، این کتاب برای طراحی سوال در کنکور طراحی نشده است.

کتاب درسی پایه دهم با عنوان آزمایشگاه علوم تجربی (1): در پیشگفتار این کتاب موضوعاتی مطرح می شود که نحوه برخورد یک داوطلب کنکور با این کتاب را روشن می کند. مولف در این قسمت از کتاب می نویسد: «درس آزمایشگاه علوم به عنوان درسی جدید در جدول دروس دوره دوم متوسطه با شناسه و نمره مستقل ارائه می شود. آموزشگر این درس، مربی خوانده می شود و مستقل از دبیر دروس علوم پایه زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک درس را ارائه می کند. آزمایش های این کتاب در چهار قالب زیر ارائه شده است: مربی: این نوع آزمایش ها جنبه نمایشی و انگیزشی دارند؛ در زمان کوتاه حداکثر 10 دقیقه و توسط مربی انجام می شود و دانش آموز، مشاهده گر است. هدف از این نوع آزمایش ها ایجاد انگیزه و سؤال برای ورود به بحث جدید، و یا آزمایش جدید است. دستورالعملی: این نوع آزمایش ها بر اساس دستورالعمل ارائه شده، توسط دانش آموز انجام می شود. هدف این نوع آزمایش ها تثبیت و تعمیق مطالب قبلی دانش آموز است. کاوشگری: این نوع آزمایش ها با یک سؤال آغاز می شود و در قالب فعّالیت های کاوشگری توسط دانش آموز انجام می شود. هدف این نوع آزمایش ها کشف مطالب جدید توسط دانش آموز است. پروژه: موضوع این نوع فعّالیت بر اساس علاقه و نیاز دانش آموزان انتخاب، و در مدت زمان نسبتاً طولانی حداکثر یک نیم سال و به روش پروژه محور انجام می شود و مربی نقش راهنمای پروژه را دارد. هدف این نوع آزمایش ها آشنایی دانش آموزان با روند پژوهش های علمی است. در طراحی آزمایش های این کتاب موارد زیر مورد توجه قرار گرفته است: 1- آزمایش ها کاربردی و با زندگی دانش آموز مرتبط است. 2 -آزمایش ها جذاب، نوآورانه و اشتیاق آور است. 3 -آزمایش های آن با کتاب های درسی همسو است. 4 آزمایش های آن متناسب با سطح علمی و سن دانش آموز است. 5- هم از وسایل ساده و دم دستی و هم از ابزارهای پیشرفته و استاندارد استفاده شده است. 6- آزمایش ها از همه حوزه های علوم تجربی زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک طراحی شده است. 7- به نکات ایمنی و زیست محیطی، توجه ویژه ای شده است. نکته مهم: با توجه به اینکه امکانات و تجهیزات مورد نیاز آزمایش در همه مدارس کشور به طور یکسان وجود ندارد، تعداد آزمایش های کتاب بیشتر از تعداد جلسات آموزشی، طراحی شده است تا به مربیان ارجمند حق انتخاب دهد و در صورت نبود امکانات لازم برای انجام برخی آزمایش ها، به تعداد جلسات آموزشی، آزمایش وجود داشته باشد.»

از این پیشگفتار متوجه می شویم که آزمایش های این کتاب مربوط به مباحث چهار درس زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک می باشد. و در این کتاب مباحث عملی هر چهار کتاب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر نگاهی به فهرست کتاب  آزمایشگاه علوم تجربی (1) کنیم متوجه می شویم که خود این فهرست بارها و بارها در سوالات کنکور مورد پرسش بوده است و لذا اگر این کتاب از جهت انجام آزمایش اهمیت نداشته باشد اما از منظر نحوه و شرایط انجام آزمایش و همچنین نتایج حاصل از آن، برای کنکور بسیار مهم است. به طور مثال در صفحه 37 درباره «بازی دما با انحلال پذیری» صحبت می شود و  در صفحه 94 به موضوع «حل شدن گازها در آب» پرداخته می شود و  در صفحه 128 این کتاب در مورد « بین دما و حجم گاز در فشار ثابت چه رابطه ای وجود دارد؟» و در صفحه 137 در مورد «عملکرد کاتالیزگرها چیست؟» و در صفحه 139 «فشار در یک مایع به چه عاملی بستگی دارد؟» تشریح می شود که همه این مباحث بارها و بارها در کنکور سراسری رشته تجربی و ریاضی مورد سوال قرار گرفته اند لذا این کتاب ظرفیت طرح سوال در کنکور را در یکی از چهار درس زمین شناسی، زیست، فیزیک و شیمی را دارد که از بین این چهار درس، بیشترین آزمایش ها برای درس شیمی است. دقت شود که متن این کتاب مراحل انجام آزمایش را توضیح می دهد و لذا حاوی مطلب پیچیده ای نیست و به صورت خودخوان می توانید آن را مطالعه کنید. دقت کنید در مطالعه این کتاب، مطالبی که برای کنکور اهمیت دارند شامل: هدف آزمایش، تغییر و تحولات درون مراحل آزمایش، دلیل ترتیب مراحل انجام آزمایش و نتایج آزمایش می باشد که همگی مطالب حفظی و ساده هستند و نیازی به استفاده از هیچ کتاب کمک آموزشی یا معلم برای یادگیری نیست و خود کتاب درسی تمام نیازهای شما را برطرف می کند. خواندن این کتاب خیلی وقت نخواهد برد زیرا اکثر متن های آن هیچ اطلاعات مهمی برای کنکور ندارد.

کتاب درسی پایه دهم با عنوانکتاب کار انگلیسی (1): یکی از مهم ترین کتاب هایی که وارد پایه دهم دبیرستان شده است و بسیار بسیار برای کنکور اهمیت دارد. ساختار این کتاب به ارایه دامنه لغاتی در مورد واژگان انگلیسی می پردازد که برای تقویت دامنه لغت زبان انگلیسی و همچنین تمرین تست لغت و cloze test بسیار مفید است. در این کتاب که از 4 درس تشکیل شده است و هر درس به 5 بخش(part) تقسیم می شود. بخش اول (part I) هر درس با ارایه یک متن کاملا عامیانه و روزمره شروع می شود. متن یک صفحه ای که در مورد زندگی معمولی شما و نیازهایتان صحبت می کند. و بلافاصله از شما می خواهد که به سوالاتی که از این متن طراحی شده است پاسخ دهید. سوالات درست و غلط و پاسخ کامل از جمله سوالاتی است که در مورد متن از شما می پرسد. در بخش دوم (part II) تصاویری را قرار می دهد و از شما می خواهد با توجه به تصاویر به سوالات پاسخ دهید. این تصاویر نیز همگی بر اساس زندگی روزمره انسان و وابسته به بخش اول هر درس طراحی شده است. بخش سوم (part III) هر درس، جذاب ترین و حرفه ای ترین قسمت کتاب است. در این بخش با انواع تمرین ها روز دنیا و با استفاده از آخرین تکنیک های آموزش زبان انگلیسی، از شما می خواهد که لغت های بیشتری متناسب با موضوع آن درس را بگیرید. روش های ارایه شده در بخش سوم آنقدر حرفه ای است که با استفاده از تمرین های مختلف، دامنه لغات شما افزایش می یابد و از این جهت یکی از پیشرفته ترین کتاب های آموزش و پرورش است. بخش چهارم (part IV) هر درس، سرگرمی و ارایه پاسخ های کوتاه بر اساس تصاویر است. در نهایت بخش پنجم (part V) که تمرین نوشتن است. در این بخش نیز دامنه لغات خود را می توانید از طریق نوشتن تقویت و افزایش دهید.

مطالعه این کتاب، به کمک یک دیکشنری به صورت کاملا خود خوان قابل یادگیری است و لازم است یکی از برنامه های اصلی یک داوطلب کنکور می بایست قرار گیرد. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا یکی از مزیت های این کتاب است و وجود کتاب کار برای زبان انگلیسی در پایه دهم باعث استانداردتر شدن آموزش زبان انگلیسی می شود. اگر به فکر موفقیت در زبان انگلیسی کنکور هستید لازم است که حتما تمرین ها و لغات موجود در این کتاب را به خوبی فرا بگیرید. مورد دیگری که از این کتاب می توان متوجه شد استفاده از واژگان عامیانه و با کاربرد روزانه است و این می تواند نوید از وجود متن های عامیانه در کنکور دهد، مدلی که چند سالی است در کنکور رواج پیدا کرده است و از دانش آموزان انتظار می رود اصطلاحات روزمره انگلیسی را از طریق این کتاب فرا بگیرند. 



نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.