کلبه مشاوره رضا جدیدی مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور - چگونه یک روز بهتر برای درس خواندن بسازیم

مشاوره تلفنی و برنامه ریزی تحصیلی و کنکور


راه های ارتباطی با رضا جدیدی: شماره تلفن ثابت: 34774341-086 شماره تلفن همراه: 09189580918

چگونه یک روز بهتر برای درس خواندن بسازیم

چگونه یک روزی درسی خود را شروع می کنید؟ در دقایق اولیه روز خود چه فعالیت هایی را اجرا می کنید؟ آیا نوع این فعالیت ها در کیفیت و شادابی ادامه روز اثر گذار است؟ چگونه روز درسی خود را آغاز کنیم تا بهترین راندمان و بازده را در طول روز از فعالیت های درسی خود داشته باشیم؟ آیا واقعا شروع یک روز آنقدر مهم است که بشود به وسیله آن روی کیفیت و بازده درسی در طول روز را به آن چند دقیقه ابتدای روز نسبت داد؟
در تحقیقات و نوشته های Lynn Taylor د [1] این طور بیان شده است 10 تا 60 دقیقه اولیه روز در تضمین کیفیت و نحوه اداره  فعالیت ها در کل روز نقش بسیار مهمی را دارد. در این مدت بهتر است یک سری فعالیت های خیلی روزمره و ساده که معمولا افراد به انجام آن عادت دارند حذف و برخی از رفتارهای سالم که کمتر اجرا می شود را جایگزین نمود. در ادامه همین مطلب لیست رفتارهای صحیح و غلط معرفی و توضیح داده می شود. فعالیت های بسیار ساده ای که با رعایت آن ها می توانید به کیفیت مطالعه خود در طول روز بیفزایید و دقیقا اهمیت این متن در همین است که به ما یادآوری می کند انجام یک سری از فعالیت ها و کارهای ساده است که می تواند کیفیت مطالعه در آن روز را کم یا زیاد کند و قرار نیست همیشه اتفاقات پیچیده ای موجب پیشرفت یا پسرفت یک فرد شود. 
این فعالیت ها را شب قبل اجرا کنید تا فردای با کیفیتی داشته باشید:
1) شب قبل تعیین استراتژی فردا
حتما هر شب تعیین کنید که فردا قرار است چه کارهایی با چه ترتیبی انجام دهید و حتی کارهای غیر درسی که می دانید فردا نیاز است اجرا کنید را دربرنامه های فردا مشخص کنید. این نقشه انجام فعالیت ها برای روز بعد در ایجاد نظم و آرامش ذهنی و تعیین یک استراتژی برای رسیدگی به تمام فعالیت های درسی و غیر درسی موجب افزایش بهره وری در طول روز بعد خواهد شد. حتما این کار را شب قبل انجام دهید و از انجام این تصمیم گیری ها در ابتدای صبح بپرهیزید.
2) میز درسی مرتب
شروع یک روز خوب درسی اگر با میز نامرتب همراه باشد قطعا تاثیرش را به صورت کسالت بر روی فرد می گذارد حتما شب ها بعد از اتمام مطالعه تان، میز خود را تمیز کنید تا صبح با یک میز مرتب، روز درسی خود را آغاز کنید. این نظم و ترتیب محیطی روی نظم و ترتیب ذهنی شما اثر خواهد گذاشت. به هم ریختگی های محیطی نیز موجب به هم ریختگی های ذهنی خواهد شد. وجود یک میز کار تمیز و مرتب تاثیر به سزایی در آرامش آغاز یک روز درسی دارد.
3) اگر مدرسه می روید
آن دسته از دانش آموزان یا کنکوری هایی که قرار است به مدرسه بروند حتما حتما وسایل مورد نیاز برای فردای خود را از شب قبل آماده کنند. این عمل به آنان کمک می کند تا روز آرامی را شروع کنند و نخواهند دایما به دنبال وسایل مورد نیازشان در ابتدای روز باشند در ضمن آرامش خاطری هم برایشان ایجاد خواهد کرد که فردا همه چیز آماده است و نیاز به وقت گذاشتن در ابتدای صبح ندارند.
این فعالیت ها را در ابتدای روز اجرا کنید تا روز را با کیفیت شروع کنید:
1) ورزش نمی کنید حداقل حرکت های کششی انجام دهید.
حتما این مورد را تجربه کنید. بعد از بیدار شدن از خواب چند حرکت کششی انجام دهید. این حرکات باعث می شوند عمیق تر و بهتر نفس بکشید و در نتیجه آرامش بهتری را برایتان ایجاد می کند در ضمن بر روی هوشیاری نیز اثر مثبت می گذارد. اگر بتوانید ورزش کنید خیلی بهتر است ولی اگر شرایطش را ندارید حرکات کششی را در گوشه ای از خانه خود اجرا کنید تا با چند ثانیه آرامش و هوشیاری را برای خود به ارمغان بیاورید.
2) صبحانه سبک 
وعده صبحانه مهم ترین وعده غذایی برای تامین انرژی مورد نیاز در طول روز است. هرگز آن را حذف نکنید ولی از میل نمودن صبحانه سنگین و با حجم بالا خودداری نمایید. اگر صبحانه سنگینی میل کنید آن گاه جریان خون به سمت دستگاه گوارش سرازیر می شود و حس خواب آلودگی و چرت زدن را در شما ایجاد می نماید بنابراین یک صبحانه سبک و کم حجم را میل نمایید.
3) شروع روز با یک اتفاق همیشگی
هیجان زیاد، شروع روز با یک اتفاق غافلگیرانه و تازه یعنی صرف انرژی زیاد برای کشف زیر و بم آن. فردی که در شروع روز انرژی زیادی را صرف یک آغاز هیجان انگیز نماید مانند کسی است که مقدار زیادی از پولش را در اول روز خرج کند و آن گاه برای تمام روز نگران نرسیدن پولش به خریدهای مهم دیگرش باشد. انسان  های موفق روز خود را مانند همیشه و با یک اتفاق تکراری که به آن عادت دارند آغاز می کنند برای همین انرژی اضافی مصرف نمی کنند دقیقا مثل کسی که اول روزش را با خرج کردن مقدار کمی از پولش شروع کند و لذا حس خوبی برای تمام روز دارد.
4) نور کافی برای شروع روز
خیلی خوب می شود اگر بتوانید نور طبیعی خورشید را وارد اتاق خود کنید. وجود نور طبیعی برای مغز نشانه شروع روز است و به همین دلیل موجب کاهش ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) می شود و لذا حس هوشیاری و بیداری کامل را برایتان به ارمغان خواهد آورد.
این فعالیت ها را در ابتدای روز اجرا نکنید تا روز را با کیفیت شروع کنید:
1)  بررسی کردن شبکه های اجتماعی در ابتدای روز ممنوع
اگر بخواهید در شروع روز، وارد شبکه های اجتماعی شوید و بخواهید روز را با دنیای شلوغ شبکه های اجتماعی آغاز کنید دو اتفاق رخ خواهد داد. اول آنکه با خواندن یا تماشای اخبار و اتفاقاتی که روی کانال ها مشخص شده است قطعا ذهنتان به سمت و سوهای متفاوتی خواهد رفت و انرژی زیادی را در اول روز صرف بررسی این اخبار خواهید کرد. دوم آنکه وقتتان را در اول روز از دست می دهید و قطعا حس خوبی به شما نخواهد داد که روز خود را با از دست دادن زمان شروع کنید.
2) صحبت های درگیرانه بر روی میز صبحانه ممنوع
متاسفانه عادت بسیاری از ما ایرانی ها، صحبت های درگیرانه و دغدغه ای بر سر میز صبحانه است. مدل صحبت های میز صبحانه لازم است درگیرانه نباشد. صحبت های درگیرانه به این معناست که  ذهن دانش آموز یا داوطلب کنکور در طول روز درگیر یک مطلب شود. به طور مثال بسیاری از مادران عادت  دارند سر میز صبحانه با فرزند خود به ویژه دخترشان درد دل کنند و از مشکلات زندگی برای او بگویند. این درد دل مادرانه قطعا اثر تخریبی روی افکار آن دانش آموز یا داوطلب کنکور تا پایان شب و یا حتی روزهای بعد دارد. او بعد از شروع روز درسی خود باز هم به این می اندیشد که چگونه می تواند به مادرش دلداری دهد یا مشکلاتش را حل کند و چون در اکثر موارد کاری هم از دستش بر نمی آید اثر تخریبی بیشتری را خواهد گذاشت. قطعا از بیان صحبت های درگیرانه بر سر میز صبحانه خودداری کنید.
3) موازی کاری ممنوع
خوردن صبحانه و مرور درس ها، ارسال پیامک و حل مسئله ریاضی، صحبت با پدر و مادر و خواندن درس از جمله کارهایی است که افراد به طور موازی و همزمان انجام می دهند. هرگز فعالیت های همزمان و موازی انجام ندهید که خستگی ذهنی برای شما ایجاد می کند و از همه مهم تر آنکه در ابتدای روز این موازی کاری را به هیچ وجه انجام ندهید که خستگی اول روز بر تمام روز سایه می افکند و انرژی شما را می کاهد.
4) تصمیم گیری برای شروع صبح ممنوع
حتما سعی کنید صبح خود را بدون تصمیم گیری شروع کنید. افرادی که اول صبح خود را با تصمیم گیری شروع می کنند معمولا انرژی زیادی مصرف می کنند و همین عامل موجب کاهش سطح انگیزه برای ادامه روز می باشد و در نهایت با کاهش راندمان در طول روز رو به رو می شود. تصمیم برای تغییر در روش برنامه ریزی، تصمیم برای خرید کردن یک کتاب یا وسیله، تصمیم برای بیرون رفتن، تصمیم برای درس خواندن در خانه یا کتاب خانه و سایر موارد از نمونه تصمیم هایی است که هرگز ابتدای صبح زمان مناسبی برای رسیدگی به آن ها نیست.
همانطور که مطالعه نمودید، هیچ یک از فعالیت ها پیچیده و سنگین نیست و همگی جزء اتفاقات روزمره همه انسان هاست که در این مطلب سعی کردیم آن ها را دسته بندی کرده و بار دیگر عادت های شکل گرفته در رفتارهایمان را بررسی کنیم و آن هایی که به ضرر مان است را کنار بگذاریم. همیشه فعالیت های ساده ای که در نظر گرفته نمی شود می تواند زمینه ساز شروع یک روز درسی همراه با حس خستگی و نا کار آمدی باشد و در حالیکه اگر همین رفتارهای ساده را اصلاح کنیم آن گاه نتیجه کاملا معکوس می شود و یک روز با کیفیت درسی برای خویش خواهیم ساخت.
در این مطلب از یک کتاب  ارزشمند یاد شد که در زیر به معرفی نویسنده آن پرداخته شده است.

   T 1. Taylor, Lynn. Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in 
Your Job. John Wiley & Sons, 2009

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.